2021-03-30

Fria luften lyfter i pandemin

Sportaktiviteter i all ära men när folkhälsan står på spel gäller det att hitta nya sätt att träffas på. Friluftslivet har i samband med denna trend blivit en stor vinnare. Inte minst eftersom även resande koncentreras till hemområdet. Stock Magazine mäter pulsen på två av våra större börsnoterade friluftsbolag.
Att vandra i skogen har varit något uppskattat under covid-19-tider. Foto: Unsplash

Denna artikel framgår ursprungligen ur Stock Magazine nummer 1 2021

Fenix Outdoor

Ett bolag som har blivit mer och mer omtalat – både bland investerare och privatpersoner – är Fenix Outdoor. Företaget noterades redan 1983 på Nasdaq OMX Stockholm Large Cap, men har en historia som sträcker sig ända tillbaka till 1960-talets Örnsköldsvik. Det var där som Åke Nordin efter missnöje från dåligt stadgade ryggsäckar konstruerade en stadig ryggsäck med inbyggd stålram särskilt lämpad för friluftsliv. Det blev startskottet för firman som fick namnet Fjällräven. 

Åke Nordin uvecklade en mängd andra artiklar för att förenkla friluftslivet, så som vandringsjackor, byxor och lättviktstält. De blev snabbt populära. På ryggsäcksfronten gick utvecklingen också vidare och ledde till att företaget 1978 lanserade den klassiska ryggan Kånken. Modellen blev snabbt populär och har i dag spridit sig globalt. Fjällrävens verksamhet fortsatte med detta att växa och i takt med att bolaget började köpa in andra varumärken ändrades namnet på holdingbolaget till Fenix Outdoor.

Den lilla Örnsköldsvikfirman är i dag en internationell verksamhet inom försäljning av natur- och friluftsrelaterade produkter till privatkonsumenter. Sedan 2014 befinner sig företagets säte i schweiziska Zug och verksamheten delas in i tre delar: Brands, Global Sales och Retail.

Brands består av affärsområdet kläder- och produkter och utgörs av märkena Fjällräven, Primus, Tierra, Hanwag, Brunton och Royal Robbins. Global Sales representerar de distributionsbolag inom koncernen som säljer fler än ett varumärke. Retail består av aktörer vars fokus är försäljning av friluftslivsprodukter och resor. Butiken Naturkompaniet hör dit – likaså Globetrotter i Tyskland, Friluftsland i Danmark och Partioaitta i Finland.

På frågan om bolaget sett ett ökat intresse för friluftsaktiviteter under 2020 är svaret givet:

– Absolut. Många, både vana friluftsmänniskor och nybörjare, har spenderat mer tid än vanligt ute i naturen och därför har intresset för friluftsprodukter varit stort under hela 2020, svarar Thomas Lindberg, finanschef på Fenix Outdoor.

Det är just produkterna med teknisk inriktning som har stått för de största försäljningssiffrorna under året.

– De produktsegment som gått klart starkast är de mer tekniska. Modebetingade produkter har inte haft en lika stark utveckling, konstaterar Thomas Lindberg.

Kanske är det en följd av diverse lockdowns eller att folk satsar på grunden för att komma ut i naturen hellre än det finstilta med vad man ska ha på sig. Men trenden för friluftsliv verkar i alla fall vara satt och det speglar sig i företagets huvudfokus under 2021.

– Vi vill hålla i trenden och framför allt fortsätta att entusiasmera de nya utövare som funnit ett nytt fritidsintresse, säger Thomas Lindberg.

LÄS OCKSÅ: Skistar inne när omvärlden är ute

Thule Group

Det småländska friluftsbolaget Thule Group är känt för ett antal fritidsprodukter från takboxar för bilen till barnvagnar för jogging. Historien går tillbaka till 1942 där bolaget grundades i Hillerstorp av friluftsentusiasten Erik Thulin.

På 60-talet lanserades den första Thule-produkten, skidhållaren för biltransport, på den svenska marknaden. Det var två räcken som skidorna fästes vid med en gummisnodd. Två år senare kom takkorgen för transport av saker på taken när bilens bagageutrymme inte var stort nog. Det stora genombrottet skedde däremot i slutet av 70-talet då den första skidboxen ”TB11” lanserades.

TB11, vilket står för Tillbehör 11, var den elfte produkten som företaget fram till dess hade utvecklat och också något som skidstjärnan Ingemar Stenmark gjorde reklam för. Detta gav Thule som varumärke en betydande kännedom.Sedan dess har olika produkter utvecklats. Bland dem finns dragkroksmonterade cykelhållare, multifunktionella barnvagnar och cykelbarnstolar till det senaste bidraget taktältet som nådde konsumenten 2018. Alla har syftet att underlätta för en aktiv fritid.

Hur ser då Thule på hur intresset för friluftslivet har utvecklats den senaste tiden?

– Det kan knappast ha undgått någon att världen under förra året såg ett ökande intresse för ledighet, semester och fritidsaktiviteter i närområdet. Trenden har funnits ganska länge och vi är ett företag som gynnas av den, som under 2020 dessutom omtalades under de nya orden ”Staycation” och ”Hemester”. Vi är också övertygade om att denna trend kommer att fortsätta, samtidigt som människor säkert kommer att börja resa mer långväga igen och inte bara i närområdet, säger Fredrik Erlandsson, IR-ansvarig på Thule Group.

Thules sortiment utgörs av tekniska produkter och bidrar till en intressant försäljningsstatistik. Den innehåller en klar hint om att trenden varit givande.

– Det har aldrig sålts så många cyklar i världen som under förra året. Eftersom vi är starkt kopplade till många former av cykling, från mountainbike i skogen, landsvägscykling för tävling och motion till jobbpendling och att ta barnen till skola och dagis, har vi sålt mycket av just cykelrelaterade produkter.

Thule säger sig förstå den aktiva människans behov och satsar utöver cykling på att främja intresset för att behålla den aktiva livsstilen.

– Vårt fokus är alltid att utveckla de bästa, smartaste och snyggaste produkterna som underlättar människors aktiva liv. Detta fokus kommer vi givetvis att behålla under 2021 och, som alltid, presentera en rad nya, eminenta produkter, säger Fredrik Erlandsson.

För den som vill lägga till Thule i sin aktieportfölj kan ett företag med starka värderingar utlovas.

– Vi fokuserar helhjärtat på att driva ett bra och effektivt bolag med fantastiska medarbetare och produkter som säljs i 140 marknader över hela världen. Gör vi detta framgångsrikt tror vi att både befintliga och potentiella aktieägare kommer att uppskatta Thule som en god investering.

MISSA INTE: Förändringarnas stora mästare

FAKTA

Kommer du ihåg?

Haglöfs: Mest känt för ryggsäcken Tight som sålts i över en miljon exemplar. Skapades 1914 i Dalarna och var ett enskilt bolag tills det under 70- och 80-talet ägdes av Bonniers. Under 90-talet såldes det vidare och tillhörde senare Ratos. Är sedan 2010 en del av japanska Asics.

Trangiaköket: Det bärbara, friluftsanpassade aluminiumköket lanserades 1951 av teknikintresserade John E. Jonsson. Produktionen sker, precis som vid starten, i Trångsviken i Jämtland och köket är likaså oumbärligt för dåtidens friluftsentusiaster som för nutidens.

Skogsmulle® – ett registrerat varumärke tillhörande Friluftsfrämjandet – är en friluftsverksamhet för barn i fem–sex års ålder vars syfte är att främja friluftsliv och glädjen för naturen. Verksamheten har bedrivits sedan sin start under slutet av 1950-talet och det har under karantänåret 2020 blivit bekräftat att nysatsningar görs på Skogsmulle.