2021-10-08

”Vår resa har bara börjat”

Hemnet har över 60 miljoner besök i månaden, är en dominant aktör på en stekhet bostadsmarknad och växer kraftigt. Är bolaget nöjt där? Knappast. Vd Cecilia Beck-Friis vill ta den nyligen börsnoterade bostadsplattformen till nya höjder. “Vi måste våga tänka till och utmana ännu mer”, säger hon.
Cecilia Beck-Friis gillar den ökade kännedom som bolaget fått genom börsen. Foto: Hemnet.

Denna artikel framgår ursprungligen ur Stock Magazine nummer 3 2021

Att köpa en bostad är en av dina viktigaste affärer i livet. Därför är det föga förvånande att Sveriges klart största plattform för bostäder till salu på nätet, Hemnet, har en given plats i människors vardag.  

Hemnet har omkring 60 miljoner besök per månad och över 200 000 bostadsannonser publiceras årligen på plattformen, konstaterar vd Cecilia Beck-Friis.  

– Men det betyder inte att alla har lika bra koll på bolaget Hemnet som de har på vår sajt. Jag har ibland fått frågan “Går det verkligen att jobba på Hemnet, är det inte något som bara finns?”, säger hon med ett skratt.  

Cecilia Beck-Friis understryker att själva bolaget Hemnet har fått desto mer uppmärksamhet i samband med den rejält uppmärksammade börsnoteringen i slutet av april 2021. Erbjudandet övertecknades flera gånger och aktien rusade vid premiären.

– Det är jätteroligt. Nu får vi lyfta fram det här fina bolaget och intresset har varit enormt. Det kändes helt naturligt att ta steget in på börsen, även om det har varit väldigt mycket jobb med att dra processen i mål.  

Cecilia Beck-Friis lyfter fram att runt 50 procent av Hemnets besökare varje månad säger sig leta efter en bostad inom ett halvår. Verksamheten är inriktad på tre ben. Köpare, säljare och så kallade B2B-kunder som mäklare, bostadsutvecklare och banker.  

– Vi vill hela tiden utveckla vårt produktutbud. Det handlar om att bredda vår portfölj. Mycket av det vi har byggt upp under de senaste åren börjar nu att bära frukt. Vi är inne i en ny, spännande fas.  

Vad är viktigast att göra för att öka expansionstakten framgångsrikt? 

– Det kan bli en form av lyxproblem. Vi har så många bra och intressanta idéer att det blir avgörande att kunna prioritera rätt och inte springa på alla bollar. I grund och botten vill vi öka användandet av våra tjänster och arbeta med en sund prissättning.

Hur ser du på konkurrensen? 

– Det finns ett antal aktörer som är med och utmanar oss. Det tycker vi är bra. Det håller oss på tå och gör att vi ser till att utvecklas. 

Hemnet har cirka 60 miljoner besök per månad. Foto: Hemnet.

Mindre känsligt  

Att Hemnet är populärt och har ett gott renommé tydliggörs bland annat av uttrycket “Hemnetknarkare” som satt spår och kort sagt innebär att personer går in och surfar runt efter just sin drömbostad länge och ofta på sajten.  

En redan stekhet bostadsmarknad, som bottnar sig i de föregående årens goda konjunktur och det låga ränteläget, har blivit ännu mer glödande under pandemin då merparten fått mer pengar över i plånboken och inte minst tid att se över sin livssituation.  

Cecilia Beck-Friis framhåller dock att Hemnet inte påverkas särskilt mycket av huruvida priserna rör sig 5–10 procent.  

– Så länge det finns en rörlighet är det inget som slår mot oss. Vår affärsidé går ut att på folk vill köpa och sälja bostäder. Vi verkar på en jättespännande marknad där det händer väldigt mycket och där digitaliseringen bara är i sin linda, säger hon, och fortsätter:  

– I Sverige har vi en väldigt effektiv marknad för köp och sälj av bostäder. Den drivs inte så mycket av spekulation som den kanske gör i USA och Storbritannien, utan människor köper sin bostad för att bo i den i större utsträckning.  

Något som är viktigt för Hemnet är att vara väldigt transparent och dela just den information som krävs för att köpare ska kunna ta kloka och välinformerade beslut innan en bostad införskaffas.  

