2021-04-21

Snabb förändringsresa öppnar nya dörrar

Den så kallade butiksdöden och ett konsumentmönster som pekar tydligt mot en större handel på nätet har satt hård press på Itab. Men trots att förutsättningarna är tuffa är Jönköpingsbolaget övertygat om att de har rätt recept för att vända trenden. “Vår position är unik”, säger vd Andreás Elsgaard.
Itab har en tuff uppgift framför sig. Foto: Itab Shop Concept.

Denna artikel framgår ur Stock Magazine nummer 1 2021

Digitaliseringen och utvecklingen mot att en klart större del av handeln sker i andra kanaler

än den yta som fysiska butiker erbjuder har lett fram till att många bolag har blivit vinnare.

Men framfarten har också lett fram till att vissa bolag fått ta stryk. Ett sådant exempel är Itab Shop Concept. Den börsnoterade butiksinredaren från Jönköping har hamnat under rejält tryck och drabbats av smällar såväl resultat- som aktiekursmässigt.

– De senaste åren har konsekvenserna av att människor informerar sig i nätverk med hjälp av nya sätt att dela information tack vare ny teknologi gjort att vårt konsumentbeteende förändrats, säger Itabs vd Andreás Elsgaard.

Han betonar att fler människor litar mycket mer på information från nätverk på internet än på den som kommer från myndigheter, företag och traditionella varumärken. Han nämner Netflix, Youtube, Facebook, Spotify och Amazon som några exempel bakom att individer förväntar sig mer personligare och effektivare shoppingupplevelser och konstaterar även att vi bara har sett början på resan.

– För oss inom Itab har det resulterat i att många traditionella retailkunder inte längre kan driva sin tillväxt enbart via expansion av fysiska butiker. De måste finna kompletterande sätt att vara relevant, betonar Andreás Elsgaard, som lyfter fram att handel av hemelektronik, mediekonsumtion och kläder är segmenten som hittills blivit mest digitaliserade.

Från januari till september 2020 backade Itabs omsättning med 16 procent. Från 4,5 till 3,8 miljarder kronor. Även rörelseresultatet, som uppgick till 158 miljoner kronor, föll kraftigt. De senaste tre åren har aktien backat 60 procent.

LÄS MER: Över 30-årigt vd-skap värt miljarder: "Blir aldrig riktigt nöjd"

Som lök på laxen har covid-19-pandemin slagit hårt mot bolaget.

– Vi har sett flera effekter och har likt många andra företag ställt om vår verksamhet så vi kan erbjuda en trygg arbetsmiljö för våra medarbetare och anpassat våra kostnader för att hantera vår egen ekonomi. Överlag är effekterna av covid-19 bland de tuffaste Itab någonsin har hanterat.

Samtidigt är Andreás Elsgaard noga att säga att olika typer av kunder har fått konsekvenser av helt skilda slag. Omkring hälften av Itabs omsättning hämtas från dagligvaruhandeln och det segmentet har, tillsammans med ett annat viktigt ben i apoteksmotsvarigheten, gått bra till skillnad från till exempel modehandeln.

Ett måste att vara kvick

Smålänningar och bolag från regionen har gjort sig kända för att vara på tå och klara av att anpassa och göra sin kostym tålig för att reda ut olika former av stormar och kriser. När Itab nu verkligen sätts på prov är det A och O att vara både snabba och kreativa i sina processer.

– Just nu fokuserar vi på att ställa om till att bli den ledande lösningsleverantören inom vår bransch. Det innebär renodling, förenkling och förtydligande kring vem vi är och en tydlig investering i vår förmåga att skapa lösningar tillsammans med våra kunder och att kunna leverera dem med hög kvalitet och precision och även ett utökat tjänsteerbjudande.

Vad innebär processen mer konkret?

– För att vara relevant i dag och i morgon tror vi att konsumenters förväntningar kring vad en bra upplevelse är kommer att fortsätta att förändras. Retailers som vill vara fortsatt relevanta måste svara upp mot detta på ett  mycket mer dynamiskt sätt. Det innebär att de kommer behöva hjälp av oss och andra i allt större omfattning för att nå sina mål. Det innebär fler projekt med mer digital teknik och färre stora utrullningar och innebär att vi måste ställa om till att bli effektiva i denna marknad och genom att bli mer av en tjänste- och servicepartner.

Även om spelplanen har skiftat är Andreás Elsgaard inte orolig över att Itab inte kommer att hänga med i svängarna.

– Vi har en unik marknadsposition, en bred kompetens och en portfölj av lösningar som redan i dag är väldigt relevant. Det vi fokuserar på nu är att bli snabbare, mer effektiva och mer serviceinriktade. Vi fokuserar även på att bredda vår kompetens, bygga partnerskap och på att etablera en mer kapitallätt värdekedja som ska göra oss mindre känsliga för konjunktursvängningar.

MISSA INTE: Succéfond i småländsk aktiebolagsanda