Här är svenskarnas favoritaktier

Bli medlem i Unga Aktiesparare här

Denna artikel framgår ursprungligen på Aktiespararnas webbplats

Nordnet har sammanställt listor över de mest ägda aktierna bland kunderna i Sverige, Norge, Sverige och Finland.

Nordnet har på sin blogg tittat på kundernas mest populära aktier bland män och kvinnor i Sverige, Finland, Danmark och Norge.

I Sverige toppar Investor hos såväl män som kvinnor och Volvo kommer tvåa. På en tredjeplats kommer Volvo Car för männen och H&M för kvinnorna.

I genomgången poängterar också Nordnets sparekonom Frida Bratt att kvinnor oftare än män väljer ”modejätten H&M och till exempel läkemedelsföretaget AstraZeneca, investmentbolaget Kinnevik och Axfood i sina portföljer, medan mäns portföljer innehåller aktier från branscher som traditionellt anses vara “maskulina”: bilar (Volvo Car) och försvarsindustrin (Saab)”.

När det kommer till fonder nämner Frida Bratt att svenska investerare ofta väljer billiga indexfonder där hemmamarknaden, såväl för män som för kvinnor, är den populäraste. Svenskarna visar även i sina fondval intresse för investmentbolag och exponering mot den globala marknaden.

Danskar lockas av globala marknader

I Danmark och Finland ser topp tre-listan likadan ut hos såväl männen som kvinnorna.

I Finland toppar Nordea Bank, därefter Mandatum och Fortum. På topplistan finns bara inhemska aktier och det är traditionella branscher såsom finans, energi och industri som lockar. På fondsidan lockar främst indexfonder.

I Danmark toppar Novo Nordisk, följt av Vestas Wind System och därefter Orsted.

Frida Bratt noterar att Danmark är det enda nordiska landet där utländska aktier tar sig in på topplistan över de 10 mest ägda aktierna, med NVIDIA på plats sex hos männen och nio hos kvinnorna, samt Tesla och Norwegian på plats sju respektive åtta hos männen.

”Både danska kvinnor och män har en mångsidig preferens för olika branscher, såsom läkemedelsindustrin (Novo Nordisk), banksektorn och logistik. Män föredrar också tekniksektorn och utländska företag, medan kvinnor föredrar vård och försäkringsbranschen”, skriver hon, och lägger till att även när det kommer till fonder visar danskarna intresse för teknik och globala marknader.

I Norge är Norwegian mest populärt hos männen men kommer på en andraplats hos kvinnorna. Equinor hamnar tvärtom på en förstaplats hos kvinnorna och en andraplats hos männen medan MPC Container får en tredjeplats hos såväl männen som kvinnorna.

”Norrmännen lägger särskilt stor vikt vid energi- och industrisektorerna i sina portföljer. Norge är känt som ett oljeland, så det finns flera oljebolag bland de största innehaven. I sina aktieval prioriterar kvinnor även förnybar energi och teknologi (NEL, Norsk Hydro, Aker Horizons) mer än män. Norrmännen söker internationell diversifiering i sina portföljer med hjälp av globala indexfonder”, säger Frida Bratt.

LÄS OCKSÅ: Experten om Investor: Då handlas aktien till premie

MISSA INTE: Så väljer du rätt investmentbolag: ”Givna i portföljen”

Unga Aktiesparare är en ideell organisation som erbjuder en rolig & trygg plattform för unga som vill lära sig mer om aktier, fonder, sparande, privatekonomi & andra investeringsformer.

Köp till dig eller någon annan!

Bas medlemskap

0 kr/år
  1. On-demand grundkurser

  2. Fysiska medlemsträffar nära dig

  3. Vissa interaktiva live-webinar

Standard medlemskap

349 kr/år
  1. On-demand kurser

  2. Interaktiva live-webinar varje vecka

  3. Fysiska medlemsträffar nära dig

  4. Utbildning, konferens & företagsbesök

  5. Rabatter & digitala resurser

  6. Fysisk medlemstidning 4 ggr/år

Premium medlemskap

449 kr/år
  1. On-demand kurser

  2. Interaktiva live-webinar varje vecka

  3. Fysiska medlemsträffar nära dig

  4. Utbildning, konferens & företagsbesök

  5. Rabatter & digitala resurser

  6. Fysisk medlemstidning 4 ggr/år

Fyll i ditt personnummer med 12 siffror för att hämta dina uppgifter

Är personen under 15 år? Klicka här.

Vad ingår i medlemskapet?

  1. Kurser & interaktiva live-webinar

    Läs mer
  2. Medlemsträffar, företagsbesök & konferenser

    Läs mer
  3. Rabatter, tidningar & digitala resurser

    Läs mer