2019-01-09

Castellum- fastighetsbolaget med grym utdelningshistorik

Castellum är ett av de stora fastighetsbolagen i Sverige med fokus mot kommersiella fastigheter i ett 20-tal städer runt om i Sverige samt Köpenhamn och Helsingfors. Aktien är känd för att vara en stabil utdelningsaktie som höjt sin utdelning i över 20 år med målet att fortsätta i samma riktning. Det är ett bolag som lägger stor vikt vid hållbarhet, jämställdhet och låter alltid kunden stå i centrum.

Bolaget visade upp en stabil kvartalsrapport för Q3, förvaltningsresultatet hade en tillväxt på 13 procent vilket fick aktien att rusa upp ungefär fyra procent samma dag. Stock Magazine fick möjligheten att intervjua Castellums VD Henrik Saxborn om kvartalsrapporten samt Castellums framtid.

– Jag tycker att vi levererar på alla rader och förstärker vår position för framtiden. Det är inte bra att vara nöjd men nu är jag väldigt nära nöjd!

 

Hållbarhet och jämställdhet

Henrik Saxborn tog över posten som VD år 2013 och har sedan dess gjort stora förändringar i bolaget. I intervjun är det svårt att undvika hur både hållbarhet och jämställdhet ligger Henrik varmt om hjärtat, vilket även speglas i förändringarna som bolaget gjort sedan han tillträdde. Men han uttrycker även vikten av digitaliseringen i samhället och att det inte är något vi kan blunda inför.

– Vi har tagit bolaget på en förändringsbana för att möta framtiden. Det jag är mest stolt över är att vi tidigt tog tag i vår position i hållbarhetsfrågan och har flyttat oss till ett av de mest ledande fastighetsbolagen i världen. Framåt behöver vi fortsätta följa hur samhället utvecklas och förändras. Urbanisering, digitalisering och förändrade kundkrav kräver att vi ligger långt fram i utvecklingen och är ledande i vissa utav frågorna. 

 

GRESP är en organisation som utvärderar hållbarhetsarbete inom fastighetsbolag ur ett investerarperspektiv och har utsett Castellum till den mest hållbara fastighetsutvecklaren i världen. Castellum arbetar aktivt för att nå sina hållbarhetsmål, ett av dem är att bli 100 procent klimatneutrala. De vill även spegla samhället, därför satsar de på att år 2025 ska 20 procent av deras anställda ha utländsk bakgrund och bolaget ska vara helt jämställt. Ett exempel på hur de jobbar med detta är deras lärlingsprogram där de ger personer i utanförskap möjligheten att komma in på arbetsmarknaden. Målet är att fyra procent på årsbasis av personalstyrkan ska vara lärlingar. 

– Jämställdhet är en stor fråga för mig och jag förstår inte varför vi inte ska återspegla det svenska samhället. Frågan är relevant för mig. Personligen bryr jag mig inte om något annat än att jag vill ha de skarpaste hjärnorna. Det är lika viktigt att få ett jämställt bolag både när det gäller kön men även att ta hand om den intelligens som finns hos de nyanlända som kommit till Sverige. Jag är helt övertygad om att vi tjänar mer pengar om vi är jämställda.  

 

Har du märkt någon skillnad i bolaget sen ni började arbeta för jämställdhet?

– Jag har svårt att finna likheterna med hur företaget såg ut för tio år sedan. Vi har kommit en liten bit på vägen då vi blivit könsjämställda men det finns mycket kvar att arbeta på. Det här är jätteviktigt för framtiden. 

 

Fortsatt stabil utdelning

Om man bortser från nyintroducerade bolag som inte varit verksamma så många år, är Castellum och Hufvudstaden bolagen på Stockholmsbörsen som längst höjt sin utdelning sedan Castellum introducerades på börsen den 23 maj 1997. Men kommer de att kunna fortsätta höja utdelningen framöver när räntorna tros stiga och en lågkonjunktur kan ligga inom räckhåll, Henrik ger svar på frågan:

 

– Vi har räknat ut att om vi har ett starkt kassaflöde som vi vet hur vi ska få det att växa, och vi relaterar utdelningen till kassaflödestillväxten, så kan vi dela ut mer än 50 procent till våra aktieägare utan att öka risken i balansräkningen. Jag tror absolut att det finns möjlighet att öka den i så väl låg- som högkonjunktur. 

 

Digitaliseringssatsningen Next20

Castellum menar att en digitalisering av fastighetsbranschen är framtiden och har därför tagit flera initiativ för att stå i framkant. De vill digitalisera och effektivisera processer i kärnverksamheten men även med nya ögon utveckla och testa nya affärsmodeller samt arbetssätt. Next20 är en satsning för att göra just detta. Deras mål är att utvecklas som bolag genom digitala innovationer som sätter människan i centrum. Ett exempel de arbetar med just nu är ett koncept som kallas för co-working där man försöker sammankoppla människor och kontorsytor på ett effektivt sätt. Ett annat pilotprojekt är en tjänst som de kallar Handly som innebär att man får all e-handel levererad direkt till ett smart skåp på jobbet.

» Visa artiklar i samma kategori