Växer stort – mot sin vilja: ”Bara början”

Behovet av Biogaias produkter bara skjuter i höjden. Bolagets vd konstaterar att flera trender ligger helt rätt i tiden – även om hon hade önskat att så inte riktigt var fallet. “Jag skulle vilja att fler var mer hälsosamma och inte behövde våra droppar, men det är snarare tvärtom”, säger Isabelle Ducellier.

Denna artikel framgår ursprungligen ur Stock Magazine nummer 2 2022

Biogaia grundades av Peter Rothschild och Jan Annwall 1990. 32 år senare har det probiotikainriktade företaget försäljning i 110 länder. 2021 omsatte Biogaia 785 miljoner kronor och noterade ett rörelseresultat om cirka 253 miljoner kronor. 

Probiotika är en form av kosttillskott som innehåller levande bakterier som är goda och underlättar för inte minst en bättre mag- och tarmhälsa.

– Det vi gör är väldigt, väldigt viktigt. Våra produkter gör bra insatser för både hälsan och hjälper massvis av människor. Vi lever i en värld fylld av många olika metaboliska sjukdomar. Det finns ett stort problem med antibiotikaresistens och vi har de bästa och de mest effektiva probiotikalösningarna som finns, säger Biogaias vd Isabelle Ducellier. 

Isabelle Ducellier understryker att fler kommer att dö av antibiotikaresistens än cancer 2050, enligt undersökningar från WHO (Världshälsoorganisationen).

– Varje morgon när jag går till jobbet tänker jag att jag gör någonting som är väldigt bra och betyder mycket för många. Det är en stor motivationsfaktor för mig.

Fransyskan flyttade till Sverige 2008 som anställd på spritbjässen Pernod Ricard. Uppdraget var att genomföra samgåendet av den franska bjässens verksamhet med statliga, svenska Vin & Sprit AB. 

– Jag var absolut inte övertygad om att jag skulle stanna här särskilt länge. Men jag flyttade hit med mina tre barn som skild och träffade en trevlig viking. Då gick det ju inte att lämna sedan, säger hon och skrattar högt. 

Isabelle Ducellier utstrålar mycket energi och intensitet och berättar med inlevelse om resan till vd för Biogaia. Hon lämnade Pernod Ricard och kom att sedan att uppfylla en barndomsdröm genom att läsa en MBA på Harvard-universitetet i USA. 

När hon sedan kom hem blev hennes yngsta son sjuk i cancer. Det fick henne att söka jobbet som generalsekreterare för Barncancerfonden. Det var i samband med arbetet på organisation som hon kom i kontakt med Biogaia. 

– Ordförande Peter Rothschild ville få in någon i styrelsen som kunde komplettera de stora forskningskunskaperna med bra kännedom om varumärken. Där passade jag bra in. 

Det som hände kort därefter överraskade henne rejält. Axel Sjöblom tog beslutet att kliva av vd-posten. Peter Rothschild erbjöd Isabelle Ducellier att ta jobbet. 

– Han tyckte att jag var perfekt för rollen. Först tänkte jag bara: “Nej, nej, nej”. Jag brann väldigt mycket för mitt jobb på Barncancerfonden och kände att jag inte var klar med det. Men Peter gav sig inte. Till sist lyckades han övertyga mig. Det är jag väldigt glad för i dag, säger Isabelle Ducellier, som blev vd för Biogaia i november 2018. 

Biogaia sysslar med probiotika. Foto: Biogaia.

LÄS ÄVEN: Rätt medicin för fondportföljen

Balanserat entreprenörskap

Isabelle Ducellier berättar att Biogaia har omkring 2 000 bakteriestammar i sina kylskåp som det forskas på. Den som det har forskats längst på är DCM17938, vars droppar hjälper bebisar med kolik.

– Det finns ingen medicin mot kolik förutom våra droppar. De rekommenderas av barnläkare och personer från hela världen ringer oss för att få tag på våra droppar. 

