2018-05-21

"En dag ska jag bli vd"

Att Eva Trouin skulle bli chef har alltid varit en självklarhet. – Jag har alltid tagit ledarpositionen och varit den som tagit tag i saker och sett till att dem blivit gjorda, berättar hon. Om man skulle fråga någon som vuxit upp med mig så skulle de direkt säga att jag en dag skulle bli chef.

När Eva Trouin kommer in genom entrédörrarna till Västermalmsgallerian i Stockholm lägger man märkte till henne direkt. Den ljusrosa kappan, det långa blonda håret som lyser upp den annars mörka entrén, svarta skinnbrallor och ett par svarta högklackade pumps. Hon tar av sig de stora svarta solglasögonen och går med snabba och självsäkra steg fram till mig och hälsar. Även om solen tittar fram mellan molnen har våren fått sig ett rejält bakslag och Eva Trouin har virat en stor svart halsduk runt halsen. Eva Trouin har arbetat som Sverigechef på Nordnet i drygt fyra och ett halvt år och berättar att hon älskar det.  

– Det finns en otrolig entreprenörsanda på Nordnet, ingenting är omöjligt. Det är högt i tak och väldigt prestigelöst. När jag började på Nordnet noterade jag att det inte var så många i min umgängeskrets som visste vad Nordnet var så då tänkte jag ”ok, här har vi lite att jobba med”. Vi har jobbat jättemycket med Nordnets varumärke sedan dess; hur vi profilerar oss, vilka frågor vi agerar i och vilka medier vi kommer ut i. Under dem här fyra åren har vi haft en jättefin ökning av kunder, vi har adderat på många spännande tjänster, vi släppte Shareville som var den första sociala plattformen för sparande, vi släppte bolån, vi har sänkt courtaget och lanserat Superfonden.

Barriärerna för att handla aktier är i stort sett borta nu och Eva Trouin berättar att detta har varit en jättestor fråga, i synnerhet bland unga och kvinnor.  

– Det ska inte finnas barriärer för att komma in på aktiemarknaden, det här är ingen exklusiv klubb, den är öppen för alla.

Eva Trouin berättar att hon jobbar mycket för att få in fler kvinnor i finansbranschen.

– Det är fortfarande för många män, säger hon och suckar. Som kvinnlig ledare attraherar jag fler kvinnor till att söka och jag försöker att säkerhetsställa att vi alltid har kvinnor med. Men vi måste jobba lite annorlunda om vi vill rekrytera kvinnor, det måste alla företagen lära sig, även vi. Det finns nämligen forskning på vad kvinnor går igång på i annonser, vad de bockar av och om de inte kan något så söker de inte tjänsten, medans fler män bockar av och tänker ”det där kan jag inte, men jag söker ändå”. Detta måste vi tänka på när vi söker personal, till exempel sänka kraven i annonserna. Då har jag fått responsen att så kan vi inte göra, men då har jag sagt ”trust me vi kommer att få den kompetensen vi behöver” och det har visat sig stämma. Många gånger så ska annonserna vara så komplexa och skrytiga men då får man också mest män som söker, kvinnor gör inte det i lika stor utsträckning. Och att man kör olika annonser i olika kanaler för samma tjänst, det gör vi ju redan i all annan marknadsföring, så jag förstår inte varför vi inte kan göra det även när vi söker folk.

 

Vare sig du vill det eller inte så lyfts du ju ofta fram som just kvinna. Hur ser du på det?

– Vi behöver fler kvinnliga förebilder så jag har inga problem med att jag många gånger lyfts fram just för att jag är kvinna. Om jag kan få några fler att våga ta ett steg till i karriären så blir jag jätteglad för det. Därför säger jag öppet att jag en dag ska ta en vd-roll. Jag har en jätterolig tjänst som Sverigechef men jag har inte det yttersta ansvaret för bolaget och det vill jag ha. Att vara den som faktiskt har ansvaret för hela verksamheten, det är både skrämmande och spännande. Jag är övertygad om att vi kvinnor själva måste driva denna förändring för att få fler kvinnor till vd-posterna, vi kan inte bara sitta och vänta på att männen ska flytta på sig.

 Vad har du för råd till unga kvinnor i karriären?

