Glödande dofter som sätter spår: “Vi är där Tesla var”

Från egen småskalig tillverkning och utveckling i garaget i Örebro – till Stockholmsbörsen. Nu är Candles Scandinavias plan att ta över Europa med sina klimatneutrala doftljus. “Vi har bara skrapat på ytan och har en enorm potential”, säger vd:n och grundaren Viktor Garmiani.

Denna artikel framgår ursprungligen ur Stock Magazine nummer 1 2022

För 13 år sedan drog Viktor Garmiani tillsammans med sin hustru Nina Garmiani igång en första egen verksamhet där fokus låg på att importera produkter från Kina. Duon kom över distributionsrättigheterna till Woodwick, världens näst största varumärke inom doftljus, och fick sedan även tag på Yankee Candle som redan hade en etablerad närvaro i Norden. 

– Det gick oerhört bra och vi lärde oss mycket om ljusindustrin. Vi insåg att branschen som sådan var olik många andra eftersom den inte alls hade varit framgångsrik på att gå över till mer hållbara alternativ. Vi såg en möjlighet att börja tillverka ljus utan paraffin, säger Viktor Garmiani. 

Paraffin kommer från en restprodukt av olja. Sagt och gjort. I hemmet i Örebro börjades det att experimenteras med hur det skulle gå att göra naturliga ljus med hjälp av raps.

– Det blev ett väldigt laborerande och det tog tid innan vi kunde komma särskilt långt. Men vi insåg att det fanns ett mycket stort intresse och att det fanns möjligheter att tillföra något väldigt bra. 

Ett nytt laboratorium sattes upp och sakta men säkert blev processen finare och finare. Candles Scandinavia kom successivt upp rejält i volym och i början av november 2021 var det dags att ta steget in på Stockholmsbörsens First North-lista. Candles Scandinavia bröt ny mark genom att sätta Örebro på huvudkontorskartan i Börssverige. 

– Vi valde att notera oss på grund av en enda sak: Tillväxt. Vi har redan bevisat att vi kan skala upp vår produktion och nu vill vi kunna expandera ännu snabbare och kunna utveckla produktionen av våra 100-procentiga naturliga ljus ännu fortare. Kapitalmarknaden ger oss möjlighet att ta in pengar. 

Candles Scandinavias målsättning är att växa minst 30 procent årligen och att dubbla bolaget vart tredje år. 

– Många säger till mig att de är så imponerade av vår stora tillväxtresa. Men då svarar jag att vi bara har börjat, säger Viktor Garmiani, vars bolag omsätter över 100 miljoner kronor i dag.

Viktor Garmiani berättar att bolaget kommer att kunna öppna en nybyggd, modern fabrik med högre kapacitet i Örebro inom ett år. Den kommer även att vara mycket mer kostnadseffektiv.

– Vi är fortsatt ganska små och har en total marknadsandel om cirka 3 promille. Men vi ser det snarare som att vi har en enorm potential att lyckas. Vi har redan gått i bräschen och visat att vi kan. Det gäller att någon är först. Det går att jämföra med Tesla och Elon Musk. Tesla var först ut att ta steget och tillverka elbilar till 100 procent och sätta igång en omställning.  Vi har bara börjat skrapa på ytan.

Viktor Garmiani understryker att det tydligt går att se att större kedjor ställer krav på och pressar sina leverantörer i önskan om mer hållbara lösningar och att konsumenter är villiga att betala för hög kvalitet på doftljus.

Candles Scandinavia består av tre affärsområden. Distributionsverksamhet av varumärken, som fortsatt utgörs av paraffinljus, med ensamrätt i Norden, sin egen tillverkning av 100 procent naturliga ljus som sedan levereras till bland annat Rituals, Kicks och Åhlens och nystartade egna benet Leyonore. 

– Där handlar det om försäljning via “home-partyn” där man säljer till varandra. 

Candles Scandinavia har stora expansionsplaner. Foto: Candles Scandinavia.

