2020-03-03

Den digitala draken

Podcasten Den Digitala Draken grundades 2016 av Jacob Lovén, Tom Xiong och Katarina Andersson. Den handlar om hur Kina, världens största internetpopulation, föder innovation och en helt ny generation företag som på rekordtid har gått om Silicon Valley i storlek, innovation och ambitioner. Stock Magazine fick chansen att intervjua Jacob om hur företagsklimatet i Kina ser ut.
Foto: Adam Klingeteg Photography

Hej Jacob! Hur ser kinas företagsklimat ut?

De senaste åren har vi sett en enorm ökning i nystartade företag i Kina och de inhemska aktörer som lyckats rida på vågen av tillväxt och den nya medelklassen har nått miljardvärderingar på rekordtid. Företagsklimatet har därför formats till att bli extremt konkurrensfokuserat där det inte är ovanligt att hundratals startups går in och slåss om samma kaka. 

Ett bra exempel som vi analyserar i podden är hur amerikanska Groupon hade fem tusen operationella konkurrenter när de gick in i Kina. 

 

Hur kommer det sig att Kinas tech-marknad växer så pass snabbt?

Att tech har fått en mer central roll i Kina än i många andra länder beror på flera faktorer. Dels en legacy-fråga när stora delar av infrastrukturen helt saknats och att digitala tjänster varit det enda skalbara för att rulla ut till exempel finansiella tjänster eller handel i takt med tillväxten. Men även avsaknaden av dominanta offline-aktörer har gynnat de digitala spelarna.

Vilka skillnader finns det mellan kinesiska och svenska bolag?

En mängd områden skiljer sig mellan svenska och Kinesiska företag, men ett exempel är hur de Kinesiska företagen främst fokuserar på sin hemmamarknad medan Svenska bolag tenderar att ganska tidigt expandera internationellt. Orsaken är såklart storleken på hemmamarknaden. 

En annan tydlig skillnad är att snabbast exekvering har blivit viktigare än att ha den bästa produktion i Kina.

 

Varför har utländska bolag svårigheter när det kommer till att etablera sig i Kina? 

I de allra flesta fallen handlar det om bristande förståelse för marknaden och att man underskattar hur Kina fungerar. Vi brukar säga att om man inte är redo att helt revidera sin strategi för produkt, pris eller brand kan man få det svårt i Kina. Det finns givetvis en politisk del i det hela som är betydligt svårare att navigera för utländska företag.

 

Påverkar styret i Kina tillväxten för företag?

I dagsläget gynnas många företag av regeringens tillväxtmål. Enorma subventioneringar är inte ovanliga när olika provinser tävlar om den bästa talangen, företagen och forskningen. På så sätt dopas många företag i jämförelse men t ex EU. Kinas styre kan också uppfattas som oberäkneligt ur ett svenskt synsätt, därför har Government Relations-frågor blivit betydligt viktigare för kinesiska företag än de västerländska.

Vad ska man hålla spaning på framöver i Kina?

Den unga köpkraftiga kinesiska konsumenten som kommer ha större impact än någon annan tidigare generation i världshistorien. På samma sätt som när USA skapade några av världens största företag tack vare sin ökande medelklass så kommer miljardvärderingar skapas för de som lyckas fånga Kinas nästa våg av konsumenter. 

 

 

Den Digitala Draken

Podden startade 2016 och är nu inne på sin tredje säsong. Du hittar den på iTunes, Spotify, Acast och andra ställen där poddar finns. Avsnitten tar bland annat upp bolag som Alibaba, Tencent, Xiaomi och DiDi.

 

Medverkande:

Tom Xiong: 33 år, baserad i Shanghai, serieentreprenör. Har tidigare jobbat med digital

expansion i företag i Europa, USA och Asien. 

Jacob Lovén: 39 år, baserad i Stockholm. Har tidigare jobbat med digital affärsutveckling för MTGx, Klarna och Schibsted.

» Visa artiklar i samma kategori