2021-06-23

Experten: Så blir du rik på lyxiga investeringar

Det går att få exponering mot den globala marknaden av lyxprodukter på flera sätt. En investering kan bli riktigt lönsam om du slår till på rätt objekt. “Det som redan är väldigt dyrt blir ofta ännu dyrare i framtiden”, säger antikexperten Peder Lamm.
Det går att exponera sig mot lyxmarknaden på olika sätt, enligt Peder Lamm. Foto: Pressbild.

Denna artikel framgår ursprungligen ur Stock Magazine nummer 2 2021

Ordet “lyx” kan betyda väldigt många olika saker. Men att vissa exklusiva varumärken och dess rätt så dyra produkter helt klart kopplas samman med begreppet mer än vad andra gör går inte att komma ifrån. 

Bland produkterna som har visat sig ha högst värdeutveckling som “pre owned luxury” återfinns alltifrån klockor till sportbilar som kostar väldigt, väldigt mycket, konstaterar Peder Lamm. 

– Herrarmbandsur som Rolex och Patek Philipe, exklusiva viner såsom Domaine Romanée Conti och Chateau Petrus av bra årgångar, handväskor från Hermès och redan svindyra vintage Ferarri, säger den välkände antikexperten för att beskriva ett par exempel. 

Peder Lamm, som inte minst är förknippad med SVT:s tidigare succéprogram “Otroligt antikt”, har en tydlig regel som han lyfter fram. 

– Det som redan är väldigt dyrt blir ofta ännu dyrare i framtiden.

Vad betyder mycket att veta för en person som vill köpa en lyxvara och som önskar få se den stiga i värde?

– Att det är superkända varumärken som gäller och att bara satsa på det allra dyraste. Det man köper ska superexklusivt och vara tillverkat i små eller begränsade upplagor, säger Peder Lamm. 

Christina Synnergren, som är huvudansvarig för frågor inom lyx- och modebranschen på Boston Consulting Group (BCG), tror att det kan bli en form av kosläpp när den rådande covid-19-pandemin är över. 

– Det har skett ett skifte. Konsumtionen har flyttats över till digitala kanaler. Men frågan om turismen kommer att bli väldigt viktig för lyxvarumärkenas framtid. Jag tror att vi kommer att få se en peak när allt släpper, säger Christina Synnergren om sin syn på de ofta uppskattade och omtalade fysiska butikerna som lyxbolagen har i en intervju med podcasten “Affärsvärlden Magasin”. 

I Sverige är Biblioteksstan och Biblioteksgatan på Norrmalm i närheten av Stureplan i Stockholm känt för sitt stora utbud av lyxbutiker.

LÄS OCKSÅ: Den bortglömda lyxjätten

Möjligheter på börsen 

Lyxbolagens produkter är inte sällan mycket dyra att köpa rent fysiskt. Om du som konsument i stället vill investera i aktier i något av bolagen på börsen finns det flera spännande lägen. 

Naturligtvis beror det på vad för typ av investering som du är ute efter, men det finns flera lyxjättar noterade på nästan alla världens stora börser. 

I Frankrike är inte minst LVMH, konglomeratet Louis Vuitton Moët Hennessy, Kering, L’Oreal, Kering, Estee Lauder och Hermés listade. 

Du kan köpa in dig i tyska lyxbilar genom att satsa på antingen Daimler, som äger Mercedes, eller BMW. I Italien är populära Ferrari ett inslag på Milanobörsen. Burberry går att hitta i Storbritannien.

Den tyska marknaden erbjuder även möjligheten att köpa in dig i Hugo Boss och i Italien kan du hitta såväl Prada som Luxottica Group, ett konglomerat som verkligen är inriktat på produkter inom de riktigt dyra segmenten.

I Danmark är smyckestillverkaren Pandora hemmahörande och svenska hårvårds- och skönhetsproduktbolaget Lyko är också värt att nämna. 

2020 uppgick det totala värdet på den globala lyxmarknaden till 219 miljarder euro, enligt Statista.com. Branschen har tagit stryk av pandemin, men står ändå stabilt och väntas ha goda förutsättningar att växa vidare på sikt i och med en växande medelklass världen över där fler människor får mer i plånboken och med det en ökad vilja att spendera. 

– Den framtida marknadstillväxten kommer att avgöras av hur bolagen klarar av att hantera konsekvenserna av krisen och hur de klarar av att transformera sig för att möta kundernas nya behov, sa Bain Groups Federica Levato, författare av konsultbolagets rapport om läget på lyxmarknaden i maj 2020.

Det finns ett antal dominanter på den globala marknaden. Konsultbolaget Bain Group spår att cirka 29 procent av den totala lyxkonsumtionen kommer att hämtas från Kina 2025. Det går att jämföra med 19 procent 2019. Japan, USA, Frankrike, Storbritannien, Tyskland, Ryssland, Italien, Schweiz och Brasilien tillhör också bjässarna.

MISSA INTE: