Anders Erkén. Foto: VBG Group.

Kursrusande snabbväxare kopplar vidare: ”Kvalitetsbolag”

Bli medlem i Unga Aktiesparare här

Denna artikel framgår ursprungligen ur Stock Magazine nummer 2 2024 

En större transformering har ritat om VBG Groups tillväxtförutsättningar totalt. Nu börjar bolagets prestationer även att ge ett större eko på aktiemarknaden. “Vi har framtiden för oss”, säger vd Anders Erkén.

Trots att aktien stigit tusentals procent sedan börsnoteringen 1987 och att bolaget vuxit starkt och är ledande inom sina industrinischer världen över har VBG Group, vars förnamn är en förkortning av hemstaden Vänersborg, länge flugit under radarn.

Men kanske är det på väg att ändras nu. Anders Erkén har varit anställd inom VBG Group sedan 2007 och tog steget upp på vd-posten den 1 januari 2023.

– 2023 var ett väldigt bra år för oss. Vi växte inte bara vår försäljning med 25 procent och slog lönsamhetsrekord sett till rörelsemarginalen på 14,9 procent och rörelseresultatet på 858 miljoner kronor. Vi gick även från 6 800 till 11 700 aktieägare. Vi fick ett bra genomslag, säger han.

VBG Group har en historia som sträcker sig hela vägen tillbaka till 1951. Entreprenören Herman Krefting grundade bolaget genom den nu klassiska verksamheten med fokus på släpvagnskopplingar till lastbilar. Produktkategorin är än i dag ett betydelsefullt inslag och ingår i divisionen “Truck and Trailer Equipment”.

Divisionen är ett av tre ben och utgör 30 procent av VBG Group:s totala omsättning, som uppgick till 5,7 miljarder kronor 2023. “Mobile Thermal Solutions”, där olika klimatlösningar riktade mot bland annat bussar, anläggnings- och nyttofordon återfinns, är störst och står för 55 procent av försäljningen.

Resterande 15 procent hämtas från “Ringfeder Power Transmissions” där krympskivor, axel- och navkopplingar och friktionsfjädrar hittas.

Anders Erkén var själv med när ett då betydligt mer känsligt VBG Group fick sig en viktig hemläxa i samband med finanskrisen 2008–2009.

– Vi har gjort små förändringar över tid och strukturerat om våra tillverkningsenheter. Vi reducerade dem från fyra till två och centraliserade processerna. Lönsamhet finns i vårt DNA och om man tittar på vår historia går det att se att vi har haft en väldigt fin tillväxtresa de senaste fem åren. Vi har vuxit med 10,4 procent årligen i genomsnitt.

“Mobile Thermal Solutions” bildades genom förvärvet av Mobile Climate Control 2016. Tillskottet har bidragit till att minska VBG:s tidigare stora beroende av Europa. Nu är det Nordamerika som är störst mätt i omsättning.

– 2023 drevs tillväxten av en god marknadssituation. Inte minst i Nordamerika där vi har fått ordning på vår viktiga bussverksamhet. Vårt affärskoncept grundar sig i att bidra till ett säkrare samhälle och vi har ett stort fokus på hållbara lösningar. Det är glädjande att samtliga divisioner slog försäljningsrekord under 2023. Sedan har vi även ett bra, stabilt kassaflöde och är i princip skuldfritt. Det skapar utrymme att manövrera, säger Anders Erkén.

Spritt geografiskt avtryck

VBG Group har förvandlats från ett lokalt bolag i Vänersborg och fokus på Norden till att nu ha verksamhet i 15 länder och att sälja i ytterligare 50 länder.

– Vi är industrialister som jobbar i en mängd olika segment. För att generalisera finns det en del större, bredare trender som spelar oss i händelserna. Världens BNP-tillväxt, industriproduktion och satsningar på infrastruktur är några exempel. Sedan gillar vi även både elektrifiering och automatisering. Det påverkas oss positivt, säger Anders Erkén.

60-åringen från Norrbotten konstaterar att VBG Group, som har ett börsvärde på runt 8,7 miljarder kronor och är listat på Mid Cap på Stockholmsbörsen, jobbar i väldigt specifika nischer och kundsegment.

