2020-12-22

Gamingsuccén från Karlstad: "Samma stil i minst 20 år till"

Tillväxtraketen Embracer Group har haft en kursuppgång på över 2 500 procent sedan börsintroduktionen 2016 och har tagit position som en lysande stjärna på gaminghimmelen. Men resan för den värmländska kometen har bara börjat. “Vi är fortfarande ett litet bolag jämfört med våra konkurrenter och det finns mycket mer att leverera”, säger vd:n och grundaren Lars Wingefors.
Lars Wingefors har höga mål gällande Embracer Groups fortsatta utveckling. Foto: Embracer Group.

Denna artikel framgår ursprungligen ur Stock Magazine nummer 4 2020

Stock Magazine stiger in på Embracer Groups huvudkontor i centrala Karlstad med vacker utsikt över en soldränkt Klarälven en fredagsmorgon i början av oktober.  

Gamingbolaget har sedan noteringen för fyra år sedan haft en enorm utveckling – såväl rent operationellt som på börsen.  

– Vi har kört på vår strategi och har inga planer på att avvika från den. Det har fungerat bra hittills och det finns mycket, mycket kvar att göra, säger vd Lars Wingefors. 

Entreprenören från Värmland inledde sin karriär i branschen i början av 1990-talet när han sålde begagnade tv-spel på postorder.  

Grunden för Embracer Group (tidigare THQ Nordic) lades i samband med att Lars Wingefors köpte den österrikiska spelutgivaren JoWood år 2011, som senare bytte namn till Nordic Games. Vidare förvärvade Nordic Games tillgångar från den amerikanska spelförläggaren THQ Inc som gått i konkurs 2013 och sedan dess har bolaget vuxit rejält.

Vid noteringen på Nasdaq First North i slutet av november 2016 bestod bolaget av en koncern. I dag är Embracer Group ett bolag som utgörs av sex olika koncerner med över 200 olika speltitlar.  

– Vi växer via våra olika koncerner som förvärvar nya bolag och varumärken. Förvärv är en del av vårt DNA och ingenting som egentligen är nytt.  Men framförallt återinvesterar vi våra kassaflöden för att skapa organisk tillväxt. Förra räkenskapsåret växte vi organiskt 9 procent och första kvartalet i år hela 71 procent.

Det går att se er som en riktig förvärvsmaskin? 

– Jag skulle inte riktigt se det så. Men det är klart att vi har blivit en tydligare aktör under åren på börsen och att vår kostym genom det har blivit större.

SE ÄVEN: Storsamlare med högre syfte: "Livslång uppgift"

Lars Wingefors konstaterar dock samtidigt att Embracer alltjämt är av ytterst liten karaktär om saker och ting sätts i perspektiv.  

– Jag är fullt medveten och ödmjuk inför att vårt börsvärde har blivit oerhört mycket större. Men i den stora världen är vi fortsatt väldigt små. Embracer är omkring 0,5 procent av den globala gamingmarknaden. Våra konkurrenter är otroligt mycket större och har helt andra förutsättningar än vad vi har. 

Lars Wingefors anser att börstillvaron har skapat möjligheter för honom att ta in nya typer av pengar som ger Embracer förutsättningar att växa vidare på ett helt annat sätt.  

– Börsen passar oss bra. Visst, vi är långsiktiga och har ett tidsperspektiv som sträcker sig betydligt längre än några kvartal, men vi har ändå lyckats använda kvartalsekonomin till vår fördel.  

På frågan om vad han vill se i ett förvärv blir det ett långt svar. Exakta egenskaper som bolaget eller varumärket har och dess prissättning kan förstås variera, men Lars Wingefors är väldigt noggrann med vilken typ av människor som han plockar in i gemenskapen.

– Jag brukar försöka få säljarna att ta en del av köpeskillingen i aktier i Embracer. Jag vill ju veta att de brinner för det här och att de kommer att vara kvar i bolaget under flera år. Vi kan aldrig bygga den koncern som vi vill bygga om nyckelpersonerna lämnar efter en kort tid.

Mycket att välja bland 

Embracer, som omsatte 5,2 miljarder kronor och gjorde ett rörelseresultat på 1,8 miljarder kronor i det brutna räkenskapsåret 2019/2020, har alla slags spel i sin portfölj, konstaterar Lars Wingefors.  

– Vi har någonting som passar alla, anser jag. Alltifrån klassiska konsolspel med fokus på rally till sällskaps-, och strategispel. Jag tycker att det är väldigt viktigt att ha den diversifieringen. Det gör oss stabilare.  

Metro Exodus är ett av Embracer Groups mest kända utgåvor.

Kan du berätta om något eller några spel ni har som sticker ut lite extra? 

– Ghostbusters känner nog många igen. Sedan är det svårt att undgå Metro-spelen. De är byggda på böcker (skrivna av Dmitry Glukhovsky, som har gjort stor succé världen över) om en samling människor som kämpar för sina liv i Moskvas tunnelbana efter en apokalyps. Spelen är otroligt vackra rent visuellt och utmanande att spela. De har blivit populära.  

