Genom att vara en attraktiv arbetsgivare med sunt värderingstänk som erbjuder stora möjligheter vill Sweco hitta de bästa personerna som ska vara med och bygga framtidens samhällen. Jämställdhet och mångfald spelar en betydande roll i att skapa lönsamhet och aktieägarvärde. “Ju mer våra anställda påminner om det vi vill bygga, ju bättre lösningar kommer vi att hitta”, säger arkitekt- och teknikkonsultens vd Åsa Bergman.
Denna artikel framgår ursprungligen ur Stock Magazine nummer 1 2022
Sweco har över 17 500 anställda och är det marknadsledande konsultbolaget inom teknik- och arkitektur i Europa. 2020 uppgick omsättningen till nästan 21 miljarder kronor och rörelseresultatet till cirka 2 miljarder kronor.
Åsa Bergman är vd för Sweco och framhåller betydelsen av att dra nytta av olika aspekter inom inte minst social hållbarhet. En viktig faktor i det Latourdelägda bolagets framgångsrika tillväxtresa är att en inkluderande och ständigt utvecklandes arbetsmiljö har skapats, konstaterar hon.
– Vi letar konstant efter personer som har rätt bakgrund, utbildning och förmågor som passar in i Sweco. Vår typ av verksamhet med försäljning av tjänster och kunskaper gör att vi är i behov av såväl arkitekter som ingenjörer och miljövetare. Det handlar om både nyexaminerade och mer seniora personer, säger Åsa Bergman, och fortsätter:
– Vi vill att Sweco ska uppfattas som den fantastiska arbetsplats det är. Vi behöver säkerställa att vi har rätt ledarskap och förutsättningar för att skapa en kultur som gör att det går att trivas och att känna att det finns möjligheter att utvecklas som anställd.
Åsa Bergman berättar att bolaget bedriver olika former av rekryteringskampanjer och inte minst är väldigt närvarande i kretsar kring universitet och högskolor för att lyckas fiska upp spännande talanger.
– Sedan ser vi till att nyanställda får möjligheter till relevanta utbildningar och förutsättningar för att förstå Swecos sätt att göra saker på. Oavsett om det handlar om en ledare eller en konsult.
LÄS OCKSÅ: Spänner bågen – ökade mål ska rädda klimatet
Åsa Bergman, som utsågs till Näringslivets mäktigaste kvinna av Veckans Affärer 2019, är en långvägare inom Sweco. Karriären i teknikkonsulten inleddes 1991 efter att hon tagit examen från KTH i Stockholm. Under sin 30-åriga resa innanför väggarna har hon lärt känna bolaget utan och innan.
– När jag berättar att jag varit här i 30 år brukar yngre medarbetare fråga om jag är någon form av dinosaurie (skratt). Men jag har hela tiden fått nya uppgifter, nya roller och successivt fått ta ett större och större ansvar. Det är något som jag verkligen trivs med. Vi är en väldigt decentraliserad organisation där alla får ta ett stort ansvar. Vi har en kultur som består av öppenhet och tänker alltid på utveckling och innovation.
54-åringen ersatte Tomas Carlsson på vd-posten i april 2018 efter att ha spenderat ett flertal år som chef för Swecos svenska verksamhet.
– Jag är en ledare som vill vara lugn och stöttande. Jag ska finnas där och stötta mina anställda. De ska alltid känna att min dörr är öppen och att vi kommer att kommunicera och hjälpas åt att lösa olika problem som uppstår tillsammans. Ingenting blir bättre av att hetsa upp sig eller bli stressad när någonting inte fungerar. På Sweco ska man ständigt våga testa nya saker.
Beskriv ytterligare några egenskaper du har som du tycker sticker ut?
– Jag har alltid varit skicklig på att bygga och utveckla team. Sedan är jag transparent och vill alltid vara tydlig och uppmuntrande. Jag drivs att alltid vilja lära mig nya saker och vilja bli bättre. Sedan är jag så klart också väldigt resultatinriktad.
Ett projekt i norska Bergen som Sweco arbetar med. Foto: Sweco.
Vikten av bredd
Åsa Bergman framhåller att mångfald och jämställdhet spelar en monumentalt viktig roll i att bygga framtidens samhälle. Det är en röd tråd som ska lysa genom hela Sweco.
– Vi måste ju se ut och uppträda som de samhällen som vi vill skapa. Vi vill ju vara en del av hållbara, bra samhällen där folk trivs och känner sig trygga och kan hålla sig friska. Då måste ju vi se likadana ut internt för att det ska bli bästa tänkbara lösningar för kunderna. Jämställdhet och mångfald är två affärskritiska aspekter som vi är övertygade om måste finnas där för att vi ska lyckas.
Hon hänvisar till en studie från managementkonsulten McKinsey som visar på att heterogena grupper är 35 procent mer effektiva än homogena motsvarigheter.
– Det blir en helt annan dynamik när personer kommer från olika bakgrunder och har olika utbildningar. Det skapar en bättre grogrund för kreativitet och innovation när folk ser saker på olika sätt. Vi behöver både förstå och representera samhällsmedborgaren. Ju bättre vi blir på att göra det, ju bättre kommer även våra lösningar att bli.
Anställda som trivs bra kommer också att prestera bättre, understryker Åsa Bergman.
– Om vi skapar en god arbetsmiljö för våra konsulter och har bra ledarskap lägger vi grunden för att våra konsulter utvecklas och tar fram de bästa lösningarna för våra kunder. Det ger nöjda kunder, tillväxt och på sikt får vi ett bättre rykte och ännu större uppdrag.
Åsa Bergman betonar att Sweco ska vara en passande arbetsgivare för alla typer av människor.
– Vi strävar efter hög medvetenhet inom hela företaget om vad vi gör. Kulturen ska vara inkluderande och vi har olika typer av mål som vi följer upp.
Fungerar Swecomodellen på samma sätt på alla olika marknader?
– Den kan givetvis skilja sig åt lite grann, men vi letar alltid efter chefer som har ett tänk som liknar vår grundfilosofi och som sedan går att integrera lokalt. Det går ut på att hitta rätt personer och om vi gör det blir vi unika på just den marknaden.
Åsa Bergman anser att Sweco ligger rätt i tiden. Hon nämner bland annat klimatomställningen, FN:s 17 globala hållbarhetsmål och Parisavtalet som ett par aspekter som talar för bolaget.
– Vi jobbar med att vara hållbara och att ha de bästa lösningarna. Det skapar en efterfrågan på våra tjänster. Det spelar ingen roll om kunden finns i Östersund, Antwerpen eller Manchester. Vi ska vara bäst och jobba nära kunderna och förstå deras behov. Sweco ska vara ledande på alla marknader och i alla länder som vi verkar på.
MISSA INTE: “Svenska bolag är världsledande på hållbarhet”