Bli medlem i Unga Aktiesparare här
Denna artikel framgår ursprungligen ur Stock Magazine nummer 4 2024
Biogaia har blivit en riktig framgångssaga och stigit över 5 000 procent på Stockholmsbörsen. Nu ska amerikanska vd:n Theresa Agnew ta probiotikabolaget till ännu högre höjder genom inte minst ett större fokus på det egna varumärket. “Våra produkter är svåra att vara utan”, säger hon.
Theresa Agnew, som har över 30 års erfarenhet i ledande positioner inom globala läkemedelsjättar som Johnson & Johnson och GSK (Glaxosmithkline), tog över vd-rollen i Biogaia den 25 september 2023.
När Stock Magazine träffar henne på bolagets huvudkontor vid Kungsbron i centrala Stockholm ett drygt år senare skiner eftermiddagssolen vackert utanför fönstret med en fantastisk silhuett över huvudstadens takåsar.
– Det känns väldigt bra att ha varit vd för Biogaia i över ett år. Alla vi som jobbar här är verkligen passionerade och brinner för det vi håller på med. Det är väldigt viktigt för mig. Vi tar ju fram produkter som är betydelsefulla och hjälper människor världen över, säger hon.
Biogaias historia sträcker sig tillbaka till 1990. Då grundades bolaget av Jan Annwall och Peter Rothschild. Den sistnämnde är alltjämt bolagets ordförande. Biogaia är verksamt inom kosttillskott med probiotika. Produkterna härstammar allt som oftast från bakteriearten Limosilactobacillus reuteri.
Biogaia börsnoterades i augusti 1996 och aktien är, inklusive utdelningar, upp omkring 5 700 procent sedan intåget i den noterade miljön. I slutet av 2024 har Biogaia försäljning på drygt 100 marknader världen över. 2023 uppgick omsättningen till nästan 1,3 miljarder kronor, rörelseresultatet till 443 miljoner kronor och rörelsemarginalen till 34 procent.
Totalt har Biogaia åtta så kallade direktmarknader. USA, Kanada, Storbritannien, Sverige, Finland och Japan har nyligen fått sällskap av Australien och Nya Zeeland. Över 30 procent av försäljningen kommer från direktmarknaderna.
– Australien är den tolfte största marknaden för probiotika i världen. Den påminner mycket om hur det ser ut i Norden. Jag ser att vi har stora möjligheter att växa här. Våra produkter, allra främst dropparna mot kolik, finns på över 70 procent av landets apotek. När man väl har öppnat i Australien är det även fullt logiskt att börja sälja i Nya Zeeland. Det känns väldigt spännande.
Theresa Agnew är tydlig med att området “barnhälsa” fortsatt är Biogaias klart största. Där är just dropparna mot kolik och andra mag/tarmproblem, Protectis, den mest kända produkten. I det tredje kvartalet för 2024 hämtades 75 procent av försäljningen från “barnhälsa”.
– Men vi ser faktiskt att affärsområdet “vuxenhälsa” nu växer snabbare. Det är något som vi vill se. Det finns mycket att hämta där.
Inom kategorin “vuxenhälsa” fokuserar på Biogaia på mag-, immun- och munhälsa.
Theresa Agnew berättar att Biogaia fokuserar på tre huvudområden. Först och främst: att växa kärnverksamheten och utveckla nya produkter baserade på de cirka 1 000 bakteriestammar som företaget studerar. Därefter: att expandera på direkta marknader där Biogaia har dotterbolag, såsom USA och Kanada. Slutligen: att genom innovation bryta ny mark och upptäcka helt nya områden.
– Vi ser att våra produkter kan fungera och hjälpa till att lindra helt andra tillstånd. Ett exempel är att vi ser att probiotika kan bidra till en bättre hudhälsa. Det finns även potential inom munhälsa. Vi vet också att vår produkt Protectis kan hjälpa barn med till exempel förstoppning och andra magåkommor när de vuxit ifrån kolikåldern.
En växande marknad
Theresa Agnew är tydlig med att flera större trender i omvärlden talar för Biogaia.
Den globala marknaden för probiotika spås växa med 4–5 procent årligen fram till 2026. USA, som är världens största marknad, växer aningen långsammare på grund av den är så pass mogen. Världshälsoorganisationen WHO har även gjort undersökningar som visar på att fler kommer att avlida av antibiotikaresistens än av cancer år 2050.
Här kan probiotika, antibiotikans motsats, spela en viktig roll för att bekämpa antibiotikaresistens. Det finns till exempel goda skäl att inkludera probiotika som en del av antibiotikabehandlingen eftersom klinisk forskning visar att det minskar antibiotikarelaterade biverkningar som diarré och andra mag-tarmproblem. Tillförsel av probiotika i samband med antibiotika har även visats bidra till ett snabbare tillfrisknande.
– Sedan ser vi också ett ökat intresse för att ta hand om sin hälsa efter covid-19-pandemin. Det är något som passar ett bolag som håller på med just goda bakterier som probiotika är, säger Theresa Agnew, och konstaterar att nästan 80 procent av alla personer i mer utvecklade länder äter någon form av kosttillskott.
Biogaias försäljning är som allra störst i regionen “Americas” (främst USA och Kanada). Den stod för omkring hälften av omsättningen i det tredje kvartalet 2024. Sedan följer Europa och därefter “APAC” där Asien, Australien och Nya Zeeland ingår.
Arbetar på olika sätt
Biogaia jobbar på olika sätt beroende på hur marknadens förutsättningar ser ut.
– På vissa marknader marknadsför och säljer vi direkt till konsument och på andra fokuserar vi på att tillsammans med lokala distributörer bygga och vårda relationer med hälso- och sjukvårdsprofessionen som i sin tur rekommenderar våra produkter till konsumenter. I Kina och Sydkorea sker merparten av vår försäljning på internet, såsom via T-Mall. I Italien och Frankrike sker majoriteten genom hälso- och sjukvårdsprofessionen som rekommenderar våra produkter till konsumenter. I bland annat USA, Kanada och Australien fungerar en kombination av direktmarknadsföring och medicinsk marknadsföring bäst.
Störst försäljning på internet sker i USA och Kanada via Amazon och affärskedjor som Walmart och Target. Biogaia arbetar samtidigt med en “omnikanalsstrategi” för att stärka sitt eget varumärke. Tidigare har bolaget mest fokuserat på att sälja via distributörer.
– Det är viktigt att vi fortsätter att bli starkare på att bygga vårt eget varumärke gentemot konsument. Det handlar om hur vi ska synas. Det ska vara enkelt att få tag på våra produkter i olika nätkanaler och att hitta oss i butiker och på apotek.
I Europa, där försäljningen backade i det senaste kvartalet, har Biogaia upplevt tuffa utmaningar på sistone. Bland annat i Italien.
– Vi har haft utmaningar med några samarbetspartners. Vi jobbar med det och har skrivit kontrakt med nya, men vi är fortsatt inte riktigt där vi vill vara. Det tar tid. Sedan har den höga inflationen i till exempel Turkiet även påverkat efterfrågan negativt. Turkiet är ingen av våra större marknader, men nedgången märks likväl av.
Biogaia känns ändå inte särskilt konjunktur- och räntekänsligt?
– Nej, inte direkt. Våra produkter behövs oavsett konjunktur. Föräldrar vill inte att sin bebis ska ha ont i magen och skrika. Däremot behöver vi vara vaksamma och ha en särskild koll på marknader med till exempel hög inflation. Likt det vi har sett i Turkiet.
Hur ser du på konkurrensen?
– Vi ligger väldigt bra till. Det finns absolut bra och hård konkurrens inom enskilda segment, men hittills har vi till exempel inte sett något annat probiotikabolag som har sådan bredd i sin produktportfölj som vi har. Vi har även en stark kultur av innovation som ger oss fördelar.
Större utdelningar att vänta
2020 svarade Biogaia för en riktad nyemission. 1,1 miljarder kronor togs in för att underlätta förutsättningarna att göra större, strategiska förvärv.
Men i början av 2024 meddelade bolagets styrelse att något sådant inte dykt upp eller väntas göra så i närtid. Följden blev en överkapitalisering och att 5 kronor extra delades ut per aktie utöver den ordinarie utdelningen på 1,90 kronor per aktie för 2023. I skrivande stund uppgår direktavkastningen till runt 6 procent.
– Planen är att fortsätta med det de närmaste åren. Men vi fortsätter också att ha en stark kassaposition och har möjligheter att göra bra, kompletterande förvärv även framöver.
Vad letar ni efter i förvärv?
– Vi håller alltid ögonen öppna. Det kan handla om bolag som har bakteriestammar som vi inte har. Eller om ett bolag som kan hjälpa oss med distribution eller att stärka vårt varumärke. Vi är noggranna och det är viktigt att det verkligen passar in i vår verksamhet.
Theresa Agnew lyfter fram hur Biogaia, som tvingades vinstvarna för det tredje kvartalet 2024 efter en icke-kassaflödespåverkande nedskrivning kopplad till förvärvet av Metabogen, ska fortsätta att skapa aktieägarvärde.
– Genom att vara innovativa och fortsätta att utveckla våra produkter och vår verksamhet. Över tid kommer det att ge ett väldigt bra resultat, säger hon.
Sett över det senaste året är Biogaias aktie upp omkring 4 procent. Kursen har påverkats av att storägaren EQT sålt ut en hel del av sitt innehav Samtidigt har bolaget fått in en ny och långsiktig storägare i Anatom Holding. Det är ett oberoende investmentbolag under ledning av Kahane-familjen som är specialiserat på att tillhandahålla strategiskt kapital till snabbväxande företag.