2021-01-05

“Passionerad kärleksaffär”

Tidningsmagasin plus digitalisering = sant. Börsnykomlingen Readlys plan är att skapa avkastning genom att skaka liv i en pressad bransch som står inför ett stort skifte. “Jag brinner mycket för både magasinläsning och tech”, säger vd:n Maria Hedengren.
Maria Hedengren ser sitt uppdrag som en form av dröm. Foto: Magnus Glans.

Denna artikel framgår ursprungligen ur Stock Magazine nummer 4 2020

Det är ingen hemlighet att tidningsbranschen befinner sig under hårt tryck. Readly, med rötterna i Växjö, grundades 2013 med målsättningen att hjälpa till genom att samla alla magasin på ett och samma ställe för läsning digitalt genom dator, ipad eller mobil. 

– Det här är lite av en dröm för mig. Jag brinner verkligen mycket för både tech och magasinläsning. Det blir som en passionerad kärleksaffär att sätta samman de här områdena (skratt). Jag älskar verkligen produkten vi har, säger vd Maria Hedengren. 

Hur skulle du beskriva skiftet som branschen redan har börjat genomgå och som lär accelerera i hastighet? 

– Magasin och tidskrifter, som är vårt fokus, är ännu mer relevanta nu. Det finns en ökad oro i samhället för desinformation och det pratas mycket om “fake news”. Många ställer ökade krav på källkritik. En studie från PWC visar att magasininnehåll är den form av nyheter som har högst förtroende framför både tv, radio och även dagsnyheter för att inte tala om sociala medier. 

Som en andra del i förändringsprocessen framhåller Maria Hedengren att mer och mer information konsumeras digitalt. 

– Därför ligger Readly helt rätt i tiden. Konsumenterna vill kunna betala en fast avgift, så klart till ett förmånligt pris, och kunna läsa allt de vill. Det kan vi erbjuda. Dessutom bidrar vi till en bättre miljö. Att läsa ett magasin digitalt har 79 procent lägre klimatavtryck jämfört med ett fysiskt printat magasin. 

LÄS MER: Gamingsuccén från Karlstad: "Samma stil i minst 20 år till"

Värmlandsbördiga Maria Hedengren konstaterar att totalmarknaden för det som Readly sysslar med uppgår till omkring 70 miljarder dollar, motsvarande cirka 700 miljarder svenska kronor, årligen. Snabbväxande Readly finns över hela världen, men den största delen av intjäningen kommer från det som ofta benämns som motorn för Europas ekonomi: Tyskland som står för mer än 40 procent. 

– Sedan följer Sverige och Storbritannien. Vi finns sammanlagt på elva marknader. Totalt samarbetar vi med omkring 800 förlag, vars innehåll våra kunder får tillgång till. Vi fokuserar mest på våra kärnmarknader. Vårt finansiella mål är att fortsätta växa 30–35 procent på medellång sikt, expandera vår bruttomarginal från nuvarande 32 procent till 35 procent på lång sikt och att vara ebitda-positiva (ha ett positivt rörelseresultat) inom fyra till fem år. 

Hur ser du på konkurrensen? 

– Den är väldigt fragmenterad och oftast mer lokal än global. Visst, vi konkurrerar även mot Apple, men det är i Storbritannien och i USA och det är bara när det gäller innehåll på engelska. Apple har ett par hundra titlar medan vi har flera tusentals. Det finns ingen aktör som har lika bra täckning av topptitlar på våra kärnmarknader. 

Räds inte tappen 

I mitten av september blev Readlys omtalade notering på Stockholmsbörsen verklighet. Men kort före att Maria Hedengren och kollegorna skulle ringa Nasdaqs börsklocka drabbades bolaget av ett bakslag. Svenska förlagen Bonnier och Aller valde att säga upp respektive avtal med Readly. 

– Vi har gjort ordentliga interna bedömningar och kommit fram till att det här inte kommer att påverka vår förmåga att uppnå våra finansiella mål i någon betydande omfattning. De båda står inte för mer än 3,8 procent av vårt innehåll globalt. Bonnier och Aller har rätt långa uppsägningstider och jag har ännu inte gett upp förhoppningen om att de kommer att vilja vara kvar hos oss. Annars hoppas jag att de kommer tillbaka i framtiden. 

Maria Hedengren anser att Readly är väl förberett för tillvaron som noterat bolag. 

– För att långsiktigt finansiera strategin och bredda aktieägarbasen var det dags för börsen nu, ansåg styrelsen. Med tanke på att vi är en konsumenttjänst är det också en fördel att finnas på en publik marknadsplats. 

MISSA INTE: Kinneviks väg till digitalt vinnarskap: "Inte förvånande"

Hur ser du på att bland annat ha TIN Fonder, C World Wide och Handelsbanken Fonder som större investerare? 

– Det känns väldigt bra. De har träffat oss många gånger och flera av dem har följt bolaget under en längre tid. Det är helt klart en kvalitetsstämpel att de, liksom Skandia och befintliga ägare som Robur, AP3 och Consensus, ville vara med som ankarinvesterare i börsintroduktionen. Även befintliga aktieägare som Zouk Capital, som varit med länge på resan, Robur och AP3 och så klart vår grundare Joel Wikell har betytt mycket för bolaget. 

Maria Hedengren, med ett långt förflutet inom techsektorn och som hade uppdraget att göra Izettle redo för det intåg som i slutändan aldrig blev av på Stockholmsbörsen, menar att det finns god potential för Readly att ta nya kliv och skaffa sig en betydligt större kostym. 

– Det här är en relativt omogen bransch. Endast 10 procent av alla läsarintäkter globalt kommer ifrån digitala källor. Vi är i ett tidigt transformativt skede och är den tydliga ledaren inom vår kategori i Europa. Det är ett jätteintressant läge. 

Fotnot: Efter tidningens pressläggning bekräftades det att Readly och Aller kommit överens om ett nytt avtal.