Denna artikel framgår ursprungligen i Stock Magazine nummer 2 2025
Bli medlem i Unga Aktiesparare här
Paradox Interactives aktie har stått mer eller mindre still de senaste åren. Nu flyttar vd:n och storägaren Fredrik Wester hem till Sverige – med ambitionen att vässa gamingbolagets erbjudande och göra dess populära strategispel ännu mer slagkraftiga. “Det får vara slut på onödiga misstag nu”, säger han.
Omkring sex miljoner människor världen över spelar ett spel från Paradox Interactive varje månad. Bland bolagets olika produkter går strategi- och managementspel som Cities Skylines, Hearts of Iron, Crusader Kings, Europa Universalis och Stellaris att hitta.
Inte sällan är spelen inriktade på historia, likt det fokus som finns i de förstnämnda spelen ovan.
– Vi gör väldigt avancerade spel. Hjärnan används betydligt mer än reflexerna. Tidigare hade vi en äldre publik, ofta plus 35 år, men nu har snittåldern på spelarna sjunkit. Det är otroligt kul att se att gymnasieungdomar lägger flera timmar åt gången på våra strategispel. Det är kanske inte vad man tror i dagens samhälle där Tik Tok dominerar och ett vanligt “attention-span” knappt ens uppgår till en minut, säger bolagets vd Fredrik Wester.
Fredrik Wester är född 1974 och uppvuxen i Umeå. Efter universitetsstudier i Göteborg hamnade han i Stockholm 1999. 2003 togs kliver in på Paradox och året efter blev han ägare.
– Då var vi bara sju personer i bolaget. Sedan dess har vi vuxit organiskt hela vägen och inte tagit in pengar på 22 år. Det är någonting som verkligen sticker ut. Jag och vi på Paradox har blivit besatta av tanken på att ha pengar på banken (skratt).
Vid utgången av 2024 låg kassan på cirka 1,5 miljarder miljarder kronor. Mer om den senare.
Fredrik Wester äger en tredjedel av Paradox, vilket gör hans innehav i bolaget värt omkring 6 miljarder kronor. 2016 noterades bolaget på First North Premier och två år senare lämnade Fredrik Wester sitt vd-uppdrag. Han beskriver att han var utarbetad och rätt så omotiverad.
Han kvarstod dock som storägare och när han sedan kände att han inte riktigt tyckte om den strategi som användes i bolaget fanns det två val: att gå in och arbeta rent operativt igen eller att sälja sina aktier.
– Jag bestämde mig för att komma tillbaka och driva bolaget i den riktning som jag ansåg var rätt. Naturligtvis var jag beroende av styrelsens stöd för att kunna göra det. Det fick jag också.
2021 var Fredrik Wester, som fortsatt bor i Spanien men är på väg att flytta åter till Stockholm, tillbaka i vd-stolen. Då hade bolagets tidigare så tydliga framgångsgloria hamnat lite på sned och aktien hade även fallit betänkligt efter en riktig succéstart.
– Vår aktie har stått eller mindre still de senaste fem åren. Det är så klart trist. Men samtidigt: om du investerade 33 kronor i samband med noteringen har du nu, i maj 2025, fått 15 kronor i utdelning. Vi kan bara fokusera på att göra de bästa spelen och att skapa värde, så kommer aktiekursen att följa med över tid, säger Fredrik Wester, som inte hymlar om att han kan frustreras av utvecklingen.
– Jag har däremot lärt mig att det inte ger någonting att lägga för mycket energi på vad marknaden tycker om aktien just nu eller vad analytiker skriver om bolaget. Det viktigaste är att fokusera på verksamheten och våra spelare.
Vad får dig att återvända till Stockholm nu?
– Det handlar dels om att min son ska börja gymnasiet och dels om att jag tror väldigt mycket på det personliga mötet. Det som händer på kontoret skapar magi. Speciellt i en kreativ industri. Jag vill vara på kontoret fem dagar i veckan och verkligen vara en del av magin som finns i att skapa spel.
Fredrik Wester konstaterar sedan att tanken är att samtliga anställda på Paradox ska vara tillbaka fysiskt på kontoret senast i höst.

Sin egen störste motståndare
2024 uppgick Paradox omsättning till 2,2 miljarder kronor. Rörelseresultatet noterades till 721 miljoner kronor. En minskning med 17 procent respektive en ökning på 10 procent jämfört med året innan.
Fredrik Wester betonar att mycket hinner hända på såväl ett eller två kvartal som på ett år och att det kan bli slagigt under kortare tidsperioder.
Paradox är i mångt och mycket fokuserat på återkommande spelserier och merparten av spelen har släppts i flera olika, uppdaterade varianter.
– Hearts of Iron IV blir snart tio år, för att ta ett exempel. Det spelas av miljoner spelare per månad. Det gör att vi blir vår egen största konkurrent när vi släpper en ny uppföljare. Spelet måste ju locka mer de redan frekventa användarna, samtidigt som vi också vill att nya spelare ska hitta till spelseriens första upplaga. Folk ska komma tillbaka och vilja spela en gång till. Det är det som vi fokuserar mest på. Det finns mycket större möjligheter i dag när det kommer till att lägga till nya funktioner och även eget innehåll av spelarna själva.
Fredrik Wester är tydlig med att Paradox givetvis också har externa konkurrenter. Både bolag inom sin egen nisch men även Netflix och History Channel är utmanare i kampen om folks tid. Den som det i slutändan handlar om att vinna.
– Samtidigt har vi en stor fördel i att våra spel är marknadsförda under namnet “Paradox”. Våra spel har en viss svårighetsgrad och lockar en viss typ av spelare.
Det är ingen hemlighet att spelbranschen som sådan steg mot skyarna och i vissa fall slog i taket i samband med covid-19-pandemin. Flera bolag satsade för aggressivt och har fått tuffa konsekvenser av det i takt med att hajpen stannade av, människor återvände till sina arbeten och att de stigande räntor även fått kapital att kosta på ett helt annat sätt än tidigare.
– Men det var ingenting som vi drogs med i. Kassaflöde (diskonterat) är ett nyckeltal som vi är väldigt fokuserade på. Vi höll oss kalla och genom att ha en stor kassa har vi möjlighet att agera om och när någonting spännande dyker upp.
Hur ser du på utmaningarna inom spelbranschen rent generellt?
– Branschen har hunnit mogna. Det är verkligen någonting som vi får jobba med. Det är väldigt svårt att etablera nya IP:n och få till riktiga spelsuccéer som håller länge. Det släpps 15 000 spel per år på Steam. Det motsvarar 40 spel om dagen. Det är något som gör att det krävs mycket av oss för att kunna lyckas.
Fredrik Wester ger ett exempel.
– Vi hade en tuff lansering av City Skylines II. Om den hade skett för tio år sedan och det hade varit äldre datorer som gällt hade vi kanske kunnat komma undan. Nu fick vi tydligt svart på vitt att det inte var tillräckligt bra. Vi har kämpat oss tillbaka och håller en bra försäljningskurva. Men det är ändå en indikation på att vi behöver skärpa till oss.
Det handlar också om att ha en balans mellan data och magkänsla i samband med utveckling av spel.
– Väldigt många av alla Hearts of Iron IV-spelare kör som Tyskland. Spelet äger rum under andra världskriget och valet av land handlar nog om att man ville se om man kunde göra något annorlunda rent strategiskt i och med att Tyskland var den förlorande nationen. Det är så klart någonting som vi kan dra slutsatser av. Men det finns också saker som data inte kan visa. Där får man känna efter mer kring hur spelare kan och kommer att reagera. Jag skulle säga att det är 50–50.
Du är en frekvent spelare även för egen del?
– Det är jag absolut. Nu för tiden spelar jag däremot mest våra egna spel. Det är viktigt att hålla sig uppdaterad och att kunna skapa sig en bild av vad det är som får spelarna att verkligen gå igång. Sedan är det också oerhört roligt.
Bygger för framtida aktieägarvärde
Paradox har tidigare fått en hel del kritik för brister i arbetsmiljön. Fredrik Wester är tydlig med att det är en fråga som han tar på stort allvar och som prioriteras högt.
– Vi ska vara respektfulla mot varandra, oavsett vilken bakgrund, väg in i branschen och roll som vi har. Vi vill vara bäst men även uppfattas som ganska så mjuka. I grund och botten handlar det om att vi ska ge service till våra spelare. Det är spelarna som betalar våra löner. Varje grej vi gör ska leda till ökat värde för dem.
Fredrik Wester konstaterar att Paradox är uppdelat i fem stora franschises och tre lite mindre motsvarigheter.
– Vi vill ha många stora franschises till och växa vår portfölj av spel. Det är det jag jobbar med operativt i stort sett varje dag. Det är där som aktieägarvärdet ligger. Vi vill hitta spelserier som leder till titlar som håller i 15–20 år. Det finns en stor potential att lyckas om man träffar rätt.
Paradox förvärvade nyligen Haemimont Games från Bulgarien. Vad letar ni efter i potentiella förvärv framåt?
– Vi vill köpa bolag och spelstudior som passar bra in i vår portfölj. Haemimont är otroligt kompetenta. Vi gav ut spelet Surviving Mars tillsammans. Vi har en önskelista på 10–15 bolag som vi skulle vilja köpa. Oftast får man “nej” men ibland ett “ja”. Vi jagar inte nya förvärv bara för att.
Att Paradox kommer att dela ut 5 kronor per aktie, varav 2 kronor i extrautdelning, i maj är ett tecken både på stabila finanser och även att bolaget inte lyckats hitta rätt förvärvsobjekt, enligt Fredrik Wester.
– Vi har lagt om hur vi aktiverar kostnader. Spel med högre risk, utanför vår komfortzon, börjar vi aktivera i ett mycket senare utvecklingsskede. Först när vi ser att de börjar att ge resultat och kan nå mållinjen.
Fredrik Wester konstaterar att misslyckade spelsläpp pressat resultatet men även gett aktiekursen snytingar på senare tid. Den icke-kassaflödespåverkande nedskrivningen av nu nedlagda Life by You på 208 miljoner kronor är ett exempel.
– Vi har tagit en del dumma risker och fått skriva ned stora projekt. Vi har presenterat ett par spel för öppen publik tidigt i processen och sedan har det blivit negativa överraskningar på marknaden. Det är en projektstyrningsfråga och i viss mån en fråga om när vi ska kommunicera. Det något som vi ska bli bättre på. Samtidigt är det en balansgång. Risken finns att det i stället blir alldeles för lite som kommuniceras.
Fredrik Wester äger som bekant 33 procent av Paradox, vars sammanlagda börsvärde uppgår till omkring 18 miljarder kronor. Spiltan Invest är näst största ägare med 15 procent av aktierna. Paradox har blivit en riktigt lyckad investering för Per H. Börjessons investmentbolag, en så kallad “100-bagger”. Det innebär att aktien har gett 100 gånger pengarna.
– Det är viktigt för mig att kunna behålla en stor del av aktierna för att kunna kontrollera i vilken riktning bolaget går. Jag sålde 9 procent av mina aktier i samband med noteringen. Men det var endast för att vi skulle kunna få en “free-float”. Jag tror verkligen mycket på Paradox.
Vilka är de långsiktiga finansiella målen?
– Framför allt ska vi ha en hälsosam tillväxt som sker under lönsamhet. Sedan tycker jag även att ett riktigt bra gamingbolag ska ha en rörelsemarginal på 35 procent. Vi har inte riktigt varit där de sista åren, men över en konjunkturcykel ska vi absolut klara av det.
Fredrik Wester ser fram emot ett innehållsrikt 2025.
– Det ska bli kul att se hur Bloodlines 2 utvecklar sig under året. Vi har satt ett releasedatum i oktober. Sedan har vi en hel del andra intressanta spel som vi håller på med, säger han.