2020-12-30

Kinneviks väg till digitalt vinnarskap: "Inte förvånade"

Investmentbolaget Kinneviks vd Georgi Ganev om hur han trivs på posten, kursrusningen i år, innehaven, digitala trender och lärdomar från krisen.
Kinneviks vd Georgi Ganev. Foto: Kinnevik.

Denna artikel framgår ursprungligen på Aktiespararnas webbplats. Om du är för gammal för att bli medlem i Unga Aktiesparare kan du gå med i organisationen här. 

Georgi Ganev tillträdde som vd för Kinnevik för knappt tre år sedan. Tidigare har han haft höga positioner på bland annat Tele2 och Telenor, men kommer senast från Dustin Group, där han var vd.

Han trivs med sitt nuvarande uppdrag och menar att även om hans tidigare roller varit mer operationella passar investmentbolagets aktiva ägande honom.

– Jag skulle inte kunna tänka mig en bättre plattform för mig än Kinnevik, det är ett drömuppdrag.

Vinnare på digitaliseringstrenden

Digitaliseringen är en tydlig vinnare på börsen. När vi har uppmanats att undvika större folksamlingar och att arbeta hemifrån för att förhindra smittan har vi fått vända oss till digitala lösningar och tjänster. Det är något som har varit på gång under en längre tid men som accelererat i rekordfart under den närmsta tiden.

Kinnevik räknas till vinnarna och har gynnats av den digitala utvecklingen som pågår, aktiekursen har rusat omkring 80 procent i år, den lägsta noterade kursen var under raset i våras 131 kronor och den högsta var 426 kronor i november. Georgi Ganev ansluter till ett digitalt möte via Microsoft Teams, verktyget som har blivit lika vanligt som mejlen för många företag.

– Vi är exponerade mot digitala trender och även om pandemin har påskyndat utvecklingen, så är vi inte förvånade över konsumenternas beteende.

E-handelns utbredning

För innehaven MatHem och budbee som är två tjänster där kunderna får leveranser hem till dörren har efterfrågan ökat explosionsartat under pandemin.

– Det vi har sett under året är att dem kunderna som redan använder tjänsterna har använt dem ännu mer. Det som är intressant är att vi lyckats nå helt nya kundsegment som inte varit lika benägna att nyttja tjänsterna förut.

Leveranser hem till dörren istället för att gå till ditt lokala ombud för att hämta ditt paket eller mat direkt hem istället för att gå till affären tror Ganev är något som kommer fortsätta även efter pandemin.

– För MatHems kunder handlar det om att spara upp till en och en halv timme per vecka av sin dyrbara tid och för budbees nyttjare handlar det om bekvämligheten av att slippa köa och även där spara tid.

LÄS OCKSÅ: Investmentbolag med svart bälte i omställning

Hur är budbee lönsamma när leveransen är fraktfri för kunden?

– E-handlarna har insett vikten av kundnöjdheten för hur väl deras beställning hanteras, i budbees fall handlar det om det sista ledet i kedjan, leveransen. Kan man få en produkt på ett så smidigt sätt som hem till dörren, då ökar lojaliteten till e-handlaren och erbjudandet. Det ger ett värde för aktören att betala budbee för den tjänsten.

Ledning och aktieägare mot samma mål

Hur ser du på ett aktivt ägande för ledningspersoner i Kinnevik?

– Det är en modell som jag verkligen tror på. Jag arbetade tidigare för ett bolag som ägdes av ett private equity bolag och märkte hur effektiv modellen är. För att hela tiden få ledningen att fokusera på det viktiga och för att säkerställa att det inte finns några motsättningar mellan bolagets och aktieägarnas intressen.

Är framtiden för vården digital?

Kinnevik investerar även i bolag kopplade till vården, som Babylon Health som är en digital tjänst där du kan nå vården via en applikation, med sin bas i Storbritannien.

Allt eftersom hela samhället blir mer digitalt, sektor efter sektor får mer inspel av digitala lösningar för att effektivisera såväl produktion som service i olika takt. I vilken takt vården kommer att digitaliserar återstår att se. Georgi Ganev anser att lösningen är en hybrid.

–  Jag tror att det gäller att förstå hur digitaliseringen kan öppna upp möjligheter för en bättre, mer effektiv och tillgänglig vård. Det handlar inte om att ersätta sjukvårdspersonal utan att göra dem mer effektiva.

Ganev lyfter två exempel där digitala tjänster gynnat vårdtillgängligheten, Babylon, som kan erbjuda vård i Rwanda, där en stor del av befolkningen inte haft tillgänglighet till vård tidigare och Cityblock som kan erbjuda i vård i USA till folk som inte tidigare haft råd att besöka ett sjukhus.

Kinnevik handlas till substanspremie

Kinneviks aktie har länge handlats till substansrabatt men handlas nu till några procents substanspremie (Källa: ibindex), något som är en ständig diskussion när investmentbolag utvärderas.

– Vårt fokus är att framförallt skapa substansvärde, att bygga vår portfölj så att den blir så framgångsrik det bara går. Över tid tror vi att det kommer att uppskattas av våra aktieägare, det kommer såklart att synas i rabatten.

Han fortsätter och menar att 2020, blev ett år där de kunde presentera flera bevis för deras strategi samt att den ökade accelerationen av digitala beteenden påskyndade utvecklingen för många av deras bolag. Dem kombinationerna gjorde att de blev en väldigt uppskattad aktie.

Lärdomar från krisen

Det har varit ett tufft år för många bolag med tappade intäkter och permitteringar. En viktig lärdom för Kinnevik som investerar i flertalet unga bolag med unga personer i ledningsgruppen, där rutinen från tidigare krishantering kan saknas var en frekvent dialog och en beredskap.

– Det vi fick erfara tidigt under pandemin var vikten av att ha en väldigt tät dialog med våra bolag och se till att det fanns förberedande åtgärder på plats, genom att ha flera redskap redo i verktygslådan om krisen skulle förvärras.

Ett lyxproblem som blev ett problem var den enorma efterfrågan på beställningar av framförallt mat.

– Behovet för några av våra tjänster som matleveranser blev enormt och det är inte alltid lätt att skala en fysisk verksamhet.

– I det arbetet är det oerhört viktigt att kunna adressera lojala kunder som handlat länge, det kan bli svårt under en ny anstormning av kunder.  Lärdomen blev att vara förberedd på hur vi hanterar den typen av leveransproblem. Det tror jag att vi kommer vara bättre på efter den här pandemin.

Nytt innehav

Hungry Panda är det senaste tillskottet för Kinnevik och tillhör deras satsning för att bli den globala ledaren för den här typen av matleveranser.

– Det här visar hur otroligt effektiv och skalbar en marknadsplats är, grundaren av Hungry Panda såg ett problem som han själv råkade ut för, att få tag på bra asiatisk, nischad mat. På några år har de blivit ledande på den här nischen på sex stora marknader.

FAKTA 

Kinneviks innehav

Zalando
Tele2            
Global Fashion Group       
budbee        
Karma
Omio            
TravelPerk    
MatHem.se                        
Kolonial.no  
HungryPanda
Common      
Betterment  
Monese                              
Bread           
Pleo
Deposit Solutions 
Livongo 
VillageMD 
babylon
Cedar           
Cityblock      
jointacademy                    
Bayport        
Bima
Quikr            
Saltside