Stark kultur som driver global tillväxt

35 år gammal är Sofie Zettergren en av de yngsta finanscheferna på Stockholmsbörsen. Ett fokus på jämställd innovation har lagt grunden för Storytels hittills snabba expansionsresa – och sätter agendan för framtiden.

Denna artikel framgår ursprungligen ur Stock Magazine nummer 2 2021

Sedan Sofie Zettergren anslöt till Storytel 2013 har det hunnit hända ett och annat. Hon berättar att det var ett 20-tal anställda med på hennes första konferens och att hon var ensam på ekonomifunktionen till en början. 

 I dag, i april 2021, är Storytel ett totalt förändrat djur. Ljudboksbolaget har över 500 anställda, över 40 olika nationaliteter och finns på fler än 20 marknader med sina hundratusentals titlar. Sofie Zettergren har ansvar för allt ifrån den legala ekonomifunktionen, till HR-avdelningen och förvärvsverksamheten i Storytel.  

– Det är ett otroligt spännande bolag som har mycket på gång. Det handlar en hel del om att grundaren Jonas (Tellander) är kvar på vd-posten. Det har bidragit till att behålla nytänket, en nyfikenhet och den entreprenöriella andan, säger hon. 

 Sofie Zettergren är dock noga att framhålla att Storytel jobbar med att ständigt förbättra och utveckla sin kultur.  

– Naturligtvis måste vi hitta rätt balans mellan att våga fortsätta satsa och expandera och att ha den ordning på olika processer som krävs i och med att vi är i en noterad miljö. I takt med att vi växer och rekryterar ny personal är det viktigt att vi arbetar rent praktiskt med att kontinuerligt utveckla kulturen.  

Sofie Zettergren konstaterar att en stark anda är något som får anställda att trivas. Hon betonar att det är ett väldigt jämställt bolag som hon arbetar i. I ledningsgruppen är tre av fem personer kvinnor och den totala fördelningen bland de anställda uppgår till 52 procent kvinnor och 48 procent män.  

 – Klart att det är bra. Det skapar en väldigt fin dynamik.  

 Den känsla ni har lyckats bygga ligger bakom såväl de operationella- som aktiekursmässiga framgångarna? 

– Så kan det absolut vara. Vi är ett bolag med fokus på en form av  “glocal”-strategi. Det innebär att vi har en framgångsrik affärsmodell som fungerar internationellt, men som även är lokalt anpassad och där vi är som en typ av start-up-bolag i varje land. Vi har märkt att det gäller att kunna lokalanpassa innehållet för att vi ska kunna nå kunderna på ett optimalt sätt och skräddarsy upplevelsen. 

LÄS ÄVEN: ”Jag vill vara med och driva förändringen”

Växer snabbt  

Storytel noterades på Spotlight 2015 efter det omvända förvärvet av förlaget Massolit. Tre år senare flyttade bolaget till First North. Sett över de senaste tre åren är aktien upp omkring 150 procent.  

Kursutvecklingen är inget som Sofie Zettergren tänker särskilt mycket på. Men hon hymlar inte om att de finansiella målen är högt ställda. Storytel har passerat 1,5 miljon betalande abonnenter och har siktet inställt på att öka sin abonnentstock med ca 40 procent per år. När det kommer till streamingintäkter är ambitionen att växa med ca 30 procent årligen fram till 2023.  

– Att lyssna på berättelser är ett globalt fenomen som fungerar överallt. Det går ut på att vi kan replikera idén på alla våra olika marknader. Vi märker att personer som stannar som kunder hos oss i åtminstone ett år, väldigt sällan lämnar tjänsten. Generellt går det att säga att det tar fem år för en enskild marknad att bli lönsam.  

Hur ser det ut med lönsamheten i länderna för stunden? 

– Vi är lönsamma på fem marknader. Inte minst i Norden. Förhoppningsvis kommer ytterligare tre länder att visa på lönsamhet före slutet av 2021. Men just nu värderas vi mycket utifrån tillväxt och vi är väldigt fokuserade på att lyckas med vår fortsatta expansion.  

Sofie Zettergren ger en positiv prognos för den internationella ljudboksmarknadens framtida tillväxt. Storytels totala globala marknadsandel är cirka 5 procent. 2020 uppgick värdet på den sammanlagda kakan till 40 miljarder kronor. 2030 väntas marknaden vara värd 200 miljarder kronor.  

– En del av tillväxten kommer visserligen att hämtas från USA och Storbritannien, där Storytel av strategiska skäl just nu inte är aktivt, och från Tyskland. Ljudboken har egentligen bara slagit igenom ordentligt i dessa länder utöver Norden. Men vi tror att det finns mycket att hämta i de länderna som vi finns i och där vi varit med tidigt och byggt upp marknaden. Om vi kan lyckas upprepa bedriften som vi har gjort i Norden, kommer det att kunna bli väldigt, väldigt bra när vi visar att vi levererar och förtjänar investerarnas förtroende.  

Storytel är främst koncentrerat på att lyckas med sitt ljudboksinnehåll. Men det förvärvsintensiva bolaget har även en ansenlig förlagsverksamhet i bland annat Norstedts Förlagsgrupp (Sverige), Lind & Co (Sverige), Gummerus (Finland), People’s (Danmark), ljudboksförlaget StorySide, och äger dessutom den abonnerade digitala tidnings- och magasinstjänsten Ztory.  

– Vi vill att cirka 30 procent av innehållet som konsumeras hos oss ska vara egenproducerat. Därför kan det vara en smart idé att köpa förlag ibland. 

2030 vill Storytel se sina streamingintäkter nå cirka 5 miljarder kronor fördelade på 40 marknader. 

– Vi ska se till att sätta bolaget på världskartan ordentligt, säger Sofie Zettergren. 

MISSA INTE: Alicia lever sin finansdröm

Kickstarta din resa mot ekonomisk frihet idag

Lär dig investera med Unga Aktiesparare. Gå med i gemenskapen idag. Vi är världens största ungdomsförbund för aktieintresserade under 29 år som vill lära sig att spara smartare. Bli medlem eller prova kostnadsfritt idag!

Bli medlem