Affärsområdet “Barnhälsa” utgör 80 procent av Biogaias intjäning. Isabelle Ducellier understryker att bolaget nu kommer att fokusera mer på att öka försäljningstakten av produkter som är riktade mot vuxna.

– Det är fler vuxna än barn som behöver hjälp. Din bakterieflora blir sämre i takt med att du blir äldre. Då kan probiotika vara väldigt hjälpsamt. 

När Isabelle Ducellier tillträdde som vd för Biogaia gick 60 procent av försäljningen att hitta i Europa.

– Jag kände direkt att vi måste sprida våra risker bättre. Nu har vi vuxit mycket i Nord- och Sydamerika och Asien som i dag står för omkring 60 procent av våra intäkter, konstaterar hon, och lyfter fram just USA, Japan, Kina, Frankrike, Italien och Brasilien som ett par absoluta fokusmarknader. 

Hur har covid-19-pandemin påverkat Biogaias förutsättningar?

– Den har faktiskt, även om den är väldigt hemsk på alla sätt, hjälpt oss lite. Det har blivit ett mycket större fokus på hälsa och på att ha ett bra immunförsvar. Om du frågar konsumenter vad de är mest villiga att lägga sina pengar på så är det hälsan som blir det första svaret. Genom probiotika kan du förebygga, förbättra ditt immunförsvar och minska riskerna för att bli sjuk. 

Det hela började med att Peter Rothschild och Jan Annwall hittade ett sätt att kunna blanda bakterier i olja och få dem att överleva i rumstemperaturer. Isabelle Ducellier är tydlig med att framhålla den entreprenörsmässiga kultur som råder i Biogaia.

– Vi har lite för många idéer och är innovativa och supernyfikna på allting. Ibland får jag vara lite polis och säga: “Nej, vi kan inte springa efter allting utan måste välja vad vi gör”. På många sätt är vi som ett mycket stort start-up-bolag. Det finns en väldigt stor energi. 

Processen från att ha en idé till att börja titta på vilka indikationer det finns i en stam, göra studier, produktutveckla och att till sist ha en färdig produkt tar omkring sex år, enligt Isabelle Ducellier.

Isabelle Ducellier beskriver sin ledarstil som ett resultat av sin breda bakgrund som sträcker sig från franska elitskolor till chefsarbete i tio olika länder. Varumärkeskännedom och förmågan att presentera en produkt anser hon vara sin främsta styrka. 

– Ett varumärke är ditt sätt att uttrycka vem du är. Sprit handlar bara om marknadsföring och varumärken. På Biogaia har vi jobbat hårt med att bli mycket bättre på att nå ut till konsumenten och att uttrycka oss på ett sätt som gör att personer verkligen kan förstå hur bra våra produkter är. 

Isabelle Ducellier betonar att probiotikamarknaden är ostrukturerad och att det inte riktigt finns några dominerande, globala varumärken. 

– Det här är bara början. Det finns en väldigt stor efterfrågan. Jag har svårt att se att den inte kommer att öka ytterligare med tanke på att det föds fler barn och att fler personer blir äldre, säger hon, och tillägger:

– Vi lever fel på många sätt. Det är inte bra att äta dålig mat, vara för stressad och att träna för lite. Fetmaproblematik handlar mycket om metaboliska sjukdomar som inte borde finnas där. Jag hade önskat att fler hade ätit rätt saker och haft en bättre hälsa. Då hade våra produkter inte behövts. Men det går inte i den riktningen. Snarare tvärtom, säger Isabelle Ducellier.

MISSA INTE: Undvik beska aktiepiller

Kickstarta din resa mot ekonomisk frihet idag

Lär dig investera med Unga Aktiesparare. Gå med i gemenskapen idag. Vi är världens största ungdomsförbund för aktieintresserade under 29 år som vill lära sig att spara smartare. Bli medlem eller prova kostnadsfritt idag!

Bli medlem