– Vi har en hög kännedom och en stor trovärdighet. Vi delar med oss av siffror och av hur vi ser på läget på marknaden rent generellt. Våra insikter ska vara med och bidra till bättre val.  

Cecilia Beck-Friis anser att det är extra viktigt att göra sin hemläxa som ung, förstagångsköpare av en bostad.  

 – Det är bra att försöka förstå marknaden, titta på det aktuella området och verkligen se över hur ekonomin egentligen ser ut i den aktuella föreningen (BRF). Det är viktigt att läsa på och verkligen förstå och inte ta ett förhastat beslut.  

Att priserna på köp- och säljmarknaden stigit mycket, samtidigt som hyresmarknaden är lurig, är något som gör det tufft för många unga att få tag på en egen bostad.  

– Därför är det bra att tidigt börja spara till en kontantinsats. Sedan kan priserna variera stort beroende på vilken stad eller region det handlar om. Priserna kan vara betydligt lägre 20–30 minuter utanför en citykärna, betonar Cecilia Beck-Friis, som tydliggör att det är ett större tryck och en högre omsättningshastighet i storstäderna.  

Efter utbrottet av covid-19 har det gått att se ett växande intresse för villor, större lägenheter och fritidshus bland Hemnets besökare.  

– Det är ett ganska logiskt beteende då fler har spenderat mer tid i sitt hem. Det är många som har hängt mycket på Hemnet. Sedan får vi se om beteendena som förändrats av pandemin blir bestående.  

Tänker snabbt 

Just pandemin har fått Hemnet, som grundades som ett branschinitiativ 1998, med 110 anställda att ta nya steg. Det finns en sak som Cecilia Beck-Friis är extra stolt över.  

– Vi drog vårt strå till stacken och ställde fort om till att lansera digitala visningar. Det dröjde inte länge innan det kändes som ett helt naturligt beteende. Det ska bli spännande att se hur det här landar framöver. Vi har testat olika sätt att jobba och jag är väldigt imponerad av den höga produktivitet som alla mina kollegor har hållit uppe.  

2020 omsatte Hemnet 544 miljoner kronor och noterade ett rörelseresultat om 202 miljoner kronor. Bolaget har visat upp en imponerande tillväxt, men det finns mycket mer att hämta, enligt Cecilia Beck-Friis.  

– Rent kommersiellt är vi bara i början av vår resa. 2026 väntas den totala adresserbara marknaden kunna vara värd mellan 4–6 miljarder kronor. Vi är verksamma på en stor och viktig marknad och ser många olika spännande områden där vi kan fortsätta växa.  

Berätta om några ingredienser i er kokande tillväxtgryta? 

– Vi ska fortsätta utveckla vårt erbjudande, skapa värde för våra kunder och vara det absoluta första valet för konsumenten. Mitt perspektiv är långsiktigt och vi har en stabil grund med en fin trovärdighet att bygga på. Sedan ett par år har vi lanserat nya produkter för bostadssäljare och vi kommer fortsätta att fokusera på att utveckla dessa. Vi har även ambitionen att stärka vårt erbjudande mot våra kommersiella partners.

Hur vill du skapa aktieägarvärde? 

– Som jag varit inne på är har vi ett långsiktigt fokus på tillväxt i vår affär. Den viktigaste nyckeln för att uppnå vår strategi är att alla medarbetare fokuserar på rätt saker och alltid har våra kunders och partners intressen för ögat när vi utvecklar våra produkter och tjänster, säger Cecilia Beck-Friis.

Cecilia Beck-Friis har spenderat en stor del av sin karriär i mediebranschen. Foto: Hemnet.

FAKTA  

Det här är Cecilia Beck-Friis 

Född: 1973.

Erfarenhet: 20 års erfarenhet från ledande befattningar inom mediebranschen. Tidigare vice vd på TV4 samt Chief Digital Officer på Bonnier Broadcasting. Styrelseledamot i Paradox Interactive.

Utbildning: Executive Management Program, SSE Executive Education, Sverige, studier i Entertainment Marketing och strategisk marknadsföring vid NYU’s School of Professional Studies, USA, och diplomutbildning i produktionsledning från Berghs School of Communication, Sverige.