Transformationskampen som måste vinnas

Volvo Cars är tillbaka på Stockholmsbörsen. Experterna tar emot återkomsten med öppna armar, men understryker att kraven på att lyckas med elbilssatsningen är stenhårda. “Det finns många uppenbara risker”, säger Robert Andersson, börsanalytiker och tidigare utbildningsansvarig på Unga Aktiesparare.

Denna artikel framgår ursprungligen ur Stock Magazine nummer 4 2021

1999 lämnade det som i dag är Volvo Cars Stockholmsbörsen efter att AB Volvo sålt sin personbilsdel till amerikanska Ford. Mycket vatten har runnit under broarna sedan dess och den 28 oktober gjorde Volvo Cars comeback på den svenska aktiemarknaden efter en omtalad process som landade i en värdering på runt 160 miljarder kronor. 

– Jag tycker det är fantastiskt kul att ett bolag som Volvo Cars, som många svenskar håller så varmt om hjärtat, nu även kommer till den svenska börsen. Det är roligt att svenska privatinvesterare får möjligheten att på ett enkelt vis skapa sig exponering mot bolaget, men jag tror även att bolaget kan gynnas av att vara noterat på Stockholmsbörsen, säger Robert Andersson, börsanalytiker och tidigare utbildningsansvarig på Unga Aktiesparare. 

– Det är jättekul att bolaget väljer Stockholmsbörsen, att man ”kommer hem”. Det är ett styrkebesked för Stockholmsbörsen och det är roligt för Sverige. Noteringen på Stockholmsbörsen gör också att ”alla” kommer att bli aktieägare i Volvo, genom våra Sverigefonder exempelvis. Jag tror att aktien har potential att bli en folkaktie bland svenskarna. Det är ett välkänt varumärke som många har en lång relation till, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Volvo Cars leds av meriterande vd:n Håkan Samuelsson och har en kinesisk huvudägare i Geely. Det har hänt mycket den senaste tiden i biltillverkaren, som av många ansågs vara nästan konkursfärdig i början för ett drygt decennium sedan, och Robert Andersson lyfter fram det goda jobb som gjorts. 

– Man bör däremot komma ihåg att de verkar i en mycket konjunkturkänslig och tuff bransch, där stora vinster kan vändas till mycket stora förluster på kort tid. Att branschen just nu befinner sig i en gigantisk transformation mot eldrivna och automatiska fordon gör det ännu svårare att bedöma framtiden, betonar Robert Andersson.

Frida Bratt:

– Volvo Cars vill nog gärna värderas mer som ett “elbilstechbolag”, som Tesla, än som ”ett gammalt bilbolag”. Bolagets mål är ju att enbart sälja elbilar 2030. Och då är förstås det viktiga framöver hur man ska ta sig dit.

Robert Andersson understryker att värderingen är hög. 

– Det är inget tvivel om det. Geely har passat på och noterat bolaget både när vinsten kanske är som högst och när marknaden är riskvillig. Däremot innebär det inte att värderingen är för hög. Det återstår för marknaden att avgöra.

MISSA INTE: Avgörande knäckfrågor för AB Volvo

Göra rätt val

Robert Andersson framhåller att den stora tekniska förändring som just nu äger rum i bilbranschen kommer att sätta käppar i hjulet för flera stora, klassiska biltillverkare. 

– Bilbranschen står nu inför en enorm transformation, både på 10- och på 30 års sikt, tror jag. Om inte Volvo Cars förändras i takt med marknaden så finns det stor risk att de går en dyster framtid till mötes, säger han, och tillägger sedan:

– Men om de däremot lyckas att vara bilmärket som framstår som ett av de ledande i transformationen finns det mycket stor potential. Utan stor teknisk utveckling är det svårt att ta stora marknadsandelar på en världsmarknad där Volvo trots allt är en väldigt liten global biltillverkare. I de stora transformationerna finns möjligheterna. Görs saker rätt går det att på ganska kort tid ta stora marknadsandelar. 

Frida Bratt konstaterar att Volvo har höga ambitioner gällande sin framfart på elbilsfronten. 

– Bolagets mål är ju att enbart sälja elbilar 2030. Då är förstås det viktiga framöver hur man ska ta sig dit. Noteringen gör också att man kan ta in pengar för att investera i omställningen. Men sedan gäller det förstås att leverera på de ambitioner man har i elbilsracet.

Hur ska en intresserad investerare tänka?

– Jag tycker att man, som alltid, ska tänka långsiktigt. Kika in närmare på bolaget, jämför mot dess konkurrenter (även om det inte finns andra biltillverkare noterade på Stockholmsbörsen finns det gott om sådana ute i Europa). Fundera sedan över vad du tror om Volvos möjligheter i den globala konkurrensen vad gäller de avgörande branschtransformationerna som troligtvis väntar de närmaste decennierna, säger Robert Andersson. 

Frida Bratt menar att det gäller att göra sin hemläxa noga.

– Det är ett vanligt mönster att många sparare gärna köper det man känner till och har en nära relation till, men som alltid gäller förstås att läsa på om bolaget ordentligt. Värderingen blir förstås högintressant.

SE OCKSÅ: Från UA – till Sveriges yngste hedgefondförvaltare

Köp den perfekta julklappen till en ung investerare!

Lilla julklappen

349 kr/år
  1. Fysisk & digital utbildning

  2. Medlemsträffar, konferenser & företagsbesök

  3. Rabatter & digitala resurser

  4. Stock Magazine fysiskt (4 nr/år)

  5. Aktiespararen fysiskt (9 nr/år)

  6. Boken "Börsen för alla"

  7. Skickas som en fysisk julklapp

Klassiska julklappen

449 kr/år
  1. Fysisk & digital utbildning

  2. Medlemsträffar, konferenser & företagsbesök

  3. Rabatter & digitala resurser

  4. Stock Magazine fysiskt (4 nr/år)

  5. Aktiespararen fysiskt (9 nr/år)

  6. Boken "Börsen för alla"

  7. Skickas som en fysisk julklapp

Stora julklappen

699 kr/år
  1. Fysisk & digital utbildning

  2. Medlemsträffar, konferenser & företagsbesök

  3. Rabatter & digitala resurser

  4. Stock Magazine fysiskt (4 nr/år)

  5. Aktiespararen fysiskt (9 nr/år)

  6. Boken "Börsen för alla"

  7. Skickas som en fysisk julklapp

Fyll i ditt personnummer med 12 siffror för att hämta dina uppgifter

Vill du läsa mer om våra julmedlemskap? - Klicka här

Vill du bli medlem själv? - Klicka här