2019-01-09

De gjorde business av ångesten

Sofie Hallberg och Ida Höckerstrand är tjejerna bakom ”Ångestpodden”, en av Sveriges största podcasts med närmare 200 000 unika lyssnare varje månaden. Det första avsnittet sändes i januari 2015 och i november 2018 spelade de in sitt 200:e avsnitt inför en livepublik.
Foto Herman Caroan

Ida Höckerstrand fick idén till podcasten på en tågresa hösten 2014. Hon gick då i terapi för sin panikångest och när hon lyssnade på podcasts insåg hon att det inte fanns någon som pratade om psykisk ohälsa. Hon slängde iväg ett sms till Sofie Hallberg: ”Ångestpodden”. Det var allt som krävdes för att Sofie skulle svara, ”Jag är på”. 

Ambitionen var att skapa podcasten de själva saknade. Statistiken visade att var fjärde ungdom mår psykiskt dåligt och att psykisk ohälsa var ett ämne ingen riktigt pratade om. 

 

Även deras egna erfarenheter av psykisk ohälsa samt bristen på stöd och information var bidragande drivkrafter i podcasten. Efter åtta månader hade de 100 000 unika lyssnare per månad. Det var en bekräftelse på att det fanns ett stort behov av att prata om ämnet. De förklarar framgången med en kombination av timing, tur och hårt arbete. Flera olika medier kontaktades för att maximera spridningen. 

– Jag tror att om man gör någonting som är helt nytt får man mycket publicitet. Man blir intressant för gammelmedia, säger Ida och Sofie tillägger:

– Om man försöker komma på en kontroversiell vinkel blir det mer intressant. Vi la fram det som två helt normala tjejer som ser ut att må jättebra och som ska prata om psykisk ohälsa.

 

Tanken att driva bolag väcktes redan under gymnasietiden när de startade sitt UF-företag. Det var en lärorik tid med en del nybörjarmisstag. Det blev en bra grund för den nuvarande verksamheten. När Ida och Sofie startade Inget filter – ett slags paraply för deras olika verksamheter – gick de med i Start-Up Stockholm som är en del av Almi. Organisationen erbjuder kostnadsfri affärs- och innovationsrådgivning till alla som vill starta, bygga eller utveckla bolag. De gick med för att knyta kontakter och för att få rådgivning. De fick kontakt med Alexander Pärleros som bland annat driver Framgångspodden. Han hade då en idé om att starta poddnätverket Panc Media och frågade om de ville vara med. Ida och Sofie berättade att de tidigare hade blivit kontaktade av flera stora nätverk och inte ville släppa rättigheterna till varumärket. Därför tackade de nej till de etablerade aktörerna.

 

– Har man en bra idé är det många som vill vara en del av den. Våga säga nej om det inte känns bra. Det är viktigt att lyssna på magkänslan.

 

Idag är Ångestpodden en del av Panc Media och samarbetet fungerar mycket bra. Ett mål sedan starten har varit att få in en stor modeaktör som partner, vilket de också fick förra året genom samarbetet med klädföretaget Nelly. Den största delen i Inget Filter är podcasten. Där är det annonsförsäljningen som genererar de huvudsakliga intäkterna, vilket också möjliggör utveckling av andra verksamheter. Den andra delen består av föreläsningar, Ida och Sofie jobbar mot kommuner och skolor. Deras föreläsningsportfölj består av två föreläsningar, där den ena fokuserar på psykisk ohälsa och den andra handlar om entreprenörskap. En tredje del i Inget Filter är opinionsbildande kampanjer. Våren 2018 genomfördes till exempel kampanjen #varärminkurator i samarbete med fackförbundet Vision. Drömmen om att bli entreprenörer fick Ida och Sofie att säga upp sig från sina dåvarande jobb för att istället jobba heltid med sitt eget bolag. De menar att man måste våga ta risker och lämna trygghetszonen för att utveckla sina idéer och förverkliga sina drömmar. Under deras första dag som egenföretagare ringde de 100 skolor för att sälja in sin föreläsning. Att vara entreprenörer tycker de är väldigt roligt och de upplever en stark gemenskap inom den kvinnliga entreprenörsvärlden. Men i många fall får de jobba i uppförsbacke.   

 

– Jag förstår inte hur den här lilla gumman-mentaliteten kan vara så starkt rotad i så många människor. Man blir ofta bemött på ett skrämmande sätt. Det är konstigt att förneka att det finns skillnader att driva företag som kvinna jämfört med som man när det finns fakta som bevisar det, säger Ida. 

 

De menar att det är viktigt att omge sig med rätt personer som ser värdet i det man gör och som kan bidra till utveckling. Ida och Sofie älskar att driva företag tillsammans – samtidigt är de bästa vänner. De håller inte alls med personer som avråder från att driva företag med någon som står en nära. De menar istället att det är en fördel att känna varandra väl och veta hur man kan kompletterar varandra. 

– Det är lättare att ta kritik och säga ifrån, men var noga med avtal, säger Sofie. 

 

Slutligen vill Ida och Sofie skicka med att man ska våga förverkliga sin affärsidé, ha tydliga mål, vara medveten om utmaningarna samt att lära av sina misstag. Det är ingen som har en spikrak karriär.  

 

» Visa artiklar i samma kategori