2019-10-14

Rapala- företaget med drag!

På 1930-talet tog Lauri Rapala fasta på sanningen om att större fiskar jagar mindre fiskar och speciellt de skadade. Genom produkttestning och utveckling i Finlands sjöar skapade han fiskedrag som med orytmisk rörelse föreställde en skadad fisk och därmed lockade till sig hungriga predatorer.

Eftersom fiske inte enbart är en finsk företeelse skedde en kraftig internationell expansion, främst vid OS i Helsingfors 1952. Idag är USA den största marknaden. Enligt företagets vd Jussi Ristimäki finns det cirka 45 miljoner fiskare i Förenta staterna vilket är mer än summan av antalet aktiva utövare av tennis och golf i samma land. Rapalas varumärke beskriver han som starkt och berättar till exempel att i vissa delar av Latinamerika är Rapala till och med den term som används för fiskedrag. Den svenska marknaden utmärker sig för det stora utbudet av gädda och den höga andelen av sommarstugor som bidrar till ett stort intresse av fiske.

 

– Det som gör fiskeindustrin speciell är att man måste anpassa varje produkt efter marknaden man är i. Tar vi Norge, Sverige och Finland som exempel ligger de nära varandra geografiskt, men utbudet av fiskar som finns i deras respektive sjöar och hav ser annorlunda ut. Därför måste man känna den lokala marknaden och dess fiskar, säger Jussi och berättar att han själv inte har något större fiskeintresse, utan menar att hans finansbakgrund är desto viktigare i rollen som börs-vd.

 

Marknaden och förutsättning

De senaste åren har avkastningen på det egna kapitalet försvagats och Jussi nämner Rapalas tidigare nästa största marknad, Ryssland, som en del i detta. Dels handlar det om en förändrad valutakurs, men även om sanktionerna som EU satte in mot Ryssland efter annekteringen av Krim 2014. Båda dessa är två faktorer som slagit hårt mot fiskeföretaget. Omsättningen i de nordiska länderna har stått stilla de senaste åren, i resterande Europa har trenden varit vikande och det är bara i Nordamerika det skett en större ökning. Glädjande i sammanhanget är att försäljningen ökade på samtliga marknader under 2018.

– Norden och resten av Europa är stabilt om vi utesluter Ryssland ur det området.

 

Hur ska ni expandera i framtiden – är inte kläder ett bra område för att bredda försäljningen?

– Vi säljer en del kläder redan och har funderat på att expandera där. Problemet är att det är en marknad med högt tryck och att andra märken redan har ett bra sortiment. Dessutom har inte fiskekläder efterfrågats specifikt på vår största marknad i USA, då deras traditionella klädsel är t-shirts och shorts. Därför blir det ett behov vi inte riktigt har. Redan idag har Rapala ett stort utbud av olika fisketillbehör som täcker mer än enbart fiskedrag. Solglasögon, knivar och väskor är bara några av produkterna som erbjuds och det finns stort utbud för både sommar- och vinterfiske.

 

Inte påverkade av friluftstrenden

I Sverige har intresset för olika former av friluftsliv som camping, fjällvandring och liknande utomhusaktiviteter blivit allt större de senaste åren. Den ideella organisationen Friluftsfrämjandet, som är Sveriges största friluftsorganisation, nådde ifjol över 100 000 medlemmar, en siffra man inte haft sen mitten på 2000-talet. Jussi berättar att den här trenden återfinns i flera länder, men att den ännu inte nått fiskenäringen och Rapalas mer tekniska produkter. Han menar dock att det finns potential för att fiskeintresset hos gemene man ska växa.

 

– Jag var i USA för ett tag sen och besökte ett event vi anordnade i våra lokaler tillsammans med ett college som hade en fiskeklubb på samma sätt som man har fotbollslag. Man måste få fisket att bli ett mer socialt sammanhang och öka kunskapen, för vet man inte hur det fungerar blir man lätt skrämd. Styrkan ligger i att man kan utöva fiske över generationer, så att hela familjen får upp intresset. 

 

Varför ska man investera i Rapala?

– Vi är ett icke-cykliskt konsumentföretag med global närvaro och distribution.

» Visa artiklar i samma kategori