Lyxstjärnorna med vackrast ljus

Genom noggranna processer och hårda krav hittar Coeliförvaltarna Henrik Milton och Andreas Brock vad de kallar för ”världens finaste företag” till sin framgångsrika globalfond. De riktigt stora bolagen inom lyxsektorn hör till favoriterna. ”Det är en evig trend”, säger Andreas Brock.

Enligt Investopedia finns cirka 630 000 börsnoterade företag i världen. Andreas Brock och Henrik Milton som förvaltar fonden Coeli Global Selektiv har av de 630 000 företagen valt ut de drygt 30 bästa. Vi tar i den här artikeln hjälp av succéförvaltarna för att ta reda på vad som kännetecknar en ”Champion”, som förvaltarna kallar sina favoritaktier.

Sedan 2016 förvaltar Andreas Brock och Henrik Milton tillsammans Coeli Global Selektiv. Det är en aktivt förvaltad globalfond där förvaltarna vill äga de företag som är världsledande i sin bransch. När jag tidigt i intervjun frågar vilka specifika case de sitter på just nu blir jag genast slagen på fingrarna.

– Jag gillar inte ordet case. Vi fokuserar på ”champions”. Vi är en fond för långsiktigt ägande, och case känns kortsiktigt. För oss handlar det om att äga en portfölj med världens finaste företag. Det är den röda tråden. Vi tror att om man sätter ihop en portfölj med fantastiska företag får man också ett fantastiskt resultat, säger Andrea Brock.

Fonden har totalt 34 innehav och duon kryddar även portföljen med aktier de kallar ”special situations”. Special situations-aktierna är aktier som är impopulära på aktiemarknaden och ofta handlas till stor rabatt jämfört med sitt historiska genomsnitt. Där agerar förvaltarna när de ser en aktie som de upplever är missförstådd av marknaden och som kan generera hög avkastning på kort sikt. Dessa aktier utgör enbart 15-20 procent av portföljen. Basen i portföljen ska utgöras av världens finaste företag.

– Vi investerar i de som är bäst i klassen. Av alla noterade företag finns det bolag med starka varumärken, med fantastiskt management som arbetar agilt, som har tydliga vallgravar och växer kontinuerligt. Det är aktierna vi vill äga.

Andreas Brock och Henrik Milton förvaltar Coeli Global Selektiv. Foto: Coeli.

Siktar på vinnare över tid

Något som snabbt noteras när innehaven i fonden gås igenom är att den främst består av stora bolag. Jag drar mig till minnes att jag läst att små företag över långa tidsperioder tenderat att prestera bättre än stora företag och frågar varför de inte plockar upp aktier de ser kan komma att bli en champion längre fram.

– Du beskriver då en industri som snabbt kan förändras, där trean i industrin snabbt kan bli tvåa. Vi hatar sådana industrier, för då är det ingen stabil industri. Ett exempel är när XXL startade, sa att de skulle bli störst i Sverige och relativt snabbt utkonkurrerade sina branschkollegor. Vi investerar inte i industrier där du kan dyka upp som en nykomling och tre år senare vara ledande. Då är risken hög att en ny aktör snart dyker upp och gör samma sak. Ingen kommer att kunna starta en konkurrent till Apple, Adidas eller L’Oréal och konkurrera ut dem på tre–fyra år. Deras varumärken och finansiella muskler är för stora. Skulle det hända skulle det ta 30-40 år, vilket innebär att du har ett helt arbetsliv på dig att äga de här aktierna utan att byta ut dem.

Ett exempel som påtalas är att Apple väntas investera 170 miljarder kronor bara i år på R&D (research and development). Alltså över 100 miljarder kronor mer än vad Sverige årligen lägger på försvaret. ”Hur ska du kunna konkurrera med ett företag som lägger 170 miljarder om året på utveckling?”, frågar Henrik Milton retoriskt.

Förvaltarna belyser vikten av att lära sig en industri. I fondförvaltningen delar de upp så att de bevakar hälften av företagen var. Andreas Brock fokuserar främst på konsumentbolag, hälsovård, fastigheter och industriföretag medan Henrik Milton fokuserar på teknologi, mjukvara, fintech, e-handel och finans. 

– Delat ansvar är ingens ansvar, konstaterar Henrik Milton.

LÄS OCKSÅ: Guldkantsfond med unikt sken

Lyxiga favoriter

Ett område förvaltarna gillar är lyx. Franska L’Oréal och amerikanska Estée Lauder ligger de båda varmt om hjärtat. Både L’Oréal och Estée Lauder är inriktade på smink- och hudvårdsprodukter, och Andreas berättar att om man äntrar en valfri taxfree så kommer troligtvis hälften av produkterna i butiken från L’Oréal och Estée Lauder.

– Lyx är en evig trend. Fattig vill bli rik och rik vill bli rikare. Lyx är och har alltid varit ett sätt att visa status, att du har lyckats. Både L’Oréal och Estée Lauder rider på lyxtrenden, samtidigt som deras produkter har kraftig tillväxt i tillväxtekonomier som Indien och Kina. I västvärlden växer användandet av hudvårdsprodukter kraftigt bland män. Vi ser i dessa företag alltså en allmän trend där fler vill använda de här typer av produkter och en ”lyxtrend” där premiummärken ökar ännu snabbare.

Både Estée Lauder och L’Oréal är aktiva med att köpa upp konkurrenter. Dyker det upp en konkurrent som är lovande så köper de bara upp den, konstaterar Henrik Milton. L’Oréal, som exempel har gigantisk uppköpskraft, kan smärtfritt köpa upp en konkurrent för 5 miljarder kronor, lansera produkten i alla deras butiker världen över och öka produktpriset med 30 procent. Bruttomarginalen för snittprodukten ligger på omkring 90 procent, samtidigt som möjligheten till kontinuerliga prisökningar är goda.

– En högre prispunkt attraherar fler köpare. Ta svenska biltillverkaren Koenigsegg som exempel. Det finns få bilar att köpa och de är väldigt dyra. Hade en Koenigsegg-bil kostat 300 000 kronor och en Mercedes kostat fyra miljoner hade alla hellre kört Mercedes än Koenigsegg, exemplifierar Andreas Brock.

För att lyckas med lanseringar och för att ständigt vara ”top of mind” lägger både Estée Lauder och L’Oréal runt 20 procent av omsättningen på marknadsföring. L’Oréal kapitaliserar på det franska ursprunget och Paris som ska symbolisera lyx. Estée Lauder spelar på mystiken och magin som finns kring grundarinnan Estée Lauder och hennes barnbarn Aerin Lauder som är ett societetslejon i New York.

– Som exempel köper Björn Borg kalsonger för att du ska kunna spela tennis som Björn Borg. Inte på grund av den fantastiska bomullskvaliteten. Företagen som har råd att lägga mest pengar på marknadsföring är de som går ut som vinnare. Syns du inte finns du inte.

Ser ljus framtid

Vad gäller utsikterna framåt är de optimistiska till både L’Oréal och Estée Lauder – både i det korta och långa perspektivet. Aktierna har gått som tåget senaste året trots att reseindustrin i princip stått still på grund av pandemin. Taxfree-butikerna som är en viktig komponent i de bådas affärsmodell har varit döda, vilket man inte kunnat syna i aktiekurserna.

– När folk börjar resa igen vore det inte konstigt om de båda får ett uppsving. Det kommer dessutom med stor sannolikhet finnas ett ökat behov av ett lägga pengar på kosmetika, förklarar Henrik Milton.

Med champions som L’Oréal och Estée Lauder i portföljen menar förvaltarna att man långsiktigt inte behöver sova dåligt om natten, men att det självklart finns risker även i de här pärlorna.

– De är beroende av Kina. Ett kraftigt nedställ i kinesiska ekonomin eller stora ekonomiska svårigheter i Kina hade absolut varit negativt för resultatet, säger Andreas Brock.

Som läsare bör du ta med dig att se börsen i allt runtomkring dig. På Coelis hemsida bloggar förvaltarna kontinuerligt om händelser som rör fonden. I ett av inläggen beskriver de ett besök de gjort i gigantiska jättegallerian ”Mall of America” i Minneapolis. Där hittar du Estée Lauders produkter i affärerna Sephora, Nordstroms, Macy’s och Ulta Beauty. Estée Lauder har även tre egna butiker mittemot, Aveda, Origins och Mac. Lustigt nog, beskriver förvaltarna, visste inte butikspersonalen mittemot på Sephora att alla de tre varumärkena (Aveda, Origins och Mac) tillhör Estée Lauder. Det innebär att var kunderna än handlar så är de konsumenter av antingen L’Oréals eller Estée Lauders produkter. Tydligare exempel på en champion än så finns inte.

MISSA INTE: Experten: Så blir du rik på lyxiga investeringar

Ha alltid blicken öppen

Ska du analysera ett företag tipsar förvaltarna om att prata med företagets kunder i första hand i stället för företaget självt. Ska du analysera L’Oréal kan du gå in i valfri kosmetikabutik och prata med dem som säljer produkterna för att ligga steget före. Det som i facktermer ofta kallas för att ”Lynch-spana”.

Försök att titta efter börsen i allt som finns i din närhet. Ta reda på vilka företag det är som producerar de produkter du använder på daglig basis och hitta en bransch du skulle vilja rikta in dig på. Låter allt detta för ansträngande och du hellre vill äga dina champions från hängmattan? Lägg ett extra öga på Coeli Global Selektiv.

FAKTA

Boktips

Henrik Milton: Peter Lynch, Beating the streets.

Andreas Brock: Joel Greenblatt, You can be a stock market genius.

Linus Skoglund: Andreas Brock, Vägen till vinnande aktier.

Kickstarta din resa mot ekonomisk frihet idag

Lär dig investera med Unga Aktiesparare. Gå med i gemenskapen idag. Vi är världens största ungdomsförbund för aktieintresserade under 29 år som vill lära sig att spara smartare. Bli medlem eller prova kostnadsfritt idag!

Bli medlem