2021-03-31

Laddar för hållbar framtid

Både transport- och installationsbranschen ställer om och går i en alltmer hållbar riktning. Stora förändringar som skapar nya spännande möjligheter. Med fokus på innovation, ny teknik och hållbarhet är Gnosjöbolaget Garo med och lägger grunden för ett grönare samhälle.
Patrik Andersson ser stor framtidspotential för Garo. Foto: Anna Hållams/Garo.

Denna artikel framgår ursprungligen ur Stock Magazine nummer 1 2021

Det råder inga tvivel om att de rådande klimatförändringarna har lyft hållbarhet högt upp på agendan hos bolag runt om i världen. En aktör som är med och skapar förutsättningar för en bättre miljö är hemmahörande i småländska Gnosjö. Garo koncentrerar sig på hållbara och säkra lösningar för elinstallationer och laddinfrastruktur.  

– 2008 lanserade vi vår första elbilsladdning och sedan dess har vi varit marknadsledande i Norden inom området”, säger Patrik Andersson som är koncernchef och vd för Garo, och fortsätter: 

 – För att leda teknikutvecklingen krävs både hög hårdvaru- och mjukvarukompetens och en förståelse för marknadens behov. Det har vi,, säger han. 

Hållbarhet löper som en röd tråd genom verksamheten. 

– ESG-trenden sätter avtryck på allt vi gör. Kunderna hör av sig och ställer frågor om hur vi tillverkar våra produkter. Vår strävan är att vår verksamhet ska sätta ett så minimalt avtryck på miljön som möjligt. Vi arbetar hårt för att minska det varje år.

Antalet elbilar ökar på vägarna 

E-mobility är ett av Garos fyra produktområden, och kanske också det som utvecklas snabbast just nu. Det handlar om produkter för att bygga laddinfrastruktur, som exempelvis laddboxar, laddstolpar och snabbladdare för el- och hybridbilar.  

– Vi har hela sortimentet, även mjukvarutjänsterna, och det gör oss unika på marknaden i dag. Vi tror att kunderna vill ha en leverantör och inte flera”, säger han.

När elbilarna ökar inom alla sektorer behöver antalet laddplatser öka i samma takt runt om i samhället. Det handlar inte bara om att kunna ladda bilen längs vägen, utan även på arbetsplatsen, vid affärscentret eller hemma. 

– Vi står inför en stark tillväxt. Det handlar inte enbart om personbilar, utan också om den tunga transportsektorn, bussar, båtar, hjullastare, skogs- och lantbruksmaskiner. Alla sektorer går mot eldrift och då gäller det att infrastrukturen också finns där, säger han.

Med produktområdet E-mobility har Garo breddat sin kundbas med helt nya kundsegment. Energibolag, fordonstillverkare, bostadsrättsföreningar och privatpersoner är numera kunder till bolaget. 

– Alla är intresserade av elbilsladdning. Det driver även intresset för oss som företag och för övriga delar av vårt produkterbjudande.

MISSA INTE: Över 30-årigt vd-skap värt miljarder: "Blir aldrig riktigt nöjd"

Gnosjöandan genomsyrar

42-årige Patrik Andersson beskriver sig själv som en riktig smålänning.  Han är uppvuxen i Gislaved, ett par mil från Gnosjö, och är bosatt i Anderstorp sedan 10 år tillbaka.

– Verksamheten har haft en god tillväxt de senaste åren. För att bibehålla vår starka position på våra marknader har vi rekryterat in nya kompetenser inom teknik, elektronik och mjukvara. Det är viktigt eftersom utvecklingen går snabbt och det är lätt att man blir passerad om man inte satsar, säger han. 

Eftersom Garo har sitt säte i Gnosjö är det ofrånkomligt att inte lyfta den välkända “Gnosjöandan”.

– Jag tycker att man kan beskriva den med två ord: Entreprenörsanda och samarbete. Bolagen i regionen arbetar tillsammans och drar nytta av varandras kompetenser. Ensam är inte stark. Det är oftast mycket bättre att dra nytta av varandras olika kompetenser för att nå högre kvalitet och ett snabbare resultat. Det är ett fint företagsklimat i Gnosjö med omnejd och tillgången till kompetent personal är god. Gnosjöandan lever i allra högsta grad på Garo, säger han.  

Under 2020 år nio första månader uppgick omsättningen till 733 miljoner kronor och rörelseresultatet landade på strax under 87 miljoner kronor. Garo har expanderat de senaste åren och är förutom Sverige även verksamt i Norge, Finland, Irland, Storbritannien och Polen. 

 – Självklart ser det olika ut beroende på vilken marknad vi pratar om, men gemensamt för de alla är att vi ser spännande utvecklings- och expansionsmöjligheter i samtliga. 

Ser du en extra spännande utveckling inom e-mobility på någon av marknaderna? 

– Det är stora skillnader mellan olika marknader när det gäller e-mobility. Länderna har helt enkelt kommit olika långt, men gemensamt är att samtliga har en snabb tillväxt. Norge och Sverige är långt framme, Finland och Irland är på gång och i Polen satsar man stort på snabbladdning. Det satsas mycket på elbilar på de brittiska öarna och det finns redan i dag omkring 250 000 stycken elbilar som rullar på vägarna där. Sedan har förutsättningarna förstås påverkats kortsiktigt av hårda lockdowns på grund av pandemin, säger Patrik Andersson.

Patrik Andersson är stolt över hur Garo har tagit kliv inom e-mobility. Men han är också noga med att säga att Garo har en stark utveckling inom övriga produktområden:  Installation, Projekt och Tillfällig El. 

YTTERLIGARE LÄSNING: Succéfond i småländsk anda

På börsen sedan 2016

Sedan inträdet på Stockholmsbörsen i mars 2016 har Garos aktie stigit närmare 600 procent. Efter ett ordentligt fall, i sällskap med många andra noterade bolag efter virusutbrottet, steg kursen närmare 200 procent innan 2020 var slut. 

Patrik Andersson är tillfreds över framfarten, men tydliggör också att han inte följer aktiekursen nitiskt.  

– Vi har en plan för hur vi vill sköta och utveckla bolaget över tid. Den ser vi till att förhålla oss till. Om vi gör det vi ska och växer som planerat är vi övertygade om att aktiemarknaden kommer fortsätta att uppskatta oss.

Många bedömare anser att Garos aktie är högt värderad efter de kraftiga uppgångarna. Det är inget som Patrik Andersson funderar särskilt mycket på. 

– Vi är ett bolag som strävar efter att alltid ligga i framkant när det handlar om teknik, produkter, digitalisering och hållbarhet. Det är viktigt för att skapa värde för aktieägarna och en stor del bakom vår framgång på börsen.

 Vad är viktigt för att vara kundens bäste vän? 

– Det handlar om öppenhet, samarbete, en bra dialog och att finnas där för kunden. Vi har alltid lyssnat på marknaden och våra målgruppers olika behov, som att göra små justeringar på våra produkter som till exempel gör elektrikerns vardag lite enklare.

Patrik Andersson räknar med att få möta fler konkurrenter inom de segment som Garo rör sig inom.  

– Garanterat. Det är många starka aktörer som redan är där och fler som är på väg in. Vi håller så klart koll på både omvärld och konkurrenter, men vi håller oss till vår plan och ser till att vi hela tiden utvecklar oss i rätt riktning.

Agerade snabbt  

Garo var kvickt att ställa om när pandemin var ett faktum.  

– Vi ställde snabbt om till digitala möten både internt och med kunder. Det är naturligtvis väldigt tråkigt, men det är en situation som vi alla får förhålla oss till nu och ett tag framöver. Vi är också många som arbetar hemifrån. För de medarbetare som arbetar på våra fabriker genomförde vi ett antal åtgärder för att minimera risken för smittspridning.

Patrik Andersson är nöjd över att många unga intresserar sig för GARO – både som aktieägare och för att bli en framtida medarbetare. 

– Det är jätteroligt. Vi vill ju attrahera de bästa talangerna, för det är de som är med och skapar vår framtid. Det är ett måste om vi ska kunna växa vidare och nå våra mål på sikt, säger han.  

LÄS OCKSÅ: Förändringarnas stora mästare

FAKTA  

Det här är Garo

Installationsbolaget Garo grundades 1939 och har sitt huvudkontor i småländska Gnosjö. Produktionsenheter finns även i närliggande Värnamo och i Szczecin i Polen.  

Garo utgörs av två affärsområden. Garo Sverige och Garo övriga marknader (Finland, Norge, Irland, Storbritannien och Polen).  

Garo har fyra produktområden: Installation, E-mobility, Projekt och Tillfällig el. 

Garo noterades på Stockholmsbörsen i mars 2016 och tog klivet över från small cap till mid cap-listan i januari 2018.