Unga Aktiesparares samarbetspartner Pinpoint Estimates arrangerar en tävling. Det finns både en spännande, utvecklande utmaning och ett fint pris i potten.
Estimatplattformen Pinpoint anordnar en tävling för tredje kvartalet där du kan vinna en helårsprenumeration på Affärsvärlden. Vem som helst kan, oavsett kunskapsnivå, delta. Tävlingen syftar till att uppmuntra finansintresserade att träna sig i att göra sifferprognoser för bolag.
Så här gör du för att delta i tävlingen:
1. Skapa ett konto på pinpointestimates.com om du inte redan har ett. Det går snabbt!
2. Anmäl dig till tävlingen genom att fylla i ditt användarnamn och mejlladress via denna länk. Sista dagen att anmäla sig är 19 oktober.
3. Lämna estimat för nedanstående bolags kvartalsrapporter:
– Munters. Rapport fredagen den 22 oktober.
– Hexatronic. Rapport tisdagen den 2 november.
– Hemnet Group. Rapport torsdagen den 4 november.
– Karnov Group. Rapport torsdagen den 4 november.
– New Wave. Rapport fredagen den 5 november.
Hur skapar man sig bäst förutsättningar?
Tycker du det är svårt att veta var du ska börja med en analys av ett bolag?
Här följer tre tips:
1. Hur har bolaget utvecklats historiskt? Växer till exempel omsättningen 10 eller 50 procent i årstakt?
2. Har bolaget genomfört förvärv eller andra stora förändringar som kan påverka utvecklingen?
3. Har bolaget kommunicerat något särskilt det senaste kvartalet eller står det något i vd-ordet i senaste bokslutet som kan signalera om utvecklingen framöver?
Vad finns i prispotten?
En helårsprenumeration på Affärsvärlden (till ett värde av 5 100 kronor) som lottas ut bland de tävlingsdeltagare som lämnat estimat för alla fem bolag. Affärsvärlden är ett veckomagasin som funnits i över 100 år och är känt för sin börsbevakning. I tidningen kan man ta del av aktieanalyser och skapa sig en större uppfattning om många spännande bolag som de tar upp. En grym tidning för aktieintresserade, helt enkelt!
Om Pinpoint: Pinpoint är en plattform som samlar in estimat för noterade bolag. Pinpoint är gratis att använda och fokuserar på träffsäkerheten, inte vem användaren är. ”Sharing is caring” — genom bidra med dina estimat får du ta del av all data.