2022-01-10

148-årig startup med trendkänsla

Tre teknikskiften pågår för fullt inom gruvindustrin. Epirocs plan är att visa vägen och gå i bräschen över hela linjen. ”Innovation är en del av vårt DNA”, säger vd Helena Hedblom.
Helena Hedblom är vd för Epiroc. Foto: Johan Bernström.

Denna artikel framgår ursprungligen ur Stock Magazine nummer 4 2021

Epiroc såg dagens ljus i 2018 efter att Atlas Copco gjort en uppdelning och lagt sitt gruv-, råvaru- och bergbrytningstekniksben i ett eget bolag. På börsen har bolaget belönats med en uppgång på omkring 100 procent sedan debuten. 

Epirocs vd Helena Hedblom basar över 15 000 anställda världen över i ett bolag som hade en omsättning på 36 miljarder kronor och ett rörelseresultat på 7,3 miljarder kronor 2020. Hon är dock tydlig med att storleken inte gör Epiroc trögrörligt. 

– Innovation är en del av vårt DNA. Det har gjort oss framgångsrika och är något som vi fokuserar mycket på. Jag brukar säga att vi är en 148-årig startup. Vi har en kreativ miljö och jobbar med mångfald som skapar bredd. Vi tittar hela tiden runt hörnet för att hitta nästa stora teknikskifte, säger koncernchefen. 

Helena Hedblom berättar att hon känner en stolthet över att Epiroc varit skickligt på att vara tidigt på bollen kring nya tekniker och är lycklig över att bolaget, covidpandemin till trots, kunnat investera mer än någonsin i forskning- och utveckling sedan hon tog över vd-posten i början av 2020.

– Vi är alltid beredda att satsa tidigt och våga ta klivet. Epiroc är väldigt innovativt. 

Inom gruvindustrin är tre teknikskiften högaktuella under 2020-talet. Digitaliseringen skapar helt nya förutsättningar för produktionen. 

– Vi har omkring 5 600 uppkopplade maskiner. Det handlar om att vi vill kunna se fordonens hälsoläge och kunna förhindra haverier. Det gäller att vara produktiv och kunna se hur maskinerna mår. Det skapar möjligheter till en bättre effektivitet och hjälper till med realtidsinformation. Vi får en bild av vad som sker, fordonens positionering och om något avviker från plan. Det ger produktionsledarna väldigt bra verktyg. 

Att köra maskinerna med hjälp av automation har flera fördelar. 

– Tack vare autonoma fordon kan vi plocka bort operatörerna. Det är väldigt viktigt för säkerhetsperspektivet. Operatörerna kan sitta i kontrollrummen ovan jord, i stället för att vara nere på runt 1 000 meters djup. Det krävs en avancerad styrning för att kunna gå hela vägen till en fullt autonom flotta och det kräver en teknologi som möjliggör för säkerhet. Autonoma fordon skapar mycket produktivitet och bidrar till att minska förluster. 

SE ÄVEN: Verkstadsklustret som byggt Sverige

Hållbar framtid

Helena Hedblom understryker också betydelsen av att vara på tå när det kommer till att dra nytta av elektrifieringen som sveper genom branschen. 

– Det har tagit tid att nå till den plattform som vi har byggt nu. Vi började vår elektrifieringsresa för tio år sedan och nu börjar vi se tillräckligt starka fordon som kan lyfta 18–20 ton för en uppförsbacke med elektriska drivlinor. 

Berätta om ert mål på området?

– 2030 ska hela vårt sortiment vara tillgängligt utan dieselmotorer. Fordonen ska köra på elektriska batterier. Det är väldigt ambitiöst, men vi måste ha ett sådant mål. Vi vet att vi kan nå det.

Helena Hedblom konstaterar att det gäller att skruva upp teknikutvecklingens tempo ännu mer. 

– Allt sker här och nu. Vi behöver göra gruv- och bergbrytningsinfrastrukturen hållbar och se till att göra gott för planeten. Vi måste använda tiden väl.

MISSA INTE: Så analyserar du verkstadsaktier