– Därför är det väldigt viktigt att vi bygger upp våra varumärken. Vi sysslar med B2B-försäljning inom premiumsegmentet och då måste vi leverera bra till våra kunder och alltid vara tillgängliga och ha en god teknisk support om vi ska kunna stå oss i konkurrensen. Vi får aldrig slappna av.

Anders Erkén betonar att konkurrensen ser olika ut för VBG Groups olika divisioner.

– Vi är inte inne i några direkt stora volymsegment. Inom Mobile Thermal Solutions handlar det om skolbussar, kollektivtrafiksbussar och skogs- och grävmaskiner. Det rör sig om komplexa system som härstammar från en gammal teknologi. Släpvagnskopplingar inom Truck and Trailer är nyckeln till trafiksäkerhet och de certifierade artiklarna och komponenterna som behövs för att kunna dra en släpvagn eller kärra är väldigt specifika. Det gör att inträdesbarriären blir ganska hög och vi är dessutom skickliga på innovation, säger vd:n, och tillägger:

– Det är en mer fragmenterad situation kopplad till Ringfeder Power Transmission. Många spelare söker sig till vissa segment. Det handlar framför allt om att överföra moment i axel- och navkopplingar och om applikationer som nyttjas av både gruvindustrin och till operationsrobottar.

Inom just affärsområdet Ringfeder Power Transmission gjorde VBG Group ett ögonöppnande förvärv under hösten 2023. Indiska bolaget Rathi Transpower förvärvades för sammanlagt 300 miljoner kronor.

– Det var en process som pågick i flera år. Vi lärde känna bolagets ägare och byggde en fin relation. För mig är Indien en framtida marknad. Det bor 1,4 miljarder människor i landet och populationen är väldigt ung. Det investeras extremt mycket i infrastruktur och det byggs omkring 40 kilometer motorväg varje dygn. Det går även att se utbyggnaden av 5G-nätet i Indien går i en rasande takt. Om vi ska kunna vara med och spela på den indiska marknaden är det viktigt att vi har en tillverkningsenhet i landet.

Segmentet “övriga världen” står för 9 procent av VBG Groups omsättning.

Anders Erkén understryker att VBG Group, som äger elva egna varumärken fördelade på de tre divisionerna, har de finansiella möjligheterna att göra ett–tre förvärv av bolag som omsätter omkring 150–500 miljoner kronor årligen. Bolagen ska vara välskötta, gärna familjeägda eller ägda av en eller ett par entreprenörer, och kunna komplettera och passa in i någon av VBG Groups divisioner.

– Vi undviker rena auktioner och kommer aldrig bli en sådan där förvärvsmaskin som det finns ett antal av på svenska börsen. I framtiden utesluter vi heller inte att lägga till ett fjärde, större verksamhetsben. Men det är ingenting vi prioriterar just nu.

Utdelare med kostnadskoll

Anders Erkén återkommer till lärdomarna som drogs i samband med den globala finanskrisen. Han berättar att det är A och O för VBG Group att anpassa sina fasta kostnader efter en konjunkturcykel.

– Vi behöver vara flexibla och kunna ha rätt kapacitet för rätt tillfälle. Vi rör oss inom en historiskt sett cyklisk bransch, men ska också alltid kunna tillgodose våra kunders behov. Våra inarbetade rutiner gjorde att vi kunde klara av en tuff och kämpig covid-pandemi på ett väldigt bra sätt.

Det finns en hel del personer som har uppfattningen av att VBG Group endast är en underleverantör till svenska verkstadsklenoderna AB Volvo och Scania. Det påståendet slår Anders Erkén dock undan med kraft.

– Totalt kommer endast ett par procent av vår omsättning från Volvo och Scania. Vi äger våra varumärken, och står själva för designen och konstruktionen. Vi är industrialister och överför ständigt kunskap internt och skapar förbättringar i alla led.

Ni har en tydlig kultur på VBG Group?

– Det är människor som skapar och formar bolaget. Vi ska tänka entreprenörsmässigt och vara innovativa. Det gäller att ha hållbara och skalbara processer som kan fungera som repetitiva. Sedan har vi en delegerande strategi som divisionerna får som ansvar att bryta ned och forma vidare själva. Man ansvarar för sitt varumärke och sin affärsmodell. Det gäller att arbeta så nära kunderna som möjligt och att professionalism och affärsmässighet genomsyrar våra beslut.

