Norrländska batterier som revolutionerar

Europas största batterifabrik byggs för fullt – i Skellefteå. Planen är att Northvolts tillverkning av litiumjonbatterier ska vara både hållbar, miljövänlig och spela en stor roll i vad som väntas bli en omfattande elektrifiering inom bland annat bilsektorn.

Denna artikel framgår ursprungligen ur Stock Magazine nummer 3 2022

En tidig sommarmorgon i Skellefteå kör jag de enstaka minuterna det tar från centrum till Northvolts flaggskeppsfabrik. Efter att ha parkerat bilen på entréns provisoriska grusplan beger jag mig längs den väg på fabrikens västra sida som tar besökare till utkiksplatsen. Väl på utkiksplatsen kan man som besökare blicka ut över det fabriksområde som beskrivits som “obegripligt stort”. 

För att förstå Northvolt och fabriken i Skellefteå måste man blicka tillbaka till den 19 oktober 2017. Det är dagen då Northvolt offentliggjorde etableringen av deras fabrik i Skellefteå, i kombination med en avdelning i Västerås som ska bli mer ingenjörsintensiv. Med offentliggörandet kan Skellefteå som stad pusta ut: Det som så många jobbat och hoppats på är äntligen i land. Det är det här som ska komma att sätta staden i framsätet i den gröna omställningen. 

Företaget som startades av Peter Carlsson, tidigare chef på Tesla, finansierades av bland andra Volkswagen, Goldman Sachs och investeraren Harald Mix i ryggen. I och med etableringen utlovades ungefär 2 500 nya arbetstillfällen i Skellefteå vilket senare skulle komma att revideras upp till 3 000 personer. 

Batterifabriken blir därmed den största i sitt slag i Europa. Totalt, inklusive kringföretag, räknas det med att Northvolts etablering i Skellefteå kommer att expandera antalet arbetstillfällen i staden med sammanlagt 5 000 till antalet. Vill man sätta detta i perspektiv går det att jämföra med Volvos 6 500 anställda i Torslanda.  

Northvolt producerar litiumjonbatterier, exempelvis till fordon på el eller som energilagring. Det gör bolaget genom ett helhetstänk och en produktionskedja som kallas för grön batteriteknik. Det går i korta drag ut på att Northvolt håller det klimatmässiga avtrycket till ett minimum och gör batterierna återvinnbara, samtidigt som bolaget försöker tillgodo se hela produktionslinans arbetsvillkor på ett rättvist sätt. 

En tidig ambition var att framställa världens grönaste batterier. Det var något som var möjligt i just Skellefteå då staden kunde erbjuda 100 procent förnybar energi i tillverkningen. Marknaden för Northvolts litiumjonbatterier utgörs till stor del av batterier till elbilar, men de går även att använda till energilagring och till industrin. 

För att förstå produktionens storlek bör sägas att Northvolt sammanslaget med både avdelningen i Västerås och Skellefteå under 2017 bedömdes ha en framtida förbrukning på 2 TWh per år. Det motsvarar ungefär 2 procent av hela den svenska elförbrukningen under ett normalår. 

Det här skickar Northvolt direkt upp på listan över Sveriges största industrier. Och det var just tillgången på leveranssäker och grön el som finns i Norrland som vägde tungt när företaget valde sin ort för etablering. Det är även liknande förutsättningar som förklarar varför hela Norrland hamnat i centrum för den nya industrialiseringen. 

Northvolts intåg ritar om kartan fullständigt för Skellefteå. Foto: Northvolt. 

Förändrar förutsättningarna

När en fabrik av Northvolts dignitet etablerar sig i en ort som Skellefteå vänder det staden upp och ned. Västerbotten har i skrivande stund den lägsta arbetslösheten i landet och framgångarna får effekter likt ringar på vattnet. Det syns inte minst på småföretagare som har jobb som aldrig förr samt stigande villapriser i en annars orolig fastighetsmarknad på nationell nivå. 