– Följ dem du inspireras av och se till att skaffa nätverk. Jag gjorde det ganska sent, men det är absolut det bästa jag har. Så se till att skaffa nätverk tidigt och var öppen och våga ta plats. Idag finns det ju väldigt många nätverk som är affärsinriktade men för kvinnor. Jag tror att det är viktigt att hitta likasinnade. Och du behöver inte ändra ditt sätt att vara bara för att du är kvinna i en manlig bransch, man behöver inte bli någon annan, du behöver bara jobba hårt och det krävs av alla, men för oss kvinnor lite extra fortfarande tyvärr.

 

Berätta mer om ledarprogammet Women for Leaders Premium Leadership Program som du gått.

– Världen förändras hela tiden, vilket ställer höga krav både på mig som ledare och verksamheten i stort. Men alla ledarskapsprogram jag tittade på var så traditionella. Det jag var ute efter var klokheten, men jag vill också ha fakta och teorierna bakom, men på ett modernt sätt. Så när jag såg det här ledarprogrammet så kände jag att det här var ”spot on!”. Digitalt ledarskap, värderingsstyrt ledarskap, strategiskt ledarskap och coachande ledarskap; alla dem delarna som jag var ute efter.

 

Vilka utmaningar står Nordnet för idag?

– Det blir allt viktigare att varumärken personifieras så i min roll kommer det fortsatt vara viktigt att vara ansiktet utåt och att träffa våra kunder. Jag tror att det fysiska mötet kommer bli viktigare och då menar jag inte i form av ett rådgivningsmöte utan utifrån ett förtroende perspektiv, att man får se köttet och blodet bakom varumärket, att man får en form av relation till sin bank som är lite mer personlig. En viktig sak för mig som ska leda organisationen, är att vi attraherar rätt människor och den konkurrensen ökar hela tiden. Det är en oerhört viktig fråga. Om vi ska kunna lyckas på sikt måste vi attrahera rätt personer, att vi ger dem rätt utmaningar och får dem att vilja stanna.

 

Eva Trouin berättar att de har jobbat mycket med att kunden ska kunna ”do it yourself” och många av Nordnets kunder är så kallade first movers och väldigt aktiva. Det dem dock har sett i flera analyser är att det finns många kunder som är jätteintresserade av sin ekonomi men som inte har tiden att gå in och titta på sitt sparande hela tiden.

– De har familj, företag, de hinner helt enkelt inte, men de vill ha koll på sina pengar. Till denna målgrupp håller vi nu på att utveckla roborrådgivningsprodukter, det vill säga digital rådgivning.

 

Vilka är dina tips till dem som vill komma igång med sitt sparande?

– Börja spara i aktier du känner till eller fonder som placerar i områden du kan eller är intresserad av. Summorna behöver inte vara stora. Köper du aktier i bolag du själv gillar och förstår dig på så är det så mycket enklare att läsa in dig på bolaget och få en förståelse för deras strategi och framtida utvecklingspotential.

 

Hur får man en bra balans i sin portfölj?

– Man måste alltid utgå ifrån sin egen risknivå och den tidshorisont man har i sparandet. Är det en buffert du sparar till eller är det till pensionen? Vilken risknivå du känner dig bekväm med och vilken tidshorisont ditt sparande har styr vad du ska placera i. Jag själv ligger mest i aktier men kompletterar med fonder på exempelvis exotiska marknader men även för att nå bredare marknader som Europa och USA. Man ska försöka att sprida riskerna, ha runt tio bolag i portföljen sen kan man komplettera med fonder och/eller certifikat om man känner sig tillräckligt insatt. Jag själv har valt att inte ha några certifikat men det behöver ju inte betyda för den skull att det inte är rätt. Man får utgå ifrån sig själv.

 

Vad har du för placeringstrategi?

– Min strategi är ”buy and hold”. Försök att sätta mål när man går in i bolag, det är lite som att föra dagbok, och sen får man göra en avstämning. Det kan ju hända saker i bolaget som gör att man antingen behöver sälja av eller fortsätta investera. Det viktiga är att försöka hålla den strategiska fördelningen. På lång sikt har det visat sig att det är den strategiska fördelningen som avgör hur framgångsrik du blir, inte den taktiska fördelningen. Så när du har bestämt dig för en fördelning mellan olika sektorer och bolag så försök att hålla den fördelningen genom att om ett bolag drar iväg, sälj av en del och fördela det på dem andra innehaven så att du får den jämna fördelningen över tid. För mig är det en enkel och hållbar strategi framåt. Men även jag har ibland svårt att sälja bolag i min portfölj. Ratos skulle jag ha ratat för länge sedan men nu ska den bort! säger hon och skrattar högt.

» Visa artiklar i samma kategori