Rätt tillverkning ger vinnarläge

I takt med att Boliden närmar sig sin 100:e födelsedag och mer eller mindre allt förändras lever en sak kvar i bolaget: Vikten av decentralisering, att äga sitt eget uppdrag och att få ut det mesta av sina resurser. I kombination med en inriktning på metaller som världen inte klarar sig utan sitter bolaget i pole position.

Denna artikel framgår ursprungligen ur Stock Magazine nummer 3 2022

Bolidens historia sträcker sig hela vägen tillbaka till 1920-talet. Bolaget grundades 1924 efter att en guldfyndighet hittats på Fågelmyran, tre mil strax utanför Skellefteå, och ett feltryck gjorde att namnet på både samhället och även bolaget kom att bli just Boliden och inte Bjurliden. 

Snart har ett sekel passerat sedan grundandet och Boliden har genomgått massvis av strukturaffärer, haft många olika ägare och även varit på ruinens brant. 

2003 genomgick Boliden en ordentlig omstöpning genom att gå samman med finländska ståljätten Outokumpus verksamhet inom basmetaller. Boliden fick då, förutom smältverken i Harjavalta och Kokkola även den irländska zinkgruvan Tara på köpet. “Nya Boliden” skapades följaktligen 2004. Boliden bedriver i skrivande stund verksamhet i Sverige, Finland, Norge och på Irland. Gruvorna finns i Sverige, Finland och på Irland. Smältverken finns i Sverige, Finland och Norge.

2021 uppgick bolagets intäkter till strax under 69 miljarder kronor och rörelseresultatet till 11 miljarder kronor. Olof Grenmark är IR-chef på Boliden. 

– Boliden består av både gruvor och smältverk. När konjunkturen för gruvor är bra är den mindre bra för smältverk och tvärtom. Det ger oss en viss form av skydd, konstaterar han. 

Olof Grenmark hymlar dock inte om att Boliden, som utvinner metaller i bland annat koppar, bly, zink och kobolt, påverkas rejält av förändringar i metallpriserna och på så sätt är ett konjunkturkänsligt bolag. 

Under en längre tid har både höga metallpriser och fördelaktiga valutakurser spelat bolaget i händerna. 

– Priserna blir vad de blir. Vi varken hedgar eller spekulerar i metallpriser eller valuta utan gör i stället allt vad vi kan för att producera så effektivt som möjligt.

Däremot arbetar Boliden med så kallade planeringspriser. 

– 2015 gjorde vi, för att ta ett exempel, en stor investering i ett förvärv när vi köpte Kevitsa-gruvan i Finland. Vi sätter en form av planeringspris kring vad gruvan ska kunna tjäna. Det ska vara ett vettigt pris för att få rätt avkastning. Vi försöker att vara modesta i prissättandet för att ha marginal och fokuserar på att producera allt vi kan.

LÄS ÄVEN: Metaller från Närke värda miljarder

Hur arbetar Boliden för att vara så effektivt som möjligt i själva produktionen?

– Vi har en utmaning i att vi vill få ut så mycket som möjligt, men att våra gruvor finns i områden som är betydligt mer låghaltiga än vad de är i Sydamerika och Afrika. Där är halterna mycket bättre. Dessutom är löneläget betydligt högre för oss än vissa konkurrenter. Vi har mycket fokus på att ha maskiner som fungerar optimalt för våra förhållanden. Sedan är det väldigt viktigt att vara först ut med innovationer och att vara skicklig på teknikutveckling. 

Olof Grenmark understryker att Boliden är verksamt inom prospektering och utvinning av metaller som ligger helt rätt i tiden. Han är tydlig med att elbilsrevolutionen är här för att stanna och där kommer koppar och nickel in i bilden. 

– Sedan är vi även stora inom zink. Det är en väldigt bra metall sett ur ett miljöhänseende. Det går att galvanisera tunnplåt som rostskydd i stället för att ha nickel i rostfritt stål. Då kan nicklet gå till batterier. 

Olof Grenmark nämner att Boliden minskar sitt koldioxidavtryck genom att använda sig av så kallade eltrolleys i dagbrotten. De stora malmtruckarna hakar på en form av skidliftssystem och går upp för backen till krossen dubbelt så snabbt jämfört med de som är dieseldrivna.

– Det blir även bättre rent produktivitetsmässigt. 

Bolidens gruva i Kevitsa. Foto: Boliden.

Fokus på kvalitet

Boliden jobbar ständigt för att förbättra sina produktionsprocesser. Något annat som är väldigt viktigt för bolaget är att jobba med hållbarhetsfrågor och att stärka sitt varumärke kring kopparn och zinken som tas fram. Boliden har nyligen lanserat egna varumärken inom zink och koppar med lågt koldioxidavtryck. 

– Drömmen är exempelvis att någon köper en elbil och att det då är tydligt att kopparn i bilen kommer från oss. Det är ett kvalitetstecken och något som indikerar att vi har vunnit. Vi måste därför visa att vår koppar har mindre koldioxidavtryck och att vi, till stor del, använder oss av miljövänlig vattenbaserad elkraft. Vi ska producera på ett schysst sätt och ha bra relationer. Det gör att det borde bli en allt större premie på exempelvis vår koppar.

Boliden räds inte att inte kunna bli av med sina produkter. Inte ens vid händelse av en mardrömsartad, utdragen och djup lågkonjunktur.

– Om våra traditionella, stora kunder inte skulle vilja ha våra metaller får vi gå vidare till grossister och de stora globala handlarhusen. I värsta fall får vi vända oss till LME (London Metall Exchange) som har en skyldighet att ta emot metaller från dess medlemmar.

MISSA INTE: Norrländska batterier som revolutionerar

Finns det något större hot du ser?

– Det är om det dyker upp någon helt ny teknologi som vi inte lyckas hänga med i. Eller om det blir ett enormt metallutbud och vi har alldeles för höga kostnader. 

Olof Grenmark tar Stock Magazines utsände reporter på sängen genom att berätta att Boliden, som omsatte strax under 70 miljarder kronor 2021, bara har tio säljare. 

– Det säger en hel del om hur det fungerar rent B2B-mässigt och om vår effektivitet. 

Boliden har alltid haft en stark koppling till de lokala samhällen som bolaget verkar på. Det här är något som spelar en minst lika stor roll i dag och skapar en form av unik kultur, betonar Olof Grenmark. 

– Vi är både lokala och globala i gruvbranschen. Vi är ganska små med sammanlagt bara sex tusen anställda, trots att vi då och då är dagens mest omsatta aktie på Stockholmsbörsen, säger han, och fortsätter: 

– Om du är chef över en gruva eller smältverk inom Boliden förväntas du bo och verka på orten för att bygga på den fina länk som finns till våra samhällen. Den som är ansvarig för gruvan blir tydlig chef för sitt område i vår decentraliserade modell. Vi har 50 procents självförsörjning och 50 procent av koncentratet vi använder kommer från andra gruvor. 

Hög direktavkastning

Bolidens aktie är upp över 3 000 procent (inklusive återinvesterad utdelning) sedan bottennoteringen i januari 2009, ett par månader efter den stora finanskrisens utbrott. 

För 2021 delades hela 26 kronor, varav 15,50 kronor var en extrautdelning, per aktie ut till investerarna i bolaget. Direktavkastningen var bland den absolut högsta på Stockholmsbörsen.

– Vi har varit stabila i vår utdelningspolicy sedan 15 år tillbaka. Vi lovar inte att den ska öka, men vi ska dela ut en tredjedel av vinsten. Mycket står dock och faller med metallpriserna. Just nu är vår lönsamhet väldigt bra. När vår balansräkning blir för stark ska vi dela ut extra som vi gjorde nu i våras.

Rysslands invasion av Ukraina gav en rejäl skjuts åt gruv,- metall- och råvarubolag likt Boliden på börsen i början av året. Sedan dess har aktien tappat. I slutet av juli är kursen ned cirka 7 procent sett över det senaste året. 

Olof Grenmark framhåller att Boliden har flera intressanta investeringar på gång. Bland annat ska en större satsning troligen göras i Tara, som är Europas största zinkgruva. 

– Vi har hittat en ny mineralisering där som vi kallar ”Tara Deep”. Om den mineraliseringen visar sig vara så stor som vi hoppas skulle vi gärna vilja göra en repetition på vår lyckade investering i Garpenberg som vi slutförde 2015. Den har varit mycket lönsam.

Nämn ett par faktorer som talar för att Boliden, trots svängningar i omvärlden, kommer att skapa aktieägarvärde på längre sikt?

– Våra metaller är med och fyller så många behov i världen. Vi är på helt rätt plats. Sedan är vi också en effektiv maskin som kan producera dygnet runt, 365 dagar om året. Framtiden ser ljus ut.

Kickstarta din resa mot ekonomisk frihet idag

Lär dig investera med Unga Aktiesparare. Gå med i gemenskapen idag. Vi är världens största ungdomsförbund för aktieintresserade under 29 år som vill lära sig att spara smartare. Bli medlem eller prova kostnadsfritt idag!

Bli medlem