I Västerbotten finns det just nu 3 000 lediga jobb, samtidigt som det endast finns 1 500 arbetslösa, enligt siffror som hämtas i början av juli 2022. I konkreta tal innebär det att Västerbotten har en arbetslöshet på 4,5 procent. Samtidigt har exempelvis Malmö en arbetslöshet på 14 procent och rikssnittet noteras till strax över 7 procent. 

Den gröna omställningen i Norrland kräver en stabil tillgång på ren och billig energi. I dagsläget har Norrland och i synnerhet Skellefteå goda förutsättningar för det. Det kommunala energibolaget Skellefteå Kraft kan förse fabriken med rakt igenom förnybar el. Regionen runt Skellefteå har både vattenkraft och vindkraft att tillgå. När elpriserna blir som högst i Sverige drabbas sällan Norrland på samma sätt som södra Sverige gör. Det är helt klart en konkurrensfördel som de nya industrierna i norr har. 

En större utmaning som Skellefteå och i förlängningen Northvolt har är det nyinflyttande som krävs för att fylla behovet av arbetskraft – både till Northvolts egen fabrik och de kringföretag som i dag bygger fabriken. Många av de personer som i dag bygger upp fabriken är gästarbetare från andra länder och Skellefteå har blivit en stad med människor från hela världen. 

Högaktuellt för börsen

Men när fabriken väl är etablerad krävs det en stor volym av medarbetare på fabriksgolvet. Något som i dag känns som en utmaning i Skellefteå då Northvolts etablering lockar anställda från andra företag i staden. Bolagen behöver i sin tur ersätta de avhoppande anställda med nya. Kort sagt är staden i behov av att öka nyinflyttandet med människor som tänker stanna kvar i Skellefteå.

Att batteritillverkare och bilföretag har fått upp intresset för att själva tillgodo se sig med elbilsbatterier kommer också kanske välbehövligt i en tid då vi insett vad det stora beroendet av Kina kan ställa till med. 

När Northvolt bygger fabriker i Europa innebär det att känsligheten för nedstängningar, eventuella handelshinder eller andra saker som påverkar de globala leveranskedjorna minskar avsevärt för de europeiska biltillverkarna. Något som börsen under pandemin insett är nödvändigt. 

Kommer det att bli möjligt att investera i just Northvolt, då? Ja, det är hög sannolikhet att bolaget går till börsen inom ett par år, berättar ordföranden och storägaren Carl-Erik Lagercrantz i Dagens industri. 

Köp den perfekta julklappen till en ung investerare!

Lilla julklappen

349 kr/år
  1. Fysisk & digital utbildning

  2. Medlemsträffar, konferenser & företagsbesök

  3. Rabatter & digitala resurser

  4. Stock Magazine fysiskt (4 nr/år)

  5. Aktiespararen fysiskt (9 nr/år)

  6. Boken "Börsen för alla"

  7. Skickas som en fysisk julklapp

Klassiska julklappen

449 kr/år
  1. Fysisk & digital utbildning

  2. Medlemsträffar, konferenser & företagsbesök

  3. Rabatter & digitala resurser

  4. Stock Magazine fysiskt (4 nr/år)

  5. Aktiespararen fysiskt (9 nr/år)

  6. Boken "Börsen för alla"

  7. Skickas som en fysisk julklapp

Stora julklappen

699 kr/år
  1. Fysisk & digital utbildning

  2. Medlemsträffar, konferenser & företagsbesök

  3. Rabatter & digitala resurser

  4. Stock Magazine fysiskt (4 nr/år)

  5. Aktiespararen fysiskt (9 nr/år)

  6. Boken "Börsen för alla"

  7. Skickas som en fysisk julklapp

Fyll i ditt personnummer med 12 siffror för att hämta dina uppgifter

Vill du läsa mer om våra julmedlemskap? - Klicka här

Vill du bli medlem själv? - Klicka här