2020-06-24

"Det enda som krävs är en röd tråd"

Knallestaden, huvudstaden av textil, eller Borås. Kärt barn har många namn, och staden lever verkligen upp till sin krönta huvudstadstitel. För mitt i staden har vi Fashion Textile Center, med ett textilmuseum som lockar några av världens tyngsta modehus, en internationellt välrenommerad textilhögskola, samt en inkubator där det föds innovativa företag inom densamma bransch.

Jag är personligen mycket intresserad av modeskapande och har varit på några av Textilmuseets utställningar. Efter mitt senaste besök vidgades dock mina vyer för centrets kompetens, innovation och kreativitet. På museet får du som besökare en upplevelseresa mellan stadens textilhistoria, väldens mode och företag inom ”smart textiles”. Det är fascinerande att textilhögskolan numera är en av världens mest välrenommerade skolor inom textilbranschen, och att det föds så många innovativa företag från deras verksamhet. 

 

Som den nyfikne investerare jag är drogs jag till inkubatorsverksamheten, Borås INK. Jag fick en pratstund med Stefan Dinér, VD, om deras verksamhet och nisch på marknaden. 

 

Berätta om eran inkubator, vilken typ av bolag söker sig till er?

Vi är en mix av ”breddinkubator” i Sjuhäradsbygden som attraherar alla branscher och har en nischad (textil) positionering rikstäckande. Affärsidéer som bygger på en idé som erbjuder något nytt, väsentligt bättre, än vad som finns idag är aktuellt för oss och de skall gärna ha en internationell potential.

 

Hur länge har ni funnits, och vilka luckor på marknaden ville ni åtgärda?

Vi har funnits i ca 10 år. Vi vill säkerställa att en entreprenör kan kommersialisera sin idé snabbare och till mindre risk än om man gjort det själv.

 

Ser ni några trender hos bolagen eller projekten hos er?

Vi ser ett ökat fokus på hållbarhet och cirkulära affärsidéer. Vi ser även en ökad andel av affärsidéer som bygger på en digital plattform.

 

Hur jobbar företag inom textilbranschen med hållbarhet i sina bolag?

Hållbarhet är ett fokusområde för de flesta textilbolag idag. Många genomför en analys över vilka delar i sina processer som påverkar miljön mest. Man arbetar också intensivt med underleverantörer för att få kontroll på hela kedjan och ut efter det kunna göra de smartaste valen.

 

På vilket sätt är ni engagerade i bolagen?

Varje affärscoach hos oss lägger ca 4h i veckan på respektive bolag. De hjälper företagen med affärsutveckling, nätverkande, finansiering, mm.

 

Har ni ett ägarintresse hos de bolag och projekt ni stöttar?

Nej, det har vi inte. 

 

Vad händer med bolagen efter att de lämnar er?

Vid en lyckad exit så startar bolaget sin tillväxtresa.

 

Ett hett ämne just nu är ”smart textiles”. Vad är det?

Det kan röra sig om hållbarhet och aspekter där resurseffektivitet, livslängd, återvinning, kvalitet och funktion är viktiga begrepp. Det kan också innefatta forskning och utveckling inom områden där material som kan mäta och övervaka tex. patienters hälsotillstånd. Summerat kan man nog förklara det som ökad funktionalitet med hjälp och olika textilier, kompositioner och tillverkningsprocesser.

 

Vad ser ni för framtid för bolag inom denna bransch?

Både teknikutvecklingen och digitaliseringen går framåt och vi ser en positiv framtid för denna typ av bolag. De som introducerar nya spännande lösningar som täcker ett faktiskt behov har stora möjligheter.

» Visa artiklar i samma kategori