SE OCKSÅ: Gör sparval som känns rätt – för dig

Ständig utveckling

Viktor Garmiani gläds över att Candles Scandinavia tagit sig så långt och känner sig övertygad om att bolaget har goda förutsättningar att klara omställningen till en ännu större automatiserad produktion av hållbara doftljus. 

– Riskerna är betydligt mindre nu. Men det är klart att vi har flera utmaningar. En är att bygga ut och lägga grunden för en riktigt bra organisation så att vi kan hantera den stora efterfrågan vi har på våra produkter. Vi ska se till att leverera det som vi har lovat. 

Hur skulle du beskriva kulturen i bolaget?

– Entreprenörsmässig och snabbtänkt. Jag har en väldigt modig organisation och vi är inte rädda för att göra fel. Det är snarare tvärtom. Vi är rädda för att inte göra saker och vill alltid driva projekt och testa nya idéer.

Vad är ett riktigt bra doftljus i dina ögon?

– Det handlar så klart mycket om miljöaspekten. Att det görs av förnybara råvaror och inte av paraffin. Vi använder ju raps. Sedan ska det inte sota onödigt mycket. Vi använder en veke som är klenare och det hjälper vaxet. Ljuset ska också brinna hela vägen. Lågan får inte försvinna i mitten.

Candles Scandinavia är fokuserat på premiumsegmentet och det ställer höga krav rakt igenom. Ljuset ska, oavsett lukt, dofta gott och trevligt både när det är kallt i butik och när det sedan tänds. Det gäller också att ha koll på säkerhetsdata och se till så att glaset runt ljuset är stabilt och kan hantera värmen som uppstår vid tändning och användning.

Viktor Garmiani förklarar att mycket fokus ligger på produktionen inom den egna ljustillverkningen. De fyra–fem kommande åren koncentrerar sig Candles Scandinavia på att etablera sig på den europeiska marknaden. 

– Vi ska göra bolaget mer känt och verkligen få inköpare att förstå att vi kan göra så miljövänliga ljus som vi gör. Vi har starka varumärken och vill ta oss in bland många fler kedjor. Vi har omkring 80 konkurrenter om vi tittar på alla ljustillverkare i Europa. Men vi är unika inom vår nisch.

Vilken är planen för att skapa aktieägarvärde?

– Candles Scandinavia ska bli betydligt, betydligt större och bli en riktigt stor spelare i Europa. Vi bygger ut vår kapacitet och har ambitiösa tillväxtmål. Potentialen är enorm. Vi blir aldrig riktigt nöjda, säger Viktor Garmiani. 

MISSA INTE: “Fantastiskt steg att bara börja spara”

Köp den perfekta julklappen till en ung investerare!

Lilla julklappen

349 kr/år
  1. Fysisk & digital utbildning

  2. Medlemsträffar, konferenser & företagsbesök

  3. Rabatter & digitala resurser

  4. Stock Magazine fysiskt (4 nr/år)

  5. Aktiespararen fysiskt (9 nr/år)

  6. Boken "Börsen för alla"

  7. Skickas som en fysisk julklapp

Klassiska julklappen

449 kr/år
  1. Fysisk & digital utbildning

  2. Medlemsträffar, konferenser & företagsbesök

  3. Rabatter & digitala resurser

  4. Stock Magazine fysiskt (4 nr/år)

  5. Aktiespararen fysiskt (9 nr/år)

  6. Boken "Börsen för alla"

  7. Skickas som en fysisk julklapp

Stora julklappen

699 kr/år
  1. Fysisk & digital utbildning

  2. Medlemsträffar, konferenser & företagsbesök

  3. Rabatter & digitala resurser

  4. Stock Magazine fysiskt (4 nr/år)

  5. Aktiespararen fysiskt (9 nr/år)

  6. Boken "Börsen för alla"

  7. Skickas som en fysisk julklapp

Fyll i ditt personnummer med 12 siffror för att hämta dina uppgifter

Vill du läsa mer om våra julmedlemskap? - Klicka här

Vill du bli medlem själv? - Klicka här