Genom att ge alla möjligheten att läsa på just sitt eget sätt vill Bokusgruppen bli det givna valet för alla svenskar. Bolaget ska dra nytta av digitaliseringstrenden inom branschen och bli en vinnare på börsen.
Denna artikel framgår ursprungligen ur Stock Magazine nummer 3 2021
Bokusgruppen och inte minst dess varumärken Akademibokhandeln, Bokus och Bokus Play är något som mer eller mindre alla invånare runt om i vårt avlånga land känner igen och har en relation till.
Sedan den 4 juni går det att investera i Bokusgruppen, som tidigare utgjort ett av fyra affärsomården inom Volati, på börsen sedan bolaget noterats på First North.
– Det här ger oss möjligheter att gasa lite mer framåt. Vi har mycket som vi vill investera i på det digitala planet. Bokusgruppen har trivts jättebra inom Volati, men nu får vi en större synlighet och kan förklara bättre vad vi själva vill göra, säger vd Maria Edsman.
Maria Edsman framhåller att Bokusgruppen har levererat stabila resultat och kassaflöden de senaste åren. Det innebär bra förutsättningar för framtiden, enligt henne. 2020 omsatte Bokusgruppen 1,7 miljarder kronor och noterade ett rörelseresultat om 222 miljoner kronor. Antalet besök i Akademibokhandelns butiker, som påverkades kraftigt av covid-19-pandemin, uppgick till omkring 13 miljoner.
– För att nå vår vision “läsglädje för alla” behöver vi ha olika kunderbjudanden. Akademibokhandeln är mycket till för inspiration och interaktion. Vi har ungefär 100 butiker i Sverige där vi kan interagera med kunderna. Sedan är Bokus lite av vår lågpriskanal på nätet. Där vet de som besöker sajten ofta vad de är ute efter och vi har ett väldigt brett utbud.
2018 såg Bokus Play dagens ljus. Bolaget använder tjänsten för att kunna komplettera sina fysiska böcker med motsvarigheter av ljud- och digital karaktär.
– Vi ser att fler och fler av våra kunder också vill ha ett ljudboksabonnemang. Vi har 2,1 miljoner medlemmar i Akademibokhandeln och cirka 500 000 kunder på Bokus. Det är klart att vi gör vårt bästa för att få dem att använda Bokus Play.
LÄS MER: Molly visar vägen genom aktiedjungeln
Digital inställning
Bokusgruppens position är väldigt stark med en marknadsandel på 70 procent av försäljningen av böcker i fysisk bokhandel och 30 procent av bokförsäljningen i nätbokhandeln, konstaterar Maria Edsman. Bolaget konkurrerar med Adlibris, som dock endast har två egna butiker rent fysiskt, och med Storytel, Bookbeat och Nextory på ljudbokssidan. 44 procent av 2020 års försäljning hämtade Bokusgruppen från digitala kanaler. Det är på den fronten som Maria Edsman räknar med att se den största tillväxten framöver.
– Vår kundbas ger oss en väldig fördel. Bokus Play går väldigt bra och nu handlar det om att arbeta vidare med funktionalitet och rekrytering av kunder. Vi behöver utveckla vår tjänst och göra det på ett sätt som gör den unik för oss.
Vad har ni för mer investeringar i fokus?
– Naturligtvis vill vi alltid förbättra både Akademibokhandelns butiksmiljö och satsa på Bokus också. Vi ska utveckla våra abonnemang så att de passar såväl multianvändare som de personer som är mer nischade i sitt sätt att konsumera böcker. Det kommer att krävas en hel del av oss.
Bokusgruppen har cirka 100 butiker i Sverige. Foto: Bokusgruppen.
Maria Edsman känner ingen större oro över att trenden mot att fler vill konsumera böcker på andra sätt än det mest traditionella skulle ställa till det för försäljningen av fysiska exemplar.
– Det är snarare positivt att det öppnas upp nya möjligheter att ta del av böcker. Den fysiska boken står väldigt stabilt.
MISSA INTE: Starta optimalt – köp investmentbolag
Hur vill du skapa aktieägarvärde?
– Det vill jag göra genom att utveckla bolaget på bästa möjliga sätt. Vi ska förbättra vår lönsamhet och generera starka kassaflöden. Det ska öka värdet på aktien över tid. Sedan kan det även bli utdelningar till våra aktieägare, säger Maria Edsman.