Likt Sverige så är startup och hållbarhet heta ämnen i Finland. I Helsingfors anordnas startupeventet Slush varje år som samlar människor från alla världens hörn.
Slush är Nordeuropas största startup-mässa där både entreprenörer och investerare möts under några intensiva dagar i Helsingfors. Mässan anordnas av studenter och är ickevinstdrivande i syfte att hjälpa nästa generations entreprenörer. Sedan starten för tio år sen har den växt från några enkla scener till att locka tiotusentals besökare, politiker och kända näringslivstoppar. Genom åren märks bland annat talare som Niklas Zennström, Chris Sacca och Al Gore.
– Även i Sverige har det gjorts försök att skapa liknande event, men det har inte lyckats riktigt. Istället har man valt att koncentrera sig på Slush, säger Anders Ahnlid som är Sveriges ambassadör i Finland.
Mässan är uppbyggd kring två dagar som består av nätverkande, monterbesök och föreläsningar. För den som har en startup och letar investerare är dock Day Zero, dagen före själva mässan startar, desto viktigare. Det är då internationella investerare träffar lokala investerare. Finlandsnorske Claes Mikko Nilsen har ett stort engagemang i det finländska startup-samhället och är en starkt drivande kraft för just den här dagen.
– Jag rekommenderar alltid investerare att komma till Day Zero. Vi matchar internationella investerare med andra investerare, primärt lokala sådana, som känner till det lokala ekosystemet och kan komma med de ”bästa startup-tipsen” inför träffarna under följande dagar på mässan. Fokus ligger inte på scenen, eftersom investerarna är professionella nätverkare och vill träffa så många andra investerare som möjligt personligen. De vill inte bara sitta tysta och lyssna passivt, säger han och tillägger att investerarna kommer till Norden och inte bara Helsingfors.
Nyckelfaktorer för satsningen kring Slush har varit studenter vid det Helsingforsbaserade Aalto universitet som driver eventet, det politiska intresset och att ha bra förebilder. De framstående entreprenörerna Risto Siilasmaa (F-Secure och Nokia) och Peter Vesterbacka (Angry Birds) har varit med på resan och agerat affärsänglar flera gånger. Till vardags arbetar Claes som investeringschef för den japanska fonden Nordic Ninja VC, som investerar i bolag från Norden och Baltikum. Han var även med och grundade det finska ängelnätverket Finnish Business Angels Network (FiBAN) och därefter även dess nordiska motsvarighet.
Är det någon skillnad på det svenska och finska startup-klimatet?
– Sverige är mycket mer splittrat som jag upplever det, till exempel med större kluster av exempelvis familjeägda bolag. FiBAN har standardiserat hur man startar och investerar i startups, vilket inte finns på liknande sätt i Sverige i samma storlek. Resurserna i Finland är mycket mindre vilket gör behovet av syndikering, att investera i grupper och att crowdfounda mycket större. Vi har utmaningar med större investeringar och där kan Sverige verkligen hjälpa till.
Miljömedvetet mode
Klädesmärket Cuitu är en startup med säte i Åbo som tillverkar kläder av enbart miljövänligt material som protein, cellulosa och även sopor. Det unika säljargumentet är att kunden ska ha insikt i plaggets hela livscykel och hur mycket den sammanlaga kostnaden är. Hela affärsidén bygger på cirkulär ekonomi, vilket innebär att den förbrukade produkten återanvänds även när den slängs för att på så sätt slita mindre på jordens begränsade resurser. Företagets vision är att kunna bidra till och ta ett större ansvar, genom att välja miljövänligare material. Vilma Piironen är ansvarig för sociala medier på Cuitu och säger att finska myndigheter gör mycket för att uppmuntra och underlätta för nystartade företag. Hon nämner bland annat att de fått startbidrag från staten. De har dessutom varit en del av deras startup-nätverk, med en mentor som bollplank. Dessutom har de deltagit i ett acceleratorprogram och kurser som landets universitet anordnar.
Hur upplever du startup-miljön i Finland?
– Entreprenörskap växer sig allt starkare här så det är en atmosfär av likatänkande människor. Det finns också många stödjande system som acceleratorprogram, entreprenörskapsnätverk och erfarna personer som vill agera mentorer.
Beroende på vilken ranking och lista man tittar på är det svårt att säga om det är Sverige eller Finland som har bäst startupklimat. Gemensamt för båda länder är dock satsningen på att driva innovation framåt och skapa goda förutsättningar för morgondagens Spotify eller Nokia.