Bli medlem i Unga Aktiesparare här
När ett börsnoterat bolag vill ta in nya pengar kan det välja att göra det genom en så kallad nyemission.
Vid händelse av ett börsbolag är i behov att fylla på sin kassa finns det olika sätt att göra det på. I stället för att låna pengar av till exempel en bank är det möjligt att genomföra en nyemission. En sådan blir av genom att sälja nya aktier i bolaget. Då kommer nytt kapital in i bolaget.
Nyemission – i praktiken
Det börjar med att styrelsen skriver ett förslag om att genomföra en nyemission. Sedan fattar bolagsstämman ett beslut om det ska genomföras eller inte och om befintliga aktieägare ska få företräde till de nya aktierna.
Om det beslutas att emissionen ska genomföras börjar teckningsperioden där information skickas ut till allmänheten om att man kan teckna nya aktier i företaget. När investerare anmält sitt intresse tilldelas dessa de nya aktierna och bolaget får in kapital.
Två olika slags nyemissioner
Det går att göra en nyemission på två skilda sätt: antingen genom en företrädesemission eller genom en riktad emission.
En företrädesemission betyder att befintliga aktieägare har företräde till de nya aktierna. Dessa får då teckningsrätter som ger dem rätten att teckna nya aktier. Teckningsrätterna kan både köpas och säljas via börsen.
En riktad emission går till genom att den endast är öppen för en specifik grupp. Till exempel för storägare eller för anställda. En riktad emission går oftast snabbare än en emission riktad till allmänheten och kan vara bra när pengarna behöver komma in snabbt.
Det här behöver du tänka på
En nyemission kan vara en möjlighet till att göra en bra affär då aktierna ofta säljs till en rabatt på kursen. Men du ska vara medveten om att du tar en risk och det inte är säkert att det lönar sig.
Ett bolag som tar in pengar för att betala av skulder kanske fortfarande blöder pengar efter det nya kapitalet. Ett bolag som tar in kapital för att förvärva annat bolag kanske gör en dålig affär och det visar sig att det var ett dåligt förvärv. Se till att läsa prospektet så att du förstår anledningen till emissionen.
Risk för utspädning
Om du är en befintlig aktieägare kan du dessutom utsättas för något som kallas för utspädningseffekten.
Låt säga att du äger tio aktier motsvarande 10 procent av bolaget. Efter en nyemission kommer du fortfarande äga att tio aktier, men din procentuella andel av bolaget kommer att minska. Ger bolaget ut exempelvis 100 nya aktier motsvarar din andel bara 5 procent efter utspädning (10 aktier av 200 aktier = 5 procents ägarandel).