Expertduon oenig om Volvo Cars

Aktiespararnas analysproffs har olika syn på den omtalade noteringen.

Denna artikel framgår ursprungligen på Aktiespararnas webbplats. Om du är för gammal för att bli medlem i Unga Aktiesparare kan du gå med i organisationen här. 

Volvo Cars har nu fastställt erbjudandepriset per aktie samtidigt som nyemissionen minskas med ett antal miljarder kronor. Dessutom senareläggs introduktionen på börsen.

Erbjudandepriset har fastställts till 53 kronor per aktie, vilket då är det lägsta pris inom spannet på 53-68 kronor som meddelades i förra veckan. Börsvärdet landar då på 163 miljarder kronor.

Aktiespararnas experttrio om noteringen och huruvida man som småsparare bör teckna aktier eller inte:

Dag Rolander:

– Börsvärdet till kurs 53 kronor blir cirka 155 miljarder kronor varav dryga 30 miljarder i kassan (netto). Pengar behövs för att investera i omställningen så att elbilar utgör 50 procent 2025. Under resan dit lär Volvo ändå tjäna bra med pengar och mer kanske inte behövdes. Men att emittera nya aktier ser snyggare ut än att huvudägaren säljer av. Med en vinst per aktie på i storleksordningen 5 kronor för 2021 är aktien prissatt till p/e 10. Det är attraktivt men högt i bilvärlden med undantag för i första hand Elon Musks börssuccé Tesla, som sett till antal sålda bilar är jämnstora med Volvo Cars, säger Dag.

Spännande med Polestar

– Till skillnad från flertalet andra biltillverkare som siktar på avsevärt fler elbilar äger Volvo Cars en stor aktiepost i en renodlad och allt mer framgångsrik elbilstillverkare. Det är Polestar som ägs till 47 procent av Volvo Cars och 42 procent av Geelys grundare och huvudägare Li Shufu. Polestar har i en transaktion, som avses fullföljas om ett halvår för börsnotering i New York värderats till i storleksordningen lika mycket som Volvo Cars (inräknat ägarandelen i Polestar), säger Dag.

”Nu går det att fynda aktien”

– Om vi istället höftar värdet på Polestar till runt 100 miljarder kronor varav 50 miljarder kronor till Volvo Cars, och sen drar av en stor del Volvo Cars nettokassa, återstår hälften av ovanstående börsvärde. Det är den halvan, eller 25-30 kronor per aktie, som ska bäras upp av Volvo Cars vinstförmåga. Vinsten på 5 kronor värderas alltså med ett p/e-tal på blott 5-6. Volvo har svårslaget hög kvalitet till bra pris. Nu går det att fynda aktien, avslutar han.

Att intresset är stort hos småsparare är lätt att förstå enligt börsanalytikern Peter Malmqvist:

– Det hjälper att vara kunnig i redovisning när Volvos aktie skall värderas. Trots ett väldigt intressant prospekt försvåras värderingen av en grötig koncernstruktur. Värdet är definitivt inte lätt att fastställa, konstaterar Peter.

Han fortsätter:

– Det är nämligen väldigt svårt att värdera bilföretag. De är ständigt aktiemarknadens mobboffer. När börser i normalfallet värderas till 15-16 gånger årsvinsten ligger bilföretagen på högst hälften, även BMW som jag finner som den lämpligaste sektorkollegan att jämföra med. Idag är skillnaden ännu högre, eftersom de flesta börser värderas till 20 gånger vinsten.

Tuff bransch

– Bilsektorns låga värdering speglar världens tuffaste bransch. Personbilstillverkare får kämpa med snabb teknisk utveckling, snabba modetrender, svårlösta miljöproblem och en ständigt politisk motvind. Dessutom lyckades Volkswagen för några år sedan få hela branschen utpekad som lurendrejare, när de manipulerade avgasreningen på dieselbilar i USA. De efterföljande skadestånden var följaktligen astronomiska. Räkna därför med att Volvo blir Stockholmsbörsens lägst värderade aktie i förhållande till vinsten.

Markant lyft

– Däremot har Volvo lyft ordentligt 2021. Under det första nio månaderna sålde Volvo 531.000 bilar och Volvos framåtblickande uttalande styrker att sista kvartalet borde kunna nå minst snittet av de tre första. Därför kommer Volvo troligen att slå försäljningsrekordet från 2018 och nå en omsättning på nästan 280 miljarder kronor. Och resultatet hänger med. Rörelseresultatet de första nio månaderna landade på 16,6 miljarder kronor, vilket redan nu är bättre än toppresultatet från 2018. Rörelsemarginalen, överskottet i procent av försäljningen blev goda 8,2 procent.

Latent låga värderingar

–  Men innan du skriver under köpordern på Volvoaktierna, bör du känna till att bilindustrin generellt har extremt låga värderingar. Hela BMW-koncernen har de senaste åren varit värderad till ungefär 7 gånger vinsten och det är ännu lägre idag eftersom placerarna inte tror att den kraftiga vinstuppgången 2021 är uthållig, säger Peter.

Slutsats

Mitt blågula hjärta klappar tveklöst för Volvo. Med kinesiska ägare har Volvo fått en profil som är nästan i samma klass som BMW:s, vilket givit ett kraftigt lyft i försäljningen, inte minst tack vare ett bra fotfäste på den stora kinesiska marknaden. Om du emellertid tror att Polestars elbilar får en Teslavärdering (räknat per bil, alltså) och att aktiemarknaden kommer att låta det slå igenom på Volvos värdering, då kan aktien bli en riktigt bra affär, avslutar han.

Kickstarta din resa mot ekonomisk frihet idag

Lär dig investera med Unga Aktiesparare. Gå med i gemenskapen idag. Vi är världens största ungdomsförbund för aktieintresserade under 29 år som vill lära sig att spara smartare. Bli medlem eller prova kostnadsfritt idag!

Bli medlem