2016-02-15

John Elvesjö: "Det är inte uppfinningen som är det viktiga utan inställningen"

Ända sedan starten har teknikföretaget Tobii genom sin teknologi och innovation blivit ett världsledande eye tracking företag. Trots att tekniken inte nått ut till den stora massan är det tydligt att deras resa precis börjat. Efter börsintroduktionen i våras har aktien mer än fördubblats.
John Elvesjö, vice vd Tobii

John Elvesjö, en av grundarna till Tobii, möter mig i entrén vid huvudkontoret beläget i Danderyd.  Här finns alltifrån företagets ekonomiavdelning till den svenska utvecklingsdelen under samma tak. De bedriver även utveckling i länder som USA, Kina, Ukraina och Norge. Under hans rundvandring möts jag av en miljö som lättast beskrivs avslappnad där det till exempel finns ett fotbollsspel i lunchrummet och rummen är döpta efter svenska godissorter. John är teknisk chef och vice VD, det innebär att han framförallt har hand om ägarrelationer och strategiska samarbeten. Det hela började när John extrajobbade under sin studiegång på KTH, då han under ett av arbetspassen med optiska sensorer, vände de mot sina ögon och märkte att sensorerna reagerade på hans ögonrörelser. Likt många andra uppfinnare var det tillfälligheter som ledde till den stora upptäckten. Det menar han ofta är frukten av ens långa arbete.
– Att kunna göra kopplingen mellan ögonen och sensorn är ett resultat av lång forskning, förklarar han.

Intresset för teknik och innovation hade dock redan börjat i tidig ålder, främst genom ett brinnande engagemang för innovation, lödning och att tänka utanför den berömda boxen. Han framhåller inte sin kunskap som främsta egenskap utan något annat som nyckelfaktor.
– Det spelar ingen roll vad man kan och vet utan bara vad man har för inställning, säger John och förklarar vidare att våga fråga och att inte ta ett nej är viktigt.

Tillsammans med Mårten Skogö och Henrik Eskilsson lade de grunden för Tobii. Det var John och Mårten som stod för den tekniska biten medan Henrik hade hand om den rena företagsdelen. John är dock tydlig med att det även finns andra som varit högst delaktiga i framgången. Lyckligtvis så har företaget vuxit och arbetsbördan fördelats sedan starten för 14 år sen. Företaget har över 600 anställda utspridda i länder som Norge, Kina, USA, Tyskland, Sydkorea och Japan.

Dataspel ny marknad
Tobii är indelad i tre affärsområden: Tobii Dynavox, Tobii Tech och Tobii Pro. Det största är Dynavox som inriktar sig främst på kommunikationshjälp för handikappade människor med kommunikationssvårigheter. Genom att rikta blicken på en skärm med bilder och tecken kan budskap förmedlas enklare genom ögonstyrning. Att arbeta med produkter mot dessa människor gör det extra viktigt för John att ha hjärtat på rätt ställe och inte bara räkna ören. Genom förvärvet av Dynavox Systems LCC förra året fick de större bredd främst av samtalsredskap och mjukvara. Det andra området, Pro, är marknadsledande och behandlar människors beteenden genom till exempel konsumentbeteenden, psykologstudier och reklamoptimering. Det tredje och nyaste, Tech, fokuserar på att få in så kallad eye tracking, en teknologi för ögonstyrning, i kunders produkter som datorer, spel och fordon. Tobii Tech har satsat mycket på produkten EyeX där ögonstyrning integreras i datorspel. Detta affärsområde befinner sig i ett skede där utveckling är viktig och mycket finansiering går dit. Vid 2018 är tanken att ett positivt kassaflöde skall visas upp men just nu är det ett negativt flöde på 400 miljoner kronor.

Ögonstyrning inom dataspelsvärlden är något som börjat utvecklats mera på senare år. Dan Thronström, Senior Producer hos dataspelsföretaget Avalanche Studios, säger att utvecklingen har gått starkt framåt de två senaste åren. Problemet just nu är att produkterna inte nått marknaden fullt ut. Samt att eye tracking inte är fullt integrerat ännu i datorn. Dan tror att ju mer integrerat det blir i hårdvaran, desto större spridning kan det få. Det i sin tur leder till att fler spelutvecklare kommer använda tekniken. Avalanche Studios släppte förra året (2015) ett spel med Tobiis eye trackingvara. Det är inte bara traditionellt dataspel framför skrivbordet som utvecklats utan även Virtual Reality, som skapar en realistisk skenvärld med hjälp av glasögon, som båda företagen satsar på.

Några nya affärsområden är något som John är lite försiktig med.
– Nya satsningar måste bygga på något unikt som ingen gör bättre, förklarar John.

Börsintroduktionen ingen självklarhet
Risker i framtiden spånar John kan dels vara om marknaden tar fart för fort, vilket kan öppna upp för andra aktörer och kan gynna större bolag. Även Tobiis starka hållning inom denna specifika teknologi, kan göra att det tar längre tid för produkterna att nå den allmänna marknaden. Även en utmaning blir att övertyga människor och se möjligheterna med ögonstyrning. Det han framhåller som viktigaste för framtiden är att företaget fortsätter fokusera på sitt lopp och ta fram produkter att vara stolta över.

Sedan börsnoteringen i våras har aktien gått starkt uppåt och har i skrivande stund mer än fördubblats. Det var dock ingen nödvändighet att noteras då ägarbasen redan var bred. Det var allt mellan amerikanska företag, fondbolag till privatpersoner.
– Det var faktiskt något vi drog oss för eftersom det är mycket arbete, berättar John.
Han förklarar vidare att kapitaltillskott till utvecklingsinvesteringar och ett stort allmänt intresse, var de största orsakerna. Tack vare en bra ledning var bolaget sedan ett tag redo för notering. Efter noteringen märker John ingen större skillnad utan tycker arbetet flyter på som tidigare. Det han tycker är viktigast att tänka om man vill starta eget är att satsa långsiktigt.
– Ett bolag byggs inte över något år och innovation är inte det viktiga utan hur bolaget sköts, avslutar John vårt samtal med.

» Visa artiklar i samma kategori

Vi rekommenderar dessa artiklar för dig