2021-04-14

Leder expansionen med öppet sinne

Nent siktar på att gå från en lokal till europeisk streamingledare. Mitt i hetluften i Viaplays segerjakt: Innehållsansvariga Filippa Wallestam. “Vi måste ha något som passar alla och se till att vara bäst”, säger hon.
Josephine Bornebusch och Sverrir Gudnisson är två av många skådespelarstjärnor som figurerar i Nents kanaler. Foto: Nent Group.

Denna artikel framgår ursprungligen ur Stock Magazine nummer 1 2021

Nent, Nordic Entertainment Group, är ett börsnoterat bolag som många har en relation till i någon form. Det är troligt att du har sett en tv-serie eller film, som kan vara såväl egenproducerad som inköpt från andra sidan Atlanten, eller följer ditt engelska favoritlag i fotboll eller tar del av de svenska ishockeyspelarnas framgångar i NHL genom Nents plattform Viaplay. 

– Vi fokuserar på bredden och vill verkligen ha någonting som passar alla. Du ska inte kunna vara utan ditt Viaplay-konto, säger Filippa Wallestam, vars titel “EVP” i grunden betyder att vara ansvarig för allt innehåll bortsett från sporten för alla marknader på Nent. 

Det finns en tydlig tanke bakom Nents strategi, konstaterar Filippa Wallestam. 

– Vi kan nå ut till flera väldigt specifika målgrupper. De som är frekventa sportföljare är ett exempel. De tittar extremt mycket. Sedan finns det personer som bara vill se vissa serier. Vi måste finnas för alla, oavsett vad de vill se. 

Hon berättar att bolagets egenproducerade serier, där “Älska mig”, “Lyckoviken” och “Förhöret” var några lyckade exempel under 2020, inte sällan får en person att teckna ett abonnemang. Men det finns en minst lika stor poäng med att köpa in material från inte minst USA. 

– Klassiker som Grey’s Anatomy och Blacklist med många episoder får personer att stanna kvar och fortsätta använda tjänsten. Vi är ju inte uppe i lika många säsonger när det kommer till våra egenproducerade på långa vägar ännu. Kombinationen som vi kan erbjuda är unik. 

I samband med kapitalmarknadsdagen i november 2020 meddelade Nent Group att bolaget planerar att expandera rejält. Före 2023 ska Viaplay vara lanserat på tio internationella marknader och under 2021 ligger fokus på att etablera plattformen Estland, Lettland, Litauen, Polen och USA. 

2025 ska runt 10,5 miljoner människor ha ett Viaplay-abonnemang varav 6 miljoner hämtas från de nordiska marknaderna.

– Det går att se en utveckling i tittandet som börjar överskrida språk och nationaliteter mer och mer. Det finns mycket större möjligheter och de flesta har sett minst en utländsk serie nu. Vi ser väldigt stor potential och har nyligen lanserat tio större internationella serier. Det finns mycket bra innehåll som inte är producerat i USA som det går att göra mycket av. 

Vad gör att nordiska dramaproduktioner fångar så stort intresse och går så pass bra utanför regionen?

– Det handlar mycket om duktiga berättare och kreatörer och att många regissörer och skådespelare från Norden redan har etablerat sig och blivit framgångsrika på den internationella scenen. Sedan ligger vi i Norden väldigt långt fram gällande mångfald och jämställdhet. Det är något som går hem. 

LÄS OCKSÅ: Ett växande ekosystem

Siktar högt

Filippa Wallestam är tydlig med vilket mål som gäller: Nent Group ska gå från att vara Nordens största streamingbolag till att bli den europeiska ledaren inom kategorin. 

– Det är det vi jobbar för. Vi är snabbtänkta, innovativa, modiga och är inte rädda för att göra fel. Vi låter alla medarbetare höras. Det höjer både motivationen och stoltheten runt att arbeta på Nent och betyder väldigt mycket för oss. 

Hur ser du på konkurrensen?

– Den är enorm inom s-vod (streaming video on demand). Disney Plus har kommit in med besked och vi kommer att se fler globala aktörer som ger sig in på marknaden framöver. Det finns hur mycket innehåll som helst att titta på och tjänster som går att teckna. Vi måste vara bäst på att lyckas paketera vårt erbjudande på ett sätt som passar just för den enskilde konsumenten ifråga. 

Vad är Nents plan för att lyckas med det?

– Att skräddarsy en upplevelse som är optimal för varje person som använder Viaplay. Det görs genom att förstå och tolka information från kunderna och sedan kunna bygga upp ett bibliotek. 

Nent, som såg dagens ljus efter att dåvarande MTG delats i två där streaming- och e-sportsbenen separades i mars 2019, tog en gruvlig revansch på Stockholmsbörsen efter en riktig käftsmäll i samband med covid-19-pandemins utbrott. Bottennoteringen runt 158 kronor i mars 2020 byttes till en kurs runt 450 kronor i slutet av året. 

– Min roll är otroligt rolig. Vi vågar satsa och ser alltid möjligheter. Vi har redan ett starkt varumärke i Viaplay, men jag tycker att det förtjänar betydligt mer uppmärksamhet. Om vi fortsätter att göra rätt saker kommer det även att få det över tid, säger Filippa Wallestam. 

MISSA INTE: Plattform för framtidens avkastning

FAKTA 

Det här är Filippa Wallestam 

Född: 1983 i Stockholm. 

Utbildning: Masterexamen i ekonomi från Handelshögskolan i Stockholm. 

Gör: EVP and Chief Content Officier på Nordic Entertainment Group. Var tidigare Sverigechef för MTG och har jobbat flera år som managementkonsult i bland annat London och New York. 

Karriärsråd: “Se till att ha koll på jobbet och hitta något som just du brinner för och känner är utvecklande. Sedan är det även väldigt viktigt att välja sin chef”. 

En favoritserie på Viaplay: “Älska mig är fantastisk. Den spinner över tre generationer och är både enkel att förstå och att relatera till”.