Lars Wingefors är noggrann att delegera enskilda beslut till de som är ansvariga för varje koncern inom Embracer Group. Spelstudion Coffee Stain tar sina egna beslut i Skövde medan  Deca Games, verksamma inom -spel i mobilen har samma frihet i Berlin.  

– Sedan har jag så klart regelbundna avstämningar och uppföljningar med alla vd:ar. Jag kan ju spel och branschen, men jag är övertygad om att cheferna i respektive koncern kan sina egna områden allra bäst och vet vilken strategi som fungerar för just dem. Då måste de få chansen att bestämma också.  

MISSA INTE: Plattform för framtidens avkastning

Embracer Groups aktie är upp över 2 500 procent sedan intåget på First North. Bolaget har även kommit att bli en vinnare på aktiemarknaden efter utbrottet av covid-19. Lars Wingefors understryker att pandemin har ändrat förutsättningar för både bolaget och för branschen som sådan.  

– Klart att det har blivit en omställning. Men alla våra bolag har mer eller mindre lyckats flytta hem sina verksamheter utan att utvecklingen har blivit särskilt lidande. Sedan går det så klart att se att personer har spelat våra spel mycket mer när de har fått sitta inne nästan hela dagarna. Spel är ett fantastiskt sätt att mötas på i en digital gemenskap och vi har ju ett par stycken att erbjuda. 

Att fler och fler kommer att arbeta hemifrån framöver är något som Lars Wingefors är övertygad om. Det är något som kan komma att passa Embracer, med över 4 000 anställda i över 40 länder, som handen i handsken.  

– Det gör att det kan öppna dörrar för att rekrytera på ett helt nytt sätt. Det kan vara svårt att hitta en viss typ av kunskap bland programmerare i till exempel Karlstad.

Att sitta i samma båt 

Lars Wingefors är störste ägare i Embracer Group med råge med omkring 30 procent av det totala kapitalet. Nyligen sålde han dock av lite aktier i något som blev en viktig milstolpe när CPPIB (Canada Pension Plan Investment Board) kom in som första institutionella ägare från utlandet vid en riktad nyemission. 

– Vi har jobbat länge för att nå en bredare och mer spridd ägarbas och för att attrahera kapital från utlandet. Jag vill ha ägare med samma långsiktiga investeringshorisont som jag har eftersom jag planerar att bygga något betydande över tid. Jag satte inte Embracer på börsen för att tjäna pengar. Jag hade gjort mina slantar innan, betonar han.  

Men du går likväl tydligt i bräschen i den så kallade pilotskolan? 

– Jag har ju hållit på med det här i 20 år och vill göra det i minst 20 år till. Jag vill bara leverera och skapa aktieägarvärden för alla som är med och har investerat i Embracer.  

Många experter och tyckare menar att det är dags för Embracer att ta steget in på Stockholmsbörsens huvudlista i takt med att bolaget växer vidare. Lars Wingefors vill inte gå speciellt nära in på saken, men framhåller ändå att så kan komma att ske

– Vi är håller på att utreda frågan om IFRS för styrelsen. Det är ett första steg för att ett listbyte ska kunna bli av. Framtiden får utvisa om och när detta sker. Vi får se, men tanken finns där. 

Har du någon hälsning till medlemmarna i Unga Aktiesparare?

– Det var för er skull jag valde att vara med på den här intervjun. Jag vill verkligen få med fler långsiktiga aktieägare på tåget. Aktien kommer säkert att gå upp och ned periodvis, men vi ska fortsätta att göra det vi är bra på. Det är min målsättning att Embracer skall vara en aktie som man kan ha i decennier. 

Vad kommer att leda fram till att ni lyckas? 

– Genom att ständigt vara på tå och hitta rätt typ av entreprenörer med både kunnandet och engagemanget. Sedan gäller det så klart att haka på och dra nytta av nya tekniker och plattformar, till exempel inom VR, säger Lars Wingefors.

YTTERLIGARE LÄSNING: Häng med i snabba omställningen

Biomutant utgör en viktig inkomstkälla för Embracer Group.

FAKTA  

Det här är Embracer Group  

Embracer Group, som tidigare hette THQ Nordic, är ett moderbolag, bestående av sex koncerner, med fokus på utveckling och förläggning av data-, konsol- och mobilspel för den globala marknaden. 

Embracer Groups koncerner heter Media/Deep Silver, Coffee Stain AB, Amplifier Game Invest AB, Saber Interactive och DECA Games. Huvudkontoret finns i Karlstad och spelportföljen innehåller över 200 titlar. Embracer har 44 interna studios och över 4 000 anställda och kontrakterade utvecklare i över 40 länder. 

Bland varumärkena finns spel som Saints Row, Biomutant, Goat Simulator, Dead Island, Darksiders, Metro, MX vs ATV, Kingdoms of Amalur, TimeSplitters, Satisfactory, Wreckfest, Insurgency och World War Z att hitta.

Aktien är noterad på First North sedan den 21 november 2016 och är upp över 2 500 procent sedan börsdebuten.  

Fotnot: Den 18 november offentliggjorde Embracer Group som ökar antal interna studios till 58 och antal anställda och kontrakterade utvecklare till över 5 700 personer i 45 länder.