Utbildar börsjättar i kommunikation

Hans omtalade TED Talks har över sex miljoner visningar. David JP Philips brinner för att få personer att inte rädas muntliga prestationer – utan i stället äga scenen och lyckas bättre i livet. “Jag anlitas av stora bolag som Google och Microsoft”, säger en av Sveriges mest uppskattade föreläsare inom sitt område.

Denna artikel framgår ursprungligen ur Stock Magazine nummer 1 2021

David JP Philips har spenderat hela sitt liv med kommunikation och presentationsteknik. Karriären tog fart på allvar efter att han hållit sitt första TEDx-talk som kom att bli världens största inom powerpoint.

– Kort därefter följde ett till TEDx som blev ett av världens största inom storytelling. Mitt tredje TEDx Talk byggde på en studie av 5 000 talare i sju år som även det blev en revolution för kroppsspråksintresserade. Tillsammans har de över sex miljoner visningar, säger David JP Philips.

I dag blir David JP Philips anlitad av börsnoterade bjässar som Google, Microsoft och Paypal, berättar han.

Vad fick dig att bli intresserad av presentationsteknik?

– Orättvisan över att vissa inte kan det. Kan man presentera och kommunicera lyckas man bättre med allt i livet. Relationer, intervjuer, ledarskap och sälj är bara några saker.

David JP Philips konstaterar att det är viktigt att ha ett stort engagemang och en bredd i sin repertoar för att få till en lyckad föreläsning.

– Hitta känslan innan du går upp och skapa känslor hos dem som lyssnar. Använd storytelling och skapa variation under hela presentationen var tredje minut.

LÄS OCKSÅ: Över 30-årigt vd-skap värt miljarder: ”Blir aldrig riktigt nöjd”

Vad skulle du säga är de vanligaste ”felen” bakom att en presentation kan uppfattas som mindre intressant?

– Att den är konstant likadant och att man inte får människor att känna något. Man gömmer sig bakom sin powerpoint. Själv bryr man sig inte riktigt om sitt ämne utan är mer fokuserad på att bara få ur sig det.

David JP Philips framhåller att många gör misstaget att fastna i sin powerpoint och därför har svårt att fånga sin publik.

– Man tror att powerpointen är presentationen. Du är presentationen, inte din PPT. Träna på att leverera ditt budskap. Inte det som står i din PPT. Den ska enbart användas som förstärkning, understryker han.

Vilken är den största, enskilda nyckeln till attfå lyssnarna intresserade?

– Att få dem att känna något.

David JP Philips, som även medverkat i Framgångspodden med Alexander Pärleros, är tydlig med att det inte är ovanligt att individer nästintill fruktar en muntlig presentation inför åskådare mer än själva döden.

Finns det något särskilt att tänka på när det gäller presentationer om börs, finans och ekonomi?

– Använd animationer, förenkla data och använd kontrasteffekten i mitt TEDx Talk. Sedan är det smart att använda kontexter och metaforer.

Vad kan du utlova personer som är intresserade av att gå på dina föreläsningar?

– Att du alltid får praktiska tips som garanterat gör skillnad i ditt liv, säger David JP Philips.

SE ÄVEN: En längre väg till rikedom

Kickstarta din resa mot ekonomisk frihet idag

Lär dig investera med Unga Aktiesparare. Gå med i gemenskapen idag. Vi är världens största ungdomsförbund för aktieintresserade under 29 år som vill lära sig att spara smartare. Bli medlem eller prova kostnadsfritt idag!

Bli medlem