Denna artikel framgår ursprungligen i Stock Magazine nummer 2 2025
Bli medlem i Unga Aktiesparare här
Spel kommer och går, men starka IP:n består. Det om något är vad du som investerare ska fokusera på när du investerar i gamingsektorn, skriver Cristofer Andersson.
Herre på täppan: Nintendo
Det finns många noterade gamingbolag, inte bara i Sverige utan även i såväl Europa som Asien och USA. En av de absolut största aktörerna är japanska Nintendo vars aktie är noterad på den japanska börsen. Bolaget utmärker sig med att ha en historia som går så långt tillbaka som 1889. Där och då tillverkade bolaget handgjorda hanafuda-kort, men under 1970-talet började man röra sig mot tv-spelsvärlden.
Med Donkey Kong 1981 och Super Mario Bros 1985 visade man upp sitt existensberättigande och resten är historia. Men hur har man lyckats? Och vad krävs och vad ska du som potentiell investerare leta efter när du analyserar sektorn och dess bolag?
IP:n och spel som berör
Jag kommer börja med en något personlig exposé som jag hoppas att du har överseende med. Jag har hunnit bli till åren kommen och du kommer nog ha svårt att associera till de tider som jag väljer att kalla för ”gyllene”, men vänligen ha förbarmande.
Jag växte upp då Nintendos 8-bitarskonsol kom till Sverige och minns då jag fick den i julklapp 1992. Det var dels Super Mario Bros 3, dels The Legend of Zelda samt Zelda II: The Adventure of Link. Därefter blev det djupdykningar i Teenage Ninja Turtles, Kid Icaros, Ducktales med flera. Och inte blev det sämre två år senare, 1994, då min farbror köpte sig ett Super Nintendo, vilket gjorde att det blev såväl en som två spelhelger hos honom.
Minnena är starka, inte minst från när vi spelade igenom det som enligt mig är världens bästa spel – Zelda: A Link to the Past.
Jag ska lämna minneslunden nu, men det jag vill att du tar med dig är 1) att spel engagerar och skapar känslor, känslor som blir (förhoppningsvis goda) minnen samt 2) vikten av IP:n. Sistnämnda kan tydliggöras på ett relativt lätt sätt. 1992 satt jag och plöjde Super Mario på NES. Två år senare gjorde jag detsamma på SNES.
Sedan dess har jag också hunnit med att upprepa samma sak på allt från stationära via semiportabla till portabla konsoler. Därtill har jag betalat pengar för att se filmen om de två rörmokarna på bio samt köpt ryggsäckar och t-shirts med Super Mario-motiv till mina brorsbarn. Hade det varit som så att Super Nintendo World hade funnits i Sverige och inte bara i USA och Asien hade jag också bosatt mig där.
Ekosystem
Det sägs att allt kan köpas för pengar, vilket således betyder att allt kan värderas till en exakt summa som transaktionens parter anser är rimlig. Jag har dock svårt att se hur några av Nintendos IP:n kan prissättas. Enligt mig är de ovärderliga och detta har bolaget tydligt bevisat, då Super Mario sedan 1980-talet följt med och hjälpt bolaget bli synonymt med tv-spel, familjemys och härlig eskapism.
Under det senaste decenniet har den japanska speljätten insett vikten av ekosystem och säkert har ledningen hämtat inspiration från Disney, som är mästare på att skapa ekosystem för sina produkter. Film, merchandise, kryssningar och temaparker är bara några av flera sätt som ”The House of the Mouse” har lyckats kapitalisera på IP:n såsom Kalle Anka och Aladdin. Nintendo har gjort samma resa, vilket visar sig tydligt när jag i dag besöker dess värld.
Jag köper ett Switch med Mario Kart 8. Jag blir uppmärksammad på att om jag vill spela online, men också få åtkomst till möjligheten att få ett utökat sparande i molnet samt erbjudanden om rabatterade priser på spel måste betala en månadsavgift – en form av prenumeration likt den du säkert har för Spotify.
När jag väl har fått smak på att tävla på Super Circuit kommer prenumerationskostnaden ses som tämligen överkomlig. Därtill fattar jag ett sådant tycke för Nintendomärket i allmänhet, men Super Mario i synnerhet att jag köper en t-shirt, men också filmen. Som om inte det vore nog köper jag diverse Nintendospel till min mobil och innan jag vet ordet av har jag bokat en resa till Japan, eller Los Angeles för att besöka Super Nintendo Land.
Som du märker sugs jag in i ett universum och vill jag vara kvar här och därmed kunna spela med mina vänner måste jag dels se till att ha samma konsoler som dem, dels betala medlemskapet. Jag är fast. Bolaget och dess utbud är således ”sticky”.
Gör samma, men ändå inte
Nintendo har den angenäma sitsen att de inte behöver återuppfinna sig själva, utan allt som bolaget behöver göra är att göra samma, men lite, lite annorlunda. Spelarna och communytit finns redan där – redo att vallfärda till den färdiga produkten. Alla vet vad de får och alla är beredda att betala mycket för det.
Senare i år kommer Switch 2 att släppas och till den kommer ett Mario Kart 9 att komma. Kommer det urskilja sig mycket relativt de tidigare? Nej. Kommer spelare att klaga? Nej. Kommer Nintendo att släppa nya spel baserade på IP:n såsom Zelda och Animal Crossing? Absolut. Kommer spelare vara beredda att betala dyrt för dem? Absolut. Allt detta trots att det till mångt och mycket är exakt samma som de har spelat innan.
Lärdomen
Lärdomen är någorlunda enkel. Hitta gamingbolag som har starka IP:n och därmed en vallgrav. Kanske ser du i Take Two Interactive, med dess respektive serier för GTA och Civilization, vad jag ser i Nintendo? Har bolaget stabila finanser och således råd med ett misslyckat spelsläpp? Har de något sorts form av ekosystem? Har de dedikerade spelare? Om svaret är ”ja” kan det vara där som du finner just det spelbolag som du vill investera i. Gör du det rätt kommer din portfölj belönas med en grön svamp och därmed en level up!