2019-05-29

CSR- den nya tidens sponsring!

Hur går sponsring och samhällsengagemang ihop egentligen? Den frågan har stiftelsen Goodsport svaret på som hjälper föreningar ute i landet att starta olika idrottsaktiviteter för att främja integration och ge ungdomar meningsfulla fritidsaktiviteter.
Foto Goodsport & Brommapojkarna

Goodsports vd Patrik Asplund beskriver stiftelsens verksamhet som en blandning av startup och franschise. De hjälper med sina modeller och strukturer föreningar ute i landet att ordna träffar av olika slag. Syftet är att genom sportsliga samhällsprojekt riktade mot ungdomar främja integration där man skapar mötesplatser för människor som inte annars skulle mötas. Genom att få med sig sponsorer från näringsliv har Goodsport nu spridits till stora delar av Sverige. Verksamheten består av tre delar: projektutveckling som de själva driver, startup-projekt där de hjälper lokala aktörer att starta upp aktiviteter och nätverkshjälp som består av träffar och utbildningar.

 

Deras tre huvudsakliga projekten är skolträffen, nattfotbollen och mentorskapsprogrammet. Skolträffen går ut på att skolor och klasser från olika kulturer och socioekonomiska bakgrunder möts för att lära av varandra. Nattfotbollen anordnas fredag- och lördagskvällar i idrottshallar runt om i landet i främst utsatta områden för att motverka utanförskap, ohälsa och skapa socioekonomiska vinster. Just det sistnämnda, den socioekonomiska delen, är något som Goodsport lägger mycket vikt kring i sin marknadsföring och samhällsvinsten av deras aktiviteter. Tillsammans med experter har de räknat ut att samhället besparar nästan 200 miljoner kronor genom sysselsättning för nyanlända, fysisk aktivitet och minskad kriminalitet. 

Goodsports VD Patrik Asplund och kanslichef Hannah Andrén med Prins Daniel under Idrottsgalan där Goodsport vann priset Årets peppare 2019.

Hur mycket ansvar kan ni ta för samhället?

– Alla måste bidra till att göra samhället bättre och vi försöker göra vår del. Vi får förfrågan från politiker och kommuner om vi kan hjälpa de och det tycker jag är stort eftersom de insett att det finns problem i samhället. Vi säger ja till deras förfrågningar men på villkoret att vi får bygga strukturerna kring projektet men de sköter själva förvaltningen. Det innebär i praktiken att vi rekommenderar personer som kommunerna kan anställa.

 

Ledarna rekryteras ifrån trakterna där Nattfotbollen arrangeras och stor vikt läggs vid personlig lämplighet:

 

– Det är viktigt att vi hittar rätt ledare med engagemang. Om vi frågar de vid intervjun om de kan fixa hundra personer till första träffen och svaret är att det inte är några problem- då vet vi att det är rätt person. Vi vill få bred på folket som kommer och det får vi ju fler som kommer, säger Patrik.

 

Mentorskapsprogrammet handlar om att ledare från nattfotbollen får en mentor som kan stödja och hjälpa personen med kontaktnätverk i arbetslivet. Kvittot på stiftelsens goda arbete kom minst sagt på senaste idrottsgalan i år, då belönades Goodsport med priset ”Årets Peppare” och fick mottaga priset av självaste Prins Daniel för sitt arbete att sätta ungdomar i rörelse. 

 

Samhällsinsatser viktigt

Brommapojkarna är en förening som har startat upp olika samhällsprojekt med hjälp av Goodsport. I slutet av 2016 startade fotbollsföreningen, som titulerar sig Europas största fotbollsklubb, nattfotboll och strax därefter även Öppen fotboll för att locka fler tjejer. 

 

– Vi ville koppla på med ännu fler aktiviteter för att göra skillnad på riktigt eftersom alla inte lockas av fotboll. Så vi gjorde olika former av aktiviteter och bjöd in olika samarbetspartners. McDonalds kom och bjöd på hamburgare, vi fixade jobbintervjuer för folk som var där och det har renderat i att folk har fått arbete hos dem, berättar Brommapojkarnas marknadschef Stefan Bärlin.

 

Patrik Asplund menar att tiden är förbi när sponsorer ger klubbar pengar bara för att ha företagsloggan upptryckt på matchtröjan- istället är det ett större ansvar för samhällsfrågor som integration och jämställdhet som efterfrågas. Både Patrik och Stefan betonar flera gånger CSR, Corporate Social Responsibility, som handlar om att företag ska ta ansvar för hur de påverkar samhället. 

 

Vid intervjutillfället med Stefan Bärlin är det seriepremiär för Brommapojkarnas herr a-lag i Superettan. Publikstämningen inför och under matchen beskrivs enklast som familjär och inte alls den hetsiga stämningen fotbollsmatcher fått rykte om sig av att vara. Projektet ”Slussen in” som Brommapojkarna startat är ett exempel på samhällsansvar- det handlar om att ge personer utanför arbetsmarknaden ett steg in på arbetsmarknaden och kan handla om allt från att måla om omklädningsrum till att städa. Khalid Mohammed, som kom till Sverige från Eritrea för cirka två år sen, arbetar som publikvärd vid premiären berättar att han via projektet får arbete hos Brommapojkarna emellanåt.

 

– Normalt tar det 7-9 år att få ut en nyanländ på arbetsmarknaden här kan vi ordna så det tar ett halvår. Kioskerna på våra a-lagsmatcher drivs av ungdomar som lär sig grunderna i kassahantering och får arbetslivserfarenhet, berättar Stefan Bärlin.

 Stefan menar att Brommapojkarna sticker ut från andra klubbar:

 

– Vi är så mycket mer än herrarnas a-lag och det har varit ett krav att de ska arbeta mer med samhällsfrågor. Med vår damsektion har vi kunnat arbetat än mer med jämställdhetsfrågor och nästa steg är att förbättra resursfördelningen

 

Brommapojkarnas herrar åkte snöpligt ur allsvenskan förra året vilket oftast per automatik innebär lägre marknadsbudget för de flesta klubbar. Men i detta fall har de lyckats gå mot strömmen och faktiskt ökat den, något Stefan menar är ett resultat av att företag fått upp ögonen för deras samhällsinsatser. Det menar han skapar en trygghet i föreningen och man är inte beroende av herrlagets framgångar.

 

– Vi har en trygghet att kunna sälja på annat än herrarnas framgång vilket är sunt för organisationen och vår styrka. Jag vet inte någon annan förening som inte lägger lägre marknadsbudget när herrarna åker ur högsta serien. 

 

Även om premiären av Superettan inte slutade i Brommapojkarnas favör så har samhället, näringslivet och klubben redan vunnit en seger. För UA:s lokalavdelningar går det att ta mycket lärdomar av denna form av sponsring. Främst genom samhällsinsatsen med att utbilda landets unga till att lära sig spara. 

» Visa artiklar i samma kategori