2020-11-02

Bli en vinnare i USA

USA är Sveriges största exportmarknad utanför EU och väldigt intressant för många bolag. Men det finns många viktiga saker att ha ordning på innan en etablering på andra sidan Atlanten kan bli aktuell, enligt Business Sweden.
Det gäller att göra rätt för att lyckas på den amerikanska marknaden.

Denna artikel framgår ursprungligen ur Stock Magazine nummer 3 2020

USA och Sverige har en lång historia av starka relationer och USA är en nyckelmarknad för många svenska företag. Med en befolkning på över 320 miljoner människor tilltalas många av idéen om att fånga en liten del av den amerikanska marknaden. Här finns lättillgänglig kunskap och innovationskraft som gynnar globala företag. USA har en hög placering på Världsbankens Ease of Doing Business index och affärsklimatet är ytterligare ett dragplåster för utländska företag.

Sverige är faktiskt det 13:e största investerarlandet i USA, som även är Sveriges största exportmarknad utanför EU. Det totala värdet av den svenska årliga exporten av varor och tjänster till USA uppgick 2019 till 190 miljarder kronor. USA är dessutom vår största destination för svenska direktinvesteringar i utlandet. Fler än 1 600 svenska företag är aktiva på marknaden och USA står för omkring 25 procent av de svenska företagens globala intäkter.

Det är därmed inte överraskande att många svenska företag vill etablera sig och göra affärer i USA, men det är viktigt att poängtera att vägarna dit ter sig olika. Det finns ingen ”samma-för-alla”-princip för att slå sig in på marknaden. Svenska företag som vill växa i USA måste säkerställa en realistisk strategi som tar hänsyn till det komplexa rättssystemet, den lokala konkurrensen och skillnaderna i företagskulturer. Genom att göra en företagsbesiktning, eller due diligence, finns goda chanser för svenska företag som vill lyckas på USA-marknaden.

LÄS MER: USA:s väg till ekonomiskt världsherravälde

Att försöka erövra hela marknaden på en gång är en av de vanligaste fallgroparna. Många företag underskattar den hårda konkurrensen och det faktum att investeringen kan kräva mer tid och resurser än väntat. För att minimera denna risk och använda företagets resurser på klokaste sätt bör man i stället rikta in sig på en region i USA eller några utvalda stater där marknaden eller samarbetspartners finns och har verksamhet. Härifrån kan du bygga ditt varumärke och lokala erkännande, få en solid kundbas och öka den lokala försäljningen innan du tar sikte på en större del av marknadskakan.

En annan vanligt förekommande utmaning för svenska företag är att förstå hur rättssystemet fungerar och hur man ska agera i juridiska tvister. Detta hanteras normalt genom att inrätta en lokal entitet, en så kallad ”Inc.” vilket motsvarar företagsformen Aktiebolag (AB) i Sverige. Förutom ökat ansvarsskydd för aktiebolaget ger etablering av ett lokalt dotterbolag också möjligheten att få ett amerikanskt bankkonto, en amerikansk försäkringspolicy, arbetsvisum och att anställa lokal arbetskraft samt visa engagemang för den amerikanska marknaden.

Business Sweden kan hjälpa dig att utvärdera om din affärsmodell skulle dra nytta av en amerikansk etablering. Vi baserar våra analyser på befintlig verksamhet, kunder, risker och framtida mål. Ytterligare en utmaning är tidsskillnaden mellan Sverige och USA, vilket i vissa fall kan motsvara en hel arbetsdag. Det gör det svårt att arbeta i USA utan en fysisk närvaro.

MISSA INTE: Så investerar du i USA

Att vara medveten om skillnaderna mellan amerikanska och svenska företagskulturer kan hjälpa företag navigera på den nya marknaden på bästa sätt. Amerikansk företagskultur är mindre riskbenägen än svensk företagskultur. Amerikaner är handlingsorienterade och lägger ofta tonvikt på självsäkerhet och egen tilltro i kommunikationen. Förhandlingar i USA går rakt på sak. Attityden "tid är pengar" är fortfarande aktuell många gånger och det är viktigt att vara en stark förhandlare. Det är också bra att komma ihåg att förhandlingar kan ha en stor påverkan på priset och skapa så mycket som 20–30 procent i prisskillnad i vissa branscher.

Business Sweden arbetar för att hjälpa svenska företag att öka sin globala försäljning och internationella företag att investera och expandera i Sverige. Business Sweden har haft en närvaro i USA sedan 1970-talet. Vårt team på cirka 30 personer täcker alla 50 stater genom våra kontor i New York, Chicago och San Francisco. Några av våra viktigaste tjänster omfattar strategisk rådgivning, skräddarsydda marknadsanalyser och ett nätverk av kontakter där vi introducerar företag till lämpliga partners och pålitliga juridiska rådgivare.

YTTERLIGARE LÄSNING: Experterna: Så kan USA-valet påverka börsen