Prisvärt miljötänk mot ny storhetstid: ”Fokus på hållbarhet”

Genom att lägga stort fokus på hållbar, innovativ och kostnadsmedveten utveckling ska H&M-gruppen hantera en svår situation och bli en framtida vinnare i en pressad modebransch. “Vi har en stark position”, säger vd Helena Helmersson.

Denna artikel framgår ursprungligen ur Stock Magazine nummer 1 2021

Skellefteåbördiga Helena Helmersson ersatte Karl-Johan Persson som vd för familjen Perssons klädjätte H&M-gruppen i början av 2020. Hon kastades rakt in i en brinnande covid-19-pandemi.  

– Det blev ju inte riktigt som jag hade tänkt mig. Det har varit ett superhårt jobb fyllt av massvis av utmaningar, men vi har lärt oss jättemycket. Jag är väldigt stolt över vad våra fantastiska medarbetare åstadkommit. Det känns jättebra att vi kan avsluta året med en vinst på 3,6 miljarder kronor före skatt i fjärde kvartalet, säger hon. 

Vad beror utvecklingen på? 

– Vi har gjort en imponerande återhämtning efter den första virusvågen. Vi har lagt grunden för att ta oss igenom den tuffa tiden genom att vara snabba, flexibla och ha en god kostnadskontroll. Men även tack vare våra uppskattade kollektioner.  

Helena Helmersson är tillfreds över hur bolagets e-handel, som kritiserats av många bedömare och sagts sätta käppar i hjulet i jakten på nya framgångar i en pressad bransch, brutit ny mark i samband med att olika typer av nedstängningar och restriktioner satt agendan på skilda sätt på H&M-gruppens 74 marknader.  

– Näthandeln går verkligen framåt. Den har blivit otroligt viktig för oss i samband med alla restriktioner. Det är glädjande att den har haft en lönsam tillväxt.  

47-åringen från Västerbotten sätter sedan den digitala kanalen i ett större perspektiv. 

– Det handlar om att integrera e-handeln med handeln som sker i de fysiska butikerna. Vi behöver anpassa våra inköp och kollektioner och finnas där kunderna kan möta oss. Vi gynnas av vårt omni-tänk och är beredda på att snabbt agera när restriktioner lättar, understryker Helena Helmersson, som konstaterar att cirka 1 800 av gruppens butiker världen över är stängda i början av 2021.

Helena Helmersson har spenderat 23 år i H&M. Karriären i bolaget inleddes med ett uppdrag på inköpssidan på ekonomiavdelningen på huvudkontoret i Stockholm efter avslutade universitetsstudier i Umeå.  

– Det var en dröm för mig som modeintresserad att få arbeta för H&M. Sedan har jag under min långa resa i bolaget fått jobba i olika roller och varit omringad av människor som trott på mig.  

LÄS OCKSÅ: Lycka leder till framgång – inte tvärtom

Viktiga nyckelpunkter 

 Helena Helmersson betonar att det finns tre faktorer som H&M-gruppen måste ta extra mycket i beaktning för att lägga grunden för en stark tillväxt framöver. Kundfokus, flexibilitet och hållbarhet är med och formar framtidsriktningen.  

– Vi behöver ha en fungerande kombination av mode, pris och kvalitet tillsammans med en inspirerande butiksupplevelse. Sedan skapar digitaliseringen möjligheter för oss att tänka i helt nya banor och verkligen förstå vad kunderna vill ha och var de vill köpa sina produkter. Det gäller att vara snabbfotade, säger Helena Helmersson, och tillägger:  

– Sedan märker vi att kunderna efterfrågar hållbarhet mer och mer. Vi vill att vår affär ska vara så lite beroende av naturresurser som möjligt. Både när det kommer till att tillverkningsmaterial är miljövänliga, att de sociala förhållandena hos leverantörer är bra och att vi har en tydlig klimatagenda. Det handlar om att bygga motståndskraft.  

Beskriv betydelsen av innovation för H&M? 

– Otroligt stor. Sedan är det ett brett begrepp som inkluderar allt från själva kunderbjudandet till materialval, nya typer av kollektioner och affärsmodeller. Vi ska vara med och driva innovation i modebranschen och utveckla vår affär. 

Helena Helmersson anser att H&M-gruppen har goda möjligheter att skapa aktieägarvärde under 2020-talet.  

– Jag har en mycket stark framtidstro. Vår kundbas har ökat under ett mycket utmanande år genom att många har gått till digitala kanaler för att handla. Men vi märker även att personer längtar efter att träffa oss i butiksmiljöer. Vi har en stark position med fokus på prisvärde, hållbara plagg och snyggt mode. Det ska vi bygga vidare på.

MISSA INTE: Vad är grejen med SPAC?

Köp den perfekta julklappen till en ung investerare!

Lilla julklappen

349 kr/år
  1. Fysisk & digital utbildning

  2. Medlemsträffar, konferenser & företagsbesök

  3. Rabatter & digitala resurser

  4. Stock Magazine fysiskt (4 nr/år)

  5. Aktiespararen fysiskt (9 nr/år)

  6. Boken "Börsen för alla"

  7. Skickas som en fysisk julklapp

Klassiska julklappen

449 kr/år
  1. Fysisk & digital utbildning

  2. Medlemsträffar, konferenser & företagsbesök

  3. Rabatter & digitala resurser

  4. Stock Magazine fysiskt (4 nr/år)

  5. Aktiespararen fysiskt (9 nr/år)

  6. Boken "Börsen för alla"

  7. Skickas som en fysisk julklapp

Stora julklappen

699 kr/år
  1. Fysisk & digital utbildning

  2. Medlemsträffar, konferenser & företagsbesök

  3. Rabatter & digitala resurser

  4. Stock Magazine fysiskt (4 nr/år)

  5. Aktiespararen fysiskt (9 nr/år)

  6. Boken "Börsen för alla"

  7. Skickas som en fysisk julklapp

Fyll i ditt personnummer med 12 siffror för att hämta dina uppgifter

Vill du läsa mer om våra julmedlemskap? - Klicka här

Vill du bli medlem själv? - Klicka här