Skistar inne när omvärlden är ute

2020 var året då ute blev det nya inne. Plötsligt var ordet hemester på allas läppar och stormkök, tält och nya skidor på allas inköpslistor. Skistars PR- och kommunikationschef tror att trenden är här för att stanna. ”Sedan 2018 har vi sett att fler vill semestra på hemmaplan i Skandinavien och vara aktiva ”, säger Petra Hallebrant.

Denna artikel framgår ursprungligen ur Stock Magazine nummer 1 2021

Skistar är ett bolag som hålls kärt av många, både som investering och som en självklar del av skidsemestern. Sedan börsnoteringen 1994 har bolaget vuxit och består i dag av sju populära skidanläggningar i Sverige, Norge och Österrike. 

En växande trend

Petra Hallebrant, PR- och kommunikationschef på Skistar, menar att bolaget har märkt av det växande intresset för friluftsliv de senaste åren. 

– Det ökade intresset att besöka oss både vinter som sommar syntes tydligt i somras på grund av coronapandemin till viss del. Men vi såg ju trenden komma redan åren innan. Frisk luft, att aktivera sig, ha en hållbar livsstil och umgås med familj och vänner i fjällvärlden året runt på semestern tror vi är en trend som är här för att stanna. 

En stigande sommarturism i de svenska fjällen är något som Skistar har tagit vara på. I samband med de varmare månaderna 2021 ska konceptet “Skistar Sports & Adventure” lanseras. Petra Hallebrant är dock tydlig med att största fokus är och förblir skidåkning.

– Vi är i grunden en aktör som erbjuder alpin skidåkning vintertid. Det är och kommer att vara grundbulten i vår verksamhet. Samtidigt ser vi sommarkonceptet som en viktig investering där vi vill växa och samtidigt bidra till att fler är aktiva och kan anamma en hälsofrämjande livsstil året runt. Inte bara på sommaren och vintern. 

LÄS OCKSÅ: Över 30-årigt vd-skap värt miljarder: ”Blir aldrig riktigt nöjd”

I spåren av pandemin

Petra Hallebrant konstaterar att det har varit ett annorlunda år för Skistar och att pandemin fortfarande påverkar verksamheten.

– Konsekvensen av den coronapåverkade vintersäsongen blev att vi under verksamhetsåret 2019/2020, som slutade i augusti, totalt minskade vår omsättning med 314 miljoner kronor ch visade ett resultattapp på 173 miljoner kronor. Under det första kvartalet 2020/2021 har vi, utöver operationellt fokus, prioriterat kostnader och effektivisering av verksamheten. Det gör att vi landar på ett rörelseresultat på minus 293 miljoner kronor. 33 miljoner kronor bättre än föregående år. Det gör vi trots en senare säsongsstart med lägre intäkter från försäsong än föregående år. Vi ser också en fortsatt stark efterfrågan att besöka våra skidorter i Sverige. Men vi har större utmaningar i Norge och Österrike på grund av stängda gränser och hårda karantänsregler. 

Under den svåra tiden har Skistar tagit chansen att utveckla verksamheten, menar Petra Hallebrant. 

– Krisen har gjort att vi fått möjlighet att jobba med affärsutveckling, främst digitalisering.

Bolagets framtid

Skistar ägs till stor del av familjerna Mats, Fredrik och Erik Paulson inklusive bolag som tillsammans har nästan 63 procent av rösterna. 

Även Handelsbanken Fonder är en av ägarna med 1,3 procent av rösterna. Vi har pratat med Rebecca Jansson, biträdande fondförvaltare på Handelsbanken, som ger sin syn på bolagets framtid.

– Det positiva för aktien är att Skistar har lyckats höja priser över tid och nu även har börjat ta betalt för parkering. De har också haft bra projektutveckling inom fastigheter och bolaget äger mycket mark långsiktigt och har haft en bra tillväxt och höga marginaler senaste åren, säger hon.

MISSA INTE: Därför splittar Investor sin aktie

Rebecca Jansson ser även ett bekymmer i att Skistars norska skidorter, som i regel besöks av många resenärer från Sverige och Danmark, har det tufft i och med de stängda gränserna som råder i grannlandet.

– En annan utmaning är ju att det är en fyra månaders lång säsong. Sett till bolagets första kvartal var det däremot en stark period. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att det bara är en liten del. Klimatomställningarna kan vara en utmaning framåt. Varmare vintrar gör att bolaget behöver säkra investeringar i snökanoner. Den ökade friluftstrenden och ”staycation” är något som kan påverka aktien positivt. 2020 blev ett rekordår med resenärer från Europa. Bland annat var det många tyskar som ville fjällvandra i Sverige.

 

Köp den perfekta julklappen till en ung investerare!

Lilla julklappen

349 kr/år
  1. Fysisk & digital utbildning

  2. Medlemsträffar, konferenser & företagsbesök

  3. Rabatter & digitala resurser

  4. Stock Magazine fysiskt (4 nr/år)

  5. Aktiespararen fysiskt (9 nr/år)

  6. Boken "Börsen för alla"

  7. Skickas som en fysisk julklapp

Klassiska julklappen

449 kr/år
  1. Fysisk & digital utbildning

  2. Medlemsträffar, konferenser & företagsbesök

  3. Rabatter & digitala resurser

  4. Stock Magazine fysiskt (4 nr/år)

  5. Aktiespararen fysiskt (9 nr/år)

  6. Boken "Börsen för alla"

  7. Skickas som en fysisk julklapp

Stora julklappen

699 kr/år
  1. Fysisk & digital utbildning

  2. Medlemsträffar, konferenser & företagsbesök

  3. Rabatter & digitala resurser

  4. Stock Magazine fysiskt (4 nr/år)

  5. Aktiespararen fysiskt (9 nr/år)

  6. Boken "Börsen för alla"

  7. Skickas som en fysisk julklapp

Fyll i ditt personnummer med 12 siffror för att hämta dina uppgifter

Vill du läsa mer om våra julmedlemskap? - Klicka här

Vill du bli medlem själv? - Klicka här