2022-01-10

Sprid riskerna i verkstaden

Fin eller ful? Tidig eller sen? Det är ett smart drag att investera i verkstadsbolag med olika inriktningar, enligt Lars Söderfjell. ”Titta på slutmarknaderna”, säger Ålandsbankens aktiechef.
Det är sunt att diversifiera sig inom verkstadssektorn. Foto: Unsplash.

Denna artikel framgår ursprungligen ur Stock Magazine nummer 4 2021

Lars Söderfjell har spenderat över 30 år i finansbranschen och länge haft ett gott öga till bolagen inom verkstadssektorn på Stockholmsbörsen.  

Han är tydlig med att bolagen har helt olika profiler och den ekonomiintresserade kan mycket väl ha hört Lars Söderfjell använda begreppen “fin”- och “fulverkstad” i bland annat Dagens industris webb-tv-program Börsmorgon. 

– Det handlar om att de “fina” bolagen har högre marginaler och en lägre volatilitet i grunden. Men inom “finverkstad” är andelen eftermarknadsförsäljning också mycket större. Atlas Copco, Assa Abloy, Alfa Laval och Epiroc har omkring 20–25 procents eftermarknadsförsäljning medan Volvo kämpar sig runt 10 procent och SKF och Sandvik har en ännu lägre andel, säger han.  

En annan faktor att ta med i beaktning är om bolaget är tidigt- eller sencykliskt. Det går ut på om det gynnas tidigt eller längre fram i en konjunkturfas, beroende på när i cykeln det investeras i bolagets verksamheter.  

– SKF, Sandvik och lastbilar drar ofta fördel tidigare i en konjunkturuppgång och bolag som Alfa Laval och Epiroc kommer senare.  

Lars Söderfjell konstaterar att bolagen inom det finare segmentet har en rejäl värderingspremie jämfört med motsvarigheterna inom det fulare segmentet.  

– På våra prognoser handlas de finare bolagen med p/e-tal på cirka 25 och de som anses lite fulare på runt 12. Det som skiljer sig åt är att Atlas Copco och Epiroc har lite stabilare affärer samtidigt som det har gått mer upp och ned i Volvo. Men det borde inte vara så här stora värderingspremier. Det hade räckt med 10–15 procentenheter i skillnad. 

Du tycker att Volvo är lågt värderat, med andra ord? 

– Det är ett bra exempel bland de mer volatila bolagen. Volvo har blivit ett mer stabilt bolag och visat att de klarar av att hantera tuffare tider i kvartalet som följde efter covidpandemins utbrott.  

LÄS MER: Så analyserar du verkstadsaktier

Skapa bredd 

Lars Söderfjell är noga att framhålla att ovan nämnda begrepp inte är något att fullständigt fastna i.

– Verkstadsbolagen är ju ändå exponerade mot samma konjunktur. Om aktiekursernas kurvor dras ut över tid ser de ofta likadana ut. Men resorna kan skilja sig åt och i vissa fall vara mer svängiga. Sett ur ett längre perspektiv har de flesta verkstadsbolagen däremot levererat starkt. 

Han tror att en god konjunktur kan vara att vänta i flera år framåt.  

– Jag räknar med att vi rätt så snart har sett de värsta effekterna av komponentbristen, problemen med leveranskedjor och en oregelbunden öppning av samhällen världen över. 2022 kommer vi att kunna lägga mycket av pandemin bakom oss och marknader i Sydostasien, som varit stängda under hösten, kan öppna.  

För den som vill bygga en portfölj innehållandes verkstadsbolag finns det ett antal saker att tänka lite extra på. 

– Det är sunt att se till att all exponering inte går mot samma slutmarknad. Du behöver inte äga både Epiroc, Sandvik och finländska Outotec för att få viktning mot gruvsidan. SKF riktar sig mycket mot bilproduktion, Volvo mot transport, Assa Abloy mot byggande och Alfa Laval mot fartyg, för att ta några exempel. Försök hitta det bästa alternativet inom olika nischer. Det kräver en viss form av analys, men skapar även bra möjligheter att lyckas, säger Lars Söderjell, och tillägger: 

– Investor har stora innehav i Atlas Copco och Epiroc och Industrivärden i Volvo och Sandvik. Det fungerar även jättebra att köpa något eller båda av investmentbolagen. 

MISSA INTE: Verkstadsklustret som byggt Sverige