Anders Erkén framhåller att han fortsatt ser ett bra drag på den nordamerikanska marknaden under 2024.

– Det finns flera aspekter som talar för att det kommer att fortsätta att gå väldigt bra för oss där. Det investeras mycket i grön tillväxt i USA och där kommer elektrifiering in i det hela.

VBG Group har även seglat upp som en utdelningsaktie på senare tid. För 2023 delades 30 procent av vinsten, vilket är den siffra som anges i bolagets utdelningspolicy, ut. Det summerades till 7 kronor per aktie och en direktavkastning på drygt 2 procent. Den totala vinsten per aktie uppgick till 22,74 kronor för 2023.

– Vi vill utnyttja vår finansiella situation och kunna växa riktigt lönsamt även i framtiden, samtidigt som vi har en bra utdelningstillväxt.

Sedan över de 35 senaste åren är VBG:s aktie, inklusive utdelningar, upp omkring 7 000 procent. Sett över det senaste året har kursen stigit med omkring 171 procent.

– Jag tror att marknaden börjar att få en tydligare och klarare bild av vilken typ av bolag VBG Group är. Aktiemarknaden gör värderingen, men vi är transparenta och tydliga med att vi ska kunna växa både organiskt och strukturellt framöver. Sedan har vi även vår utdelningspolicy som verkar uppskattas.

Anders Erkén säger att de tre ägarstiftelserna som grundaren Herman Krefting startat ger VBG Group alla möjligheter att vara långsiktigt i sitt beslutsfattande. Stiftelserna äger sammanlagt 60 procent av rösterna och 30 procent av kapitalet i bolaget.

– Jag är den fjärde vd:n sedan starten 1951. De tidigare har snittat ungefär 20 år på posten. Det säger något om perspektivet. VBG har en väldigt bra ägarstruktur med andra stora institutioner som också är med på tåget.

Huruvida Anders Erkén blir kvar på vd-posten i cirka 20 år står skrivet i stjärnorna. Men han är på det klara med att VBG ska leverera på sina två finansiella mål: Att växa med 10 procent årligen och att nå en rörelsemarginal på 15 procent.

– Det ska vi göra genom att fortsätta att leverera inom våra starka, selekterade nischer och att alltid finnas där för våra kunder. Vi har en kundbas på drygt 10 000 kunder. Vi är kanske inte så riskbenägna, men jag är övertygad om att vi kommer att växa med lönsamhet över tid och visa att vi är ett kvalitetsbolag som håller i längden.

LÄS OCKSÅ: Aktierna som kan vända uppåt: ”Större avkastningspotential”

MISSA INTE: 1 000 procent på tio år – hitta börsens riktiga vinnaraktier

Unga Aktiesparare är en ideell organisation som erbjuder en rolig & trygg plattform för unga som vill lära sig mer om aktier, fonder, sparande, privatekonomi & andra investeringsformer.

Vad innefattar ett medlemskap?

  1. Utbildningar

    Vi har föreläsare från UA, vårt nätverk & företagspartners som har kunskap inom allt ifrån aktier, fonder, krypto & optioner till bostadssköp & sparande.

  2. Event

    Vi har lokala föreningar utspridda över hela Sverige som arrangerar hundratals lokala event varje år.

  3. Medlemsförmåner

    Genom partnerskap med t.ex Nordnet, Nordea & Aktiespararna kan vi erbjuda rabatter, digitala tidningar & andra erbjudanden.

Köp till dig eller någon annan!

Medlemskap

349 kr/år
  1. ALLA utbildningar

  2. ALLA event

  3. Medlemsförmåner

  4. Fysisk medlemstidning

Medlemskap + Tidning

449 kr/år
  1. ALLA utbildningar

  2. ALLA event

  3. Medlemsförmåner

  4. Fysisk medlemstidning

Gratis medlemskap

0 kr/år
  1. Vissa utbildningar

  2. Vissa event

  3. ALLA utbildningar

  4. ALLA event

  5. Medlemsförmåner

  6. Fysisk medlemstidning

Fyll i ditt personnummer med 12 siffror för att hämta dina uppgifter