2017-10-06

Arvtagerskan som lyfte Kinnevik till nya höjder

Kinnevik är ett av de mest anrika investmentbolagen på Stockholmsbörsen. Samtidigt har de ägda bolagen gång på gång legat i framkant när det kommer till att hitta nya sektorer och affärsområden. När huvudägaren Jan Stenbeck dog 2002 fick dottern Christina bara 24 år gammal ta över stafettpinnen.
Christina Stenbeck

Redan som 20-åring tog hon plats i bolagsstyrelsen i familjens investmentbolag Kinnevik. Efter faderns bortgång stod Cristina Stenbeck ensam som sfärens överhuvud och var inte ens 25 år gammal. ”Om jag inte hade försökt och satt mig själv i första rummet, hade någon annan oundvikligen kommit och gjort det… […] Jag tror att om jag visste då vad jag vet idag, hade jag troligtvis inte försökt.” Det sa Cristina Stenbeck om den unga debuten i tv-programmet Skavlan i vintras.

 

En av näringslivets mest inflytelserika personer

Trots att hon fyller 40 år har hon blivit en veteran i svenskt näringslivs toppskikt. Cristina Stenbeck är etta på Veckans Affärers lista över näringslivets mäktigaste kvinnor i kategorin bolagsägare. Hon kontrollerar nämligen 43,8 procent av rösterna i en bolagsgrupp med sammanlagt 80 000 anställda. Förra våren klev hon ned från Kinneviks ordförandepost efter nästan 10 år. Nu har Cristina påbörjat en ny fas både personligt och för Kinnevik.

Vi backar bandet drygt 80 år. Då startade familjerna Stenbeck, Klingspor och von Horn, Investment AB Kinnevik med innehav i jordbruk, konfektyr och skog. Fram till början av 80-talet var strategin att förvärva svenska industribolag. Därefter tog Cristinas far, pionjären Jan Stenbeck, kontrollen över Kinnevik efter en utdragen arvsstrid. Under hans ledning riktades Kinneviks fokus bort från svensk basindustri. Istället fick vinstgivande skogsverksamhet finansiera vågade satsningar inom media och telekommunikation. Detta resulterade i välbekanta bolag som Comviq, Millicom, MTG, TV3, och Tele2.   

Cristina Stenbeck föddes 1977 i New York. Hon växte upp som äldst av fyra syskon, barn till Jan Stenbeck och till amerikanskan Merrill McLeod. Hon tog en examen i ekonomi från Georgetown University i Washington DC. Hon var tidigt utpekad och förberedd av sin far på att axla rollen som nästