Husdjur som klappas om på börsen: ”Innovativa”

Swedencares förutsättningar har förändrats i grunden genom rejäla förvärv. På aktiemarknaden har belöningen för växande bett och klös blivit stor. “Vi är i helt rätt bransch”, säger djurhälsobolagets vd Håkan Lagerberg.

Denna artikel framgår ursprungligen ur Stock Magazine nummer 4 2020

Vid sidan av de många bolag som är inriktade mot den nya ekonomin och har ett fokus på digitala lösningar har en motsvarighet med fokus på djurhälsoprodukter som sin affärsidé blivit en riktig vinnare i coronaviruspandemin.   

Malmöbaserade Swedencare har haft en väldigt positiv utveckling och på en kort tid nästan nått de mål som var tänkta till 2024 på en omsättning om 500 miljoner kronor och en Ebit-marginal på 25 procent.  

– I och med att vi har gjort två stora förvärv, i Animal Pharmaceuticals från Florida och Nutravet från Storbritannien, ser vi att vi kommer att nå de här siffrorna redan någon gång nästa år. Därför kommer vi att sätta nya mål senast i februari 2021, säger Swedencares vd Håkan Lagerberg.   

Håkan Lagerberg var med och köpte Swedencare 2014 och tog sedan bolaget till börsen 2016. Han planerade att lämna sin koncernchefspost och i stället ta en plats i styrelsen till hösten 2019, men en möjlighet att förvärva Stratford från Florida ledde fram till att det ändå blev en fortsättning.   

– Vi fick lägga fram en ny affärsplan när det gick att genomföra det här drömförvärvet. Det blev väldigt bra.  

Swedencare lägger sin koncentration på att sälja receptfria produkter som hjälper till att göra hälsan för husdjur bättre. Lösningar för hundar är den största kategorin och sedan följer katter och hästar.   

– Vi har väldigt attraktiva produkter och har verkligen breddat vårt sortiment för hundar och katter. Det hela grundade sig i en algbaserad produkt för munhälsa som länge utgjorde omkring 80 procent av vårt utbud, men genom våra förvärv har vi expanderat till helt nya kategorier.  

LÄS MER: Gamingsuccén från Karlstad: ”Samma stil i minst 20 år till”

Håkan Lagerberg framhåller att Swedencares övriga produkter består av alltifrån dermatologiprodukter till avancerade hudvårdsprodukter och schampo och balsam till veterinärkliniker.   

– Våra produkter är i form av pulver, kapslar och gels. De är väldigt innovativa.   

Vad ligger bakom att ni har lyckats med ert utbud?  

– Jag tror att mycket handlar om att vi är snabbfotade och aktiva. Vi kör på även om vi växer och har behållit den anda som vi hade när vi var ett mindre bolag.   

Håkan Lagerberg konstaterar att Swedencare har tagit en stark position på en både intressant och stabil marknad.   

– Det är en bransch som i princip har vuxit jämnt sedan andra världskriget sett till såväl antal husdjur som hur mycket individer spenderar på sina djur. Branschen är väldigt ocyklisk. Om tiderna blir sämre är sitt husdjur bland de sista utgifterna som dras ned på, säger han, och fortsätter:  

– Sedan är marknaden även väldigt intressant sett ur ett konsolideringsperspektiv. Där har vi blivit en bra spelare. Det går att se genom att bolagen som vi har köpt har valt att sälja till oss trots att de fått högre bud av andra och på hur börsen har reagerat.   

Swedencares aktie har klättrat sammanlagt över 1 500 procent sedan noteringen på First North i början av 2016. Sedan ett slag i botten på strax under 60 kronor i samband med börsoron i mars har aktien lyft nära 300 procent till i början av november.   

– Det är klart att vi har gynnats av att fler har varit hemma mycket mer under pandemin. Det har funnits ett starkt ökat behov och många marknader kommer att slå rekord sett till antal djur. Jag tror att det är många fler bra år att vänta eftersom resandet inte lär gå tillbaka till samma nivå som före viruset. Folk kommer att inte resa i närheten lika mycket som de har gjort.   

MISSA INTE: Plattform för framtidens avkastning

Ser effekter  

Håkan Lagerberg berättar att Nordamerika, allra främst USA, är den klart största marknaden för Swedencare. Sedan följer Storbritannien medan det även sker intressanta tillväxtsaker i inte minst Kina och Sydkorea.   

– Vi har märkt en stor förändring mot att fler och fler vill handla på nätet. Vi stänger absolut inte ned någon kanal och kommer att vara kvar i traditionella butiker, men det är klart att vi kommer att fokusera på transformationen och jobba mer med marknadsföring på nätet och sociala medier. Vi säljer ofta förhållandevis små förpackningar som räcker i omkring tre månader. Det fungerar väldigt bra att göra det online i olika typer av abonnemang.  

I Sverige kan du hitta bland annat hitta Swedencares produkter i butiker som Arken Zoo. Finländska, börsnoterade Musti Group äger de två största svenska e-handlarna inom området, Vetzoo och Animail, och där återfinns även Swedencare.   

– Sedan har vi direktavtal med Amazon i Storbritannien, Frankrike och Italien och med USA:s största plattform, Chewy.com. Vi har en klar strategi och ser i vilken riktning trenden är på väg.  

Själv har Håkan Lagerbergs egen hund, dvärgschnauzern Asta, lärt honom en viktig sak.  

– Hennes favoritprodukt är våra så kallade tuggben. Det är lätt att tänka att smaken kanske inte spelar någon roll, men Asta väljer alltid benet som smakar blåbär först (skratt). Sedan har vi testat det på andra hundar och kommit fram till att de väljer blåbärsbenet först i nio av tio fall.   

Swedencares vd anser att bolagets tydliga kommunikation och förmåga att skapa värde i en bransch med inte alltför många listade aktörer på aktiemarknaden har en stor del i framgångarna.   

– Vi levererar det vi säger och försöker aldrig att försköna verkligheten. Det återspeglar sig i att vi har haft väldigt lätt att ta in pengar när vi ska göra förvärv och att vi har en väldigt fin ägarlista med många ansedda institutioner. Vi ska fortsätta att göra förvärv och växa, understryker Håkan Lagerberg. 

SE ÄVEN: Häng med i snabba omställningen

Fotnot: Efter tidningens publicering kom Swedencare med nyheten att en riktad nyemission väntas göras för att finansiera förvärvet av amerikanska Holden2. 

Kickstarta din resa mot ekonomisk frihet idag

Lär dig investera med Unga Aktiesparare. Gå med i gemenskapen idag. Vi är världens största ungdomsförbund för aktieintresserade under 29 år som vill lära sig att spara smartare. Bli medlem eller prova kostnadsfritt idag!

Bli medlem