2021-06-23

Guldkantsfond med unikt sken

Therese Nyrén har länge haft en förkärlek till börsnoterade lyx- och livsstilsbolag. Snart startar hon en fond inom segmentet. ”Jag vill investera i kvalitetsbolag med kända varumärken”, säger förvaltaren.
Therese Nyrén ser fram emot att basa över Lucy Global Fund. Foto: Privat.

Denna artikel framgår ursprungligen ur Stock Magazine nummer 2 2021

Att bevaka, följa och även investera i bolag som är hemmahörande inom lyx- och livsstilssektorn är inget nytt för Therese Nyrén. 

– Jag har alltid gillat deras produkter och så klart varit intresserad av LVMH:s handväskor och ringarna från Tiffany’s. Intresset blev inte direkt mindre när jag skulle gifta mig. Sedan har jag arbetat många år inom kapitalförvaltning och rådgivning och inte riktigt tyckt att produkterna som har erbjudits har varit tillräckligt intressanta, säger hon. 

Därför kommer Therese Nyrén, som fram tills nyligen arbetat på egenstartade Sue Ellen Investments, att i samarbete med AIMF Group snart att starta upp en fond som kommer att bestå av bolag inom hennes favoritområde. 

– Jag har länge haft den här idéen, men det har varit inte så enkelt att få tillstånd. Men AIMF nappade på projektet. De tycker att det är en fantastisk idé och, precis som jag, att den här typen av produkt har saknats och att konkurrensen inte är särskilt stor. 

Planen är att Lucy Global Fund ska finnas tillgänglig för handel hos flera nätmäklare och hos ett par storbanker. Therese Nyrén fokuserar på att hitta bolag som har välkända, etablerade varumärken. 

– Fonden ska stå för kvalitet, men även för träning och hälsa. Många av bolagen ligger även högt upp på jämställdhetslistan och är skickliga på hållbarhet. Det är så klart väldigt bra. 

Namnet ”Lucy Global Fund” är, precis som ”Sue Ellen Investments”, hämtat från den ikoniska, amerikanska tv-serien Dallas som var på tapeten under inte minst 1980-talet. 

– Jag förstår om du inte känner till den, men för min målgrupp passar namnet perfekt, betonar Therese Nyrén med ett skratt när reportern, som var långtifrån påtänkt när Dallas dominerade i tablån, ställer frågan. 

LÄS OCKSÅ: Experten: Så blir du rik på lyxiga investeringar

Hon berättar att Lululemon är ett av bolagen som kommer att finnas med. Livsstilsbolagets lika praktiska som snygga myskläder har slagit igenom ordentligt under covid-19-pandemin. 

– Lululemon är även väldigt bra på att sälja online. Det är en aspekt som är viktig att känna till när det kommer till investeringar i lyxbolag. Branschen är ju inte annorlunda mot annan detaljhandel på den punkten. Det sker en snabb omställning mot mer försäljning på nätet och att sitta på dyra, långa fastighetsavtal kan bli ofördelaktigt. 

Vad finns det för andra faktorer som är viktiga att ha koll på som potentiell aktieköpare?

– Jag gillar att följa breda trender och en sådan är att efterfrågan på lyxprodukter växer över hela världen. Nu är det många personer i till exempel Kina som har jobbat upp sig och vill köpa lyxvaror. Bolagen har fått anpassa sig och blivit bättre på att vara på plats lokalt. LVMH har nu en jättecool byggnad i Tokyo och även i bland annat Ryssland och Indien ökar intresset för lyxvaror. Det är jättespännande. 

Spännande alternativ

Therese Nyrén konstaterar att hon äger flera aktier inom sektorn. Franska LVMH, som står för Louis Vuitton Moet Henessey sin helhet, och Moncler är två. 

– Sedan är Hermes ett mycket spännande bolag. De har en fin tradition och väldigt lång historik. Hermes väskor och produkter är av hög kvalitet och är väldigt eftertraktade. 

Förvaltaren är även svag för juvelerarjätten Tiffany’s, som nyligen förvärvats av just LVMH. 

– Ett fantastiskt bolag. Kopplingen till Trueman Capotes novell ”Breakfast at Tiffany’s” och flera välkända filmer ger många kvinnor romantiska drömmar om en ring från Tiffany’s. Det är det som särskiljer lyxbolag. Det handlar mycket om en identitet och en känsla. Kunderna blir väldigt lojala. 

Hur ser det ut med lyxbolag på Stockholmsbörsen?

– Det finns inte några av samma sort som LVMH eller Hermes, men Lyko är ett spännande bolag med fokus på livsstil. De har byggt upp ett starkt community av skönhetsprodukter. Sedan gillar jag synen som vd Rickard Lyko har på bolagets kultur och uppskattar också deras affärsmodell. 

Therese Nyrén är taggad på att få inleda sin resa som förvaltare med globalt fokus på sina favorittyper av investeringar. 

– Det känns otroligt spännande. Vi kommer att ha fokus på både USA och Europa. Jag vill få personer som investerar i fonden att verkligen veta vad det är som de lägger sina pengar på. 

Finns det något annat som är viktigt att veta som investerare?

– Det är bra att väga in att det kommer att bli en valutaexponering i fonden, understryker Therese Nyrén.

MISSA INTE:  Den bortglömda lyxjätten