Bli medlem i Unga Aktiesparare här
Mildef spelar en nyckelroll i vad som formar den digitala ryggraden i den kraftigt växande försvarssektorn. Efterfrågan på produkterna, som är avgörande i de allra tuffaste miljöerna ute på slagfälten, har skjutit i höjden. Vd Daniel Ljunggren menar att bolaget bara är väldigt tidigt inne i sin resa. “Vi har inte råd att inte vara bäst”, säger han.
Mildefs fokus på digitala lösningar för utveckling och tillverkning av digitala system för kommunikation- och databehandling med inriktning mot allra främst försvarsbranschen ligger onekligen helt rätt i tiden.
Under de nio första månaderna av 2025 uppgick nettoomsättningen till 1,2 miljarder kronor, det justerade rörelseresultatet till 77,4 miljoner kronor och rörelsemarginalen till 6,1 procent.
– Vi fördubblade både resultat, omsättning och orderingång i det tredje kvartalet jämfört med samma period 2024. Det finns ett par olika komponenter bakom utvecklingen. Försvarsanslagen i Europa har börjat öka och kommer att fortsätta att göra så. Sedan ligger försvarsmakterna på efterkälken när det kommer till digitalisering och det pågår ett stort jobb med att ställa om till mer datadrivet försvar där mycket datakraft behövs. Sedan ska vi heller inte glömma den tekniska utvecklingen där AI finns med som en stor drivare och som vi även kan nyttja i våra lösningar, säger Mildefs vd Daniel Ljunggren.
Mildef, som grundades i Helsingborg 1997 och som börsnoterades 2021, är i grund och botten ett hårdvarubolag. 70 procent av omsättningen är hårdvarurelaterad i dagsläget. Daniel Ljunggren betonar att det även är därifrån som merparten av omsättningen kommer att hämtas framöver, men konstaterar också att bolaget skaffat sig en bredare produktportfölj under årens lopp.
– Magi uppstår när hårdvara och mjukvara möts. Mildef har som ambition att bygga den digitala ryggraden i försvarsindustrin och att kunna vara med och bli avgörande ute på fälten. Tillsammans med våra slutkunder ska vi kunna erbjuda helhetslösningar som består av både vår hårdvara och vår mjukvara. Det gör att vårt erbjudande blir starkt och att inträdesbarriären blir hög. Vi har en helt annan position nu.
I Mildefs produktportfölj ryms allt från ruggade datorer och switchar, intelligenta displayer och panel-PC:s på hårdvarusidan. När det kommer till mjukvara går lösningen OneCIS, som smidigt och snabbt ska kunna installera IT-tjänster vid försvarslinjen, att hitta och bland tjänster är systemintegration, tillverkning och support och underhåll viktiga inslag.
– Våra lösningar är gjorda så att de ska kunna fungera i tuffaste tänkbara miljö för fordon och vara med och avhjälpa problem. Vi adresserar stridsvagnar och verkar i ett absolut premiumsegment. Produkterna ska vara stryktåliga och klara av när det hoppar och skakar och är allmänt turbulent i och runt vagnarna, understryker Daniel Ljunggren.
Omkring 60 procent av Mildefs försäljning kommer från Norden. Strax under en tredjedel går att hitta i Europa och resterande del finns i Nordamerika.
Genom förvärvet av Roda Computer, en teknisk IT-leverantör från Tyskland, har Mildef stärkt sin närvaro i den viktiga DACH-regionen (Tyskland, Österrike, Schweiz).
– Det ger oss en biljett in på den tyska marknaden och blir en betydelsefull pusselbit i vår framtida tillväxtresa. DACH-regionen är väldigt attraktiv eftersom det kommer att satsas rejält på försvaret i inte minst Tyskland med stora anslag de kommande fem–tio åren. Vi har ett väldigt bra geografiskt fotavtryck, säger Daniel Ljunggren, och tillägger:
– Våra produkter är mer efterfrågade i länder i Norden och i Östeuropa. Ju närmare ett land ligger Ryssland, desto större är behovet av att rusta upp militärt och att göra det snabbt. Sedan är det klart att det även är en dröm att bli större på den amerikanska marknaden. Men där är konkurrensen också mycket hårdare och upprustningen som andel av BNP väntas inte bli lika hög framöver. Då passar Europa oss mycket bättre och vi ska se till att inte hamna i att vi ska göra allt överallt samtidigt. Vi har närvaro i sammanlagt tio länder.
Vad letar ni efter i förvärv?
– Det kan vara som i fallet med Roda. Där har vi köpt till oss en kanal in på en marknad där det redan finns befintliga resurser, ramavtal och kundrelationer. Det är viktigt att ha folk på plats på marknaderna som kan språket och har lokala kontakter. Sedan handlar det även om olika säkerhetsklassificeringar. Men vi kan också förvärva bolag som tillhandahåller någon teknisk kompetens som tillför spets till vår produktportfölj.
Nytt Mildef – varje år
Daniel Ljunggren konstaterar sedan att det inte finns någon konkurrent som är utformad precis som Mildef.
– Vårt koncept är väldigt unikt. Vi konkurrerar absolut med börsnoterade europeiska jättar som RheinMetall, Kongsberg och Saab sett ur ett perspektiv. De har portföljer som liknar vår egen, men det är samtidigt heller inte deras huvudfokus. Vi fungerar som en oberoende underleverantör, bland annat till de här bolagen, och det gör att vi har stora skalfördelar. Vi kan göra det vi är bäst på allra snabbast, mest effektivast och nå ut brett.
Aktörer som de som nämns ovan, plus till exempel BAE Systems med svenska Hägglunds, är en av Mildefs kundgrupper. Bland övriga kunder är myndigheter, likt FMV (Försvarets Materielverk) och Försvarsmakten i Sverige, och stater närvarande.
– Genom förvärvet av Roda har vi även kommit in och nått Bundeswehr, den tyska försvarsmakten, på ett snabbt sätt. Vi har en bra spridning bland våra kunder. De tio största står för omkring 80 procent av vår försäljning.
Daniel Ljunggren är uppvuxen i Ängelholm, en halvtimme norr om bolagets huvudkontor i Helsingborg, och är utbildad civilekonom. Efter ett par år inom revisionsbranschen anslöt han till Mildef som finanschef 2013 och tio år senare blev han vd för koncernen.
Det har runnit mycket vatten under broarna under hans tid i bolaget.
– Det byggs ett nytt Mildef nästan varje år. Det går oerhört fort och efterfrågan på våra produkter har verkligen intensifierats de senaste åren efter Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina. Det ställer stora krav på oss. Vi har samlat på oss mycket erfarenhet, stor teknisk kompetens och erbjuder ett helhetspaket som har en ordentlig trovärdighet. Våra produkter måste vara robusta och verkligen fungera när det gäller. Vi har inte råd att inte vara bäst.
Ett uppskruvat tempo innebär att verksamheten ständigt behöver vässas och förbättras. I början av oktober tillträdde Mildef en ny anläggning som fyrdubblar dess kapacitet i Rosersberg, strax norr om Stockholm, och som ska vara en del i att utveckla tekniska lösningar till inte minst FMV och Försvarsmakten.
– Vi har stora förhoppningar på att det ska bli riktigt bra och göra att vi kan ta nästa steg.
Mildef har som mål att växa sin försäljning med 25 procent per år. Det är något som Daniel Ljunggren känner sig trygg med att bolaget kommer att uppnå de kommande tre–fem åren.
– Vi har en mycket stark orderbok och mycket att leverera. Sedan gäller det också att få med sig lönsamheten. Volymerna kan variera lite från kvartal till kvartal, men när vi får till höga volymer ser vi hur det även rinner ned fint på sista raden och bidrar till en bra Ebita-marginal. Vi har gjort en del satsningar som belastat marginalen på kortare sikt och som även dragit upp skuldsättningen. Men vi ser framför oss hur den kommer ned i takt med att vi får större bidrag från förvärvet av Roda.
Målsättningen är att Ebita-marginalen ska noteras till 15 procent och att nettoskulden ställd mot Ebitda inte ska överstiga 2,5.
Vad ser du för utmaningar rent operativt?
– Det kan vara lätt att få växtverk och att det helt enkelt går lite för snabbt. Vi får inte glömma bort att vi också ska vara lönsamma och inte springa på varje boll bara för att göra det. Utan att vi för den delen blir för processtunga. Man ska komma ihåg att vi är väldigt tidigt inne i de stora upprampningarna av försvarsbudgetarna i Europa och att vi har en stundtals volatil affär. Våra leveranser sker över längre tid och vi får inte fastna i ett tänk som grundar sig i bara ett eller två kvartal framåt. Över tid sker en stor förflyttning.
Vilken är din syn på Mildefs prishöjningsförmåga?
– Jag skulle absolut säga att vi har pricing power. Inte minst i den miljö som vi befinner oss i nu. Men vi ska också vara trovärdiga och pålitliga att göra affärer med för slutkunderna över längre tid. Vi får inte bli för giriga och ska flytta fram marginaler på ett rimligt sätt. Det är inget 100-meterslopp vi springer. Det är ett maraton.
I topp på mindre smickrande lista
Mildef gjorde premiär på Stockholmsbörsen i juni 2021. Sedan noteringen är aktien upp omkring 300 procent, exklusive utdelningar. Men sedan toppen i maj 2025 på runt 280 kronor har kursen nästan halverats.
Mildef är en av Stockholmsbörsens mest blankade aktier med omkring 11 procent av aktiekapitalet som blankat. Daniel Ljunggren konstaterar krasst:
– Det är lätt att hamna i ett läge där man blir frustrerad. Men vi ser till att inte göra det. Det är en del av dynamiken på aktiemarknaden. Vi ser det som ett långsiktigt spel. Om vi fortsätter att leverera kommer aktiekursen att rätta till sig över tid.
En ofta förekommande kritik mot Mildefs aktie är att den är högt värderad. I samband med toppnoteringen i våras valde Daniel Ljunggren att sälja en tredjedel av sitt eget aktieinnehav i bolaget.
– Men jag har fortfarande två tredjedelar kvar och min absolut största risk och möjlighet ligger i mitt ägande i Mildef. Jag sitter i båten och ror så fort jag bara kan. Men det är viktigt att poängtera att ibland behöver man vikta om lite grann i portföljen.
När det kommer till att skapa aktieägarvärde ser Daniel Ljunggren en nyckel i att hitta en god dynamik mellan tillväxt och lönsamhet.
– Vi behöver leverera krispiga siffror. För att göra det behöver våra satsningar, som kan kosta på lite grann på kortare sikt, betala av sig.
Var befinner sig Mildef om fem år?
– Då är vi definitivt större och starkare och har en bättre position på marknaden än i dag. Vi ska dra nytta av den digitala kapprustningen inom försvarsindustrin. Vi ska vara det bolag som kunderna går till för att hitta produkter och lösningar som är som allra bäst i de tuffaste miljöerna. Jag ser framför mig hur vi växer vidare i Norden och har etablerat oss i fler länder i Europa, säger Daniel Ljunggren.