Bli medlem i Unga Aktiesparare här
Yubico har rasat 70 procent på börsen sedan toppen sedan cybersäkerhetsbolaget missbedömt efterfrågan på sina omtalade YubiKeys. Vd Mattias Danielsson är kritisk mot inte minst sig själv och kräver bättring – men ser också en stor potential att vända skutan rätt. “Vi har en världsledande produkt och stöd av en trend som har en underliggande kraftig tillväxt”, säger han i en lång intervju med Stock Magazine.
Yubico tog klivet in på Stockholmsbörsen den 20 september 2023 efter att ha köpts upp av investmentbolaget Bures SPAC-lösning ACQ Bure.
Bolaget, som grundades av Stina och Jacob Ehrensvärd 2007, tillhandahåller så kallade YubiKeys. Det går kortfattat att beskriva som en liten produkt som liknar ett USB-minne som pluggas in i en dator eller en mobil eller ansluts via NFC, och som används som en extern nyckel för att säkra upp de inloggningar som en person använder på olika webbplatser i digital miljö.
– YubiKeyn ska fungera som en slags säker autentisering. Den består av extern hårdvara och fungerar som så att den ska göra att det inte går att komma åt en persons konton och uppgifter utan att YubiKeyn finns med. Det ska alltså inte gå att fjärrstyra datorn eller mobilen. Koderna som tas fram och lägger grunden till den smarta kryptografin i YubiKeyn uppfyller alla krav och är implementerad i en säker miljö. YubiKeyn används av miljontals användare över hela världen. Den kan inte hackas, säger Yubicos vd Mattias Danielsson.
Mattias Danielsson har känt både Stina och Jacob Ehrensvärd en längre tid och har spenderat 15 år i Yubico. Yubicos lösning fungerar i över 1 000 applikationer och bolaget har många kunder som tar plats på Fortune 500:s lista över världens största företag. Kunderna återfinns inte sällan inom tech-, säkerhet-, bank- och finans och offentlig sektor.
– Generellt går det att säga att vi riktar in oss på kunder som har åtminstone 30 000 anställda och som är i behov av större, heltäckande säkerhetslösningar. Oftast betalar kunderna per användare. Vi använder oss mycket av kanal- och partnerförsäljning. Sedan är vi med och hjälper till att rulla ut lösningen. Vi är med och utbildar och supportar användarna, säger vd:n, och tillägger:
– Det är inte så att bara för att vi skickar ut en YubiKey så är allting klart. De kan ju försvinna och det kan bli andra problem. Proffsanvändare måste ha minst två stycken tillgängliga. Därför måste vi alltid vara tillgängliga och för att det ska bli lönsamt och värt att lägga tiden på är det viktigt att kunderna är av hyfsad storlek.
Rider på osäkerhetsvåg genom att skapa trygghet
Omkring 90 procent av Yubicos intäkter är så kallat “perpetuala”. Det innebär att det blir en slags engångsköp och att kunden sedan får tillgång till licensen för YubiKey plus all associerad mjukvara för evigt. Yubico har runt 5 000 företagskunder och miljontals användare av sina YubiKeys.
Över tid är Yubicos plan dock att övergå mer till prenumerationsbaserade erbjudanden och målsättningen är att hälften av omsättningen ska härstamma från sådana.
– Det kommer att göra att vi kommer att behöva redovisa våra intäkter på ett annorlunda sätt eftersom det blir en annan form av kontrakt. Det är egentligen ingen större omställning, men det kommer att se annorlunda ut eftersom intäkterna kommer att bokföras över en längre tid än som en engångsintäkt.
En tredjedel av Yubicos försäljning, som uppgick till 2,3 miljarder kronor 2024, kommer från USA. Där finns merparten av de stora, globala bolagen som är i behov av Yubicos lösningar. Den globala marknaden för avancerad automatisering bedömdes uppgå till ett värde av runt 50 miljarder kronor 2024.
Mattias Danielsson betonar att bolaget är som starkast och mest etablerat på andra sidan Atlanten, att det var dit som Jacob och Stina Ehrensvärd flyttade efter att en kontakt på Google betonat att jätten ville jobba Yubico, men att bolaget växer snabbare i Europa och Asien än i USA relativt sett.
– Vi ska alltid kunna vara nära kunderna. Våra kunder i USA betjänas till exempel av en helt integrerad amerikansk organisation. Men vi har dotterbolag över hela världen. Sätet finns i Sverige och vi har även öppnat ett kontor i Singapore för att lättare kunna komma åt den asiatiska marknaden. Nu är vi ett mycket större bolag och väldigt mycket mindre personberoende än när jag började. Då var vi bara fem personer som arbetade på Yubico.
Kan du konkretisera vilka exakta trender som driver efterfrågan?
– Det är ett högt fokus på cybersäkerjet. Hotbilden har blivit mycket tydligare och det ställs större krav på teknisk utveckling. Hackare blir smartare och AI:s framfart är med och skapar nya möjligheter – på gott och ont. Sedan har vi en värld där de geopolitiska spänningarna blir allt större och där fler statliga, auktoritära aktörer är med och sponsrar olika slags hackerattacker som slår mycket bredare än tidigare.
Vad har Yubico för konkurrenter?
– De blir fler och fler. Sedan beror det på hur man ser det. När det kommer till öppna standards, så kallade passkeys, börjar Apple, Amazon och Google utveckla egna lösningar. Sedan finns det även lågkostnadstillverkare. Vi kan även jämföra oss med så kallade smartcard-tillämpningar. Likt att använda en bankdosa. Det är mer av en extern hårdvara. Vi är världsledande och har en unik lösning, men det är bra att vi har konkurrenter som jagar oss. Det gör att vi håller oss på tå.
Framgångsglorian på sned
Från 2020–2024 växte Yubicos försäljning med 40 procent per år i genomsnitt. När även resultat och marginaler pekade uppåt och bolagets nisch mot cybersäkerhet varit och fortsatt är i hetluften blev följden att aktien sköt i höjden. De 100 kronor som aktien debuterade i efter samgåendet med Bures SPAC-lösning förvandlades på ett knappt halvår till nästan 300 kronor. Bolaget hyllades av analytiker och bedömare och aktiens värderingsmultiplar lyfte.
Marknaden började dock att tvivla på om den höga tillväxten var uthållig och olyckskorparna kom att få vatten på sin kvarn. I samband med andra kvartalsrapporten i juli 2025 syntes en svacka, där resultat och intäkter var sämre än väntat och där orderboken var svagare.
Mattias Danielsson bedömde det däremot som ett olycksfall i arbetet och såg en ljusning redan i början av det tredje kvartalet. Den 24 oktober kom dock ett nytt dråpslag när Yubico vinstvarnade för det tredje kvartalet.
Orderingången minskade med 17 procent och omsättningen med 7 procent. Rörelseresultatet landade på 80 miljoner kronor, jämfört med 111 miljoner kronor föregående år, och rörelsemarginalen noterades till 15 procent. Det går att jämföra med det långsiktiga målet om en 20-procentig marginal. Aktien rasade med 25 procent på nyheten och är nu ned runt 70 procent sedan toppen. Börsvärdet uppgår till runt 8 miljarder kronor.
– Det berodde främst på att det var många, större affärer till ett värde av åtminstone 1 miljon dollar som inte blev av. Det finns olika anledningar till det. Nedstängningen av den amerikanska statsapparaten spelade in. Det blev inte så som vi trodde. I början av kvartalet såg det väldigt bra ut. Men majoriteten av affärerna har inte försvunnit. De har skjutits framåt eller kommer att delas upp.
Yubico har tidigare fått kritik för att bolaget inte varit tillräckligt bra på att kommunicera kring sin intäkts- och prenumerationsmodell. Det är något som bolaget kommer att adressera framåt, betonar Mattias Danielsson. Vd:n sågar även sitt eget prognosmakande som ledde till den senaste vinstvarningen.
– Jag får ta på mig att jag stack ut hakan och gjorde alldeles för optimistiska prognoser. Jag borde vetat bättre och får ta det på mitt lärokonto som rätt så ny börs-vd, säger han, och tillägger:
– Vi har brustit i våra processer och inte riktigt förstått hur vi ska nå ut och lyfta fram hur bolaget egentligen fungerar. Det har gjort att vi inte sällan fått se slagighet, såväl upp som ned, på omkring 20 procent i aktiekursen i samband med nyheter och rapporter. Det är inte riktigt önskvärt. Vi kommer att tydliggöra många saker på en investerardag i november och även låta kunder presentera varför de valt att använda oss och våra lösningar.
Mattias Danielsson konstaterar att Yubico tog en annan väg än den traditionella till börsen genom ACQ Bure och att det satt sina spår i hur bolaget kommunicerat hittills. Han är dock noga med att inte använda det som en ursäkt eller en bortförklaring.
– Om det fortsätter för länge riskerar det att skada både förtroende och relationer. Det har vi inte råd med.
Mattias Danielsson är både besviken och frustrerad över utvecklingen det senaste halvåret. Men han slår också fast att bolagets långsiktiga planer och mål ligger fast.
– Den underliggande efterfrågan är enorm och vi har världsledande produkter. Vår trovärdighet för våra YubiKeys är hög och vi har ett fantastiskt bra team. Teknikhöjden är stor. Dessutom såg de finansiella siffrorna och kassaflödet i det tredje kvartalet ändå stabila ut. Vi har alla förutsättningar för en långsiktig tillväxt med god lönsamhet.
FAKTA
Mattias Danielsson om …
Uppmärksammade aktieförsäljningen för 56 miljoner kronor i slutet av 2024: “Jag har fått en del kritik för det och det får jag ta. Jag tycker fortsatt att jag har rejält med “skin in the game” och tydligt visar att jag har samma incitament som alla aktieägare (äger 587 391 aktier som är värda runt 55,8 miljoner kronor).
Jacobs och Stina Ehrensvärds betydelse: “De har gjort och gör ett enormt jobb för bolaget. Sedan är de väldigt olika som personer. Jacob är ett tekniskt geni och Stina den kreativa och drivande rösten utåt”.
Bure Equity som storägare: “Det känns bra att ha en sådan långsiktig och stöttande ägare i ryggen. Bure tror mycket på det vi gör och dess ordförande Patrik Tigerschiöld är väldigt skicklig och ett bra bollplank”.
Sverige som cybersäkerhetsnation: “Tyvärr ligger vi som land rätt så dåligt till. Vi är faktiskt bland de sämre i EU. Det finns mycket jobb som måste göras och där ser jag att vi på Yubico ska kunna vara med och bidra till en förbättring”.