Denna artikel framgår ursprungligen i Stock Magazine nummer 2 2025
Bli medlem i Unga Aktiesparare här
Det finns flera internationella pärlor – men underskatta inte de svenska bolagen. Carl Armfelt, förvaltare på TIN Fonder, ger en blandad bild av gamingsektorn ur ett globalt perspektiv. “Det är ett måste att skilja på bolag och aktie”, säger han.
Det är högst troligt att du spelat Fifa, numera EA Sports FC, eller NHL från Electronic Arts. Eller Assasin’s Creed från Ubisoft alternativt något av GTA-spelen från Take Two Interactive.
Alla dessa bolag är börsnoterade, EA och Take Two i USA och Ubisoft i Frankrike, och det går inte att komma ifrån att det är välkända och framgångsrika spel som levererats.
Innebär det att aktieinvesteringar i bolagen kommer att bli lyckosamma? Absolut inte nödvändigtvis, anser Carl Armfelt, som är förvaltare på TIN Fonder.
– Sektorn som helhet har haft det tufft efter covid-19-pandemin. Många bolag underskattade nog hur stark boosten från pandemin var. Många personer spelade fler timmar och det spenderas extra mycket pengar på spel när det hittades tillbaka till väl såväl äldre IP:n (Intellectual property) som nya upptäcktes. Det har stannat av, men det är fortsatt en sektor som växer. Om än långsammare än under covid, säger Carl Armfelt.
För att förklara vad IP rent konkret betyder inom gamingsektorn går Super Mario att beskriva som ett av Nintendos IP:n.
Just japanska Nintendo är ett bolag som Carl Armfelt tycker mycket om. Nintendo är ett viktigt innehav i TIN World Tech. Bolaget är välskött och dess starka plattform gör inträdesbarriären för konkurrenter väldigt hög. Inte bara inom gaming.
– Aktiekursen har gått mycket bättre än sektorn som helhet. Nintendo är en extrem framgångsrika. De gör klokt i att satsa mer på att utveckla sina plattformar i samma formfaktorer nu. Nintendo ligger efter när det kommer till UI (speldesign) och det är svårt att ha en världsledande produkt om du ska göra om den från scratch varje gång. I stället är det bättre att satsa på Switch, som de gör nu, och att hela tiden förbättra just den plattformen i nya versioner.
Carl Armfelt är tydlig med att det blivit tuffare för bolag inom sektorn att leverera “mediokra” produkter.
– Kraven är höga inom gaming. Det finns flera exempel, så som Kingdom Come Deliverance 2 från Warhorse Studios och Deep Rock Galactic från Ghost Ship Games som båda är en del av Embracer. Båda har genererat väldigt bra avkastning på investerat kapital. Jag tycker att det är tecken på att i synnerhet Coffee Stain & Friends inom Embracer har ett stort existensberättigande.
Carl Armfelt träffar bolag inom sektorn relativt frekvent. Något som han ofta ser är hur vanligt det är att vara skicklig kreativt men inte lika framgångsrik operationellt. Eller tvärtom.
– Det är inte många som har den kombinationen. Jag skulle säga att det är två ledande personer på globala spelutvecklaren Valve och tre–fyra på Paradox som har båda delarna. Det här gör det extra svårt för framför allt sämre skötta spelstudios. Att trippla kapaciteten i en studio blir väldigt tufft för vissa.
Gör det svårt för sig
Ubisoft och Electronic Arts har redan nämnts tidigare i texten. Carl Armfelt utvecklar tankarna bakom varför han är avogt inställd till bolagen.
– Ubisoft har länge varit misskött. Nu börjar det även att synas i aktiekursen. De har för få IP:n och är långtifrån att ha en position som Nintendo har. EA har ställt om sitt fokus mot “live ops”, att frekvent uppdatera spelen, och har omkring fem titlar globalt. Det blir väldigt sårbart. Om du till exempel klantar till det med Fifa har du inga andra projekt som kan täcka upp.
Är du mer positiv till Take Two Interactive?
– Take Two har gått väldigt starkt och investerat mycket i återkommande IP:n. De har en väldigt stark portfölj och givetvis är GTA ett väldigt bra varumärke. Förvärvet av Zynga hade också en logik. Men det är ett svårt bolag att räkna på och att periodisera intäkterna. GTA 6 är väldigt svårbedömt.
Carl Armfelt konstaterar att GTA 6 kommer att bli väldigt avgörande för Take Two i närtid och att väldigt lite information om spelet och dess utveckling finns tillgängligt.
– Det är lite som en stor, svart box. Det har varit helt rätt för oss att vara kvar i Take Two eftersom aktien har gått bra. Det går att ha både positiva och negativa argument kopplade till GTA 6. Men vi måste förhålla oss till hur vi ser på aktiens förutsättningar att skapa avkastning.
Carl Armfelt föredrar Paradox och Coffee Stain & Friends sätt att arbeta med sina spel.
– Det är mycket bättre att göra återkommande innehåll på mellanstora titlar än att satsa hårt på enstaka triple-A och jätteproduktioner.
Ett annat bolag utanför Sverige som Carl Armfelt slår ett slag för går att hitta i Polen där de tidigare varit storägare i bolaget CD Projekt.
– Det är ett välskött bolag som prioriterar kvalitet före kvantitet. Projektet med Witcher blev väldigt lyckat, men de klantade till det i samband med lanseringen av Cyberpunk. Det är absolut ett bolag att ha på avbytarbänken och hålla koll på. Om CD Projekt kan få till mer återkommande intäkter och bli lite bredare vore bolaget helt klart än mer attraktivt.
Avslutningsvis är Carl Armfelt förtjust i Games Workshop. Den brittiska kursraketen är känd för sina rollspel och inte minst för IP:et Warhammer och dess universum och är också ett bolag att hålla på sin radar.
– Det går att se att gamla IP:n bara blir mer och mer värdefulla. Det går att jämföra med Disneys köp av Star Wars. Games Workshop licenserar ut IP:n och gör inte allt själva. Bolaget har en Ebit-marginal på runt 38 procent och det är det bara Paradox som kan matcha. Dessutom har Games Workshop vuxit med omkring 15 procent de senaste tio åren. Det starka kassaflödet gör att de skulle kunna köpa ett liknande stort IP till och bli en konsoliderande kraft i en väldigt fragmenterad industri som underhållningsbranschen är.
Carl Armfelt lyfter samtidigt fram att det är lika lätt att glömma att 2024 var ett bra år för gamingaktier på samma sätt som att 2023 var ett mindre lyckat sådant.
– Att investera långsiktigt i de riktigt framgångsrika och bästa bolagen har gett väldigt god avkastning.
Förklaringen bakom succéerna i Sverige
Det svenska spelundret, namnet på en tv-serie som sändes på SVT 2021, är välkänt. Allt från Battlefield till Minecraft och mer nya spel som Valheim och Europa Universalis, från Coffee Stain respektive Paradox, har blivit enorma framgångssagor och svenska bolag fortsätter att sätta enorma avtryck på den internationella arenan.
Carl Armfelt lägger ut texten.
– Vinnare skapar vinnare. Det har uppstått ett slags dataspelskluster i Sverige. Vi ligger i framkant och har många andra och tredje generationens skickliga bolagsbyggare. Sverige är erkänt duktiga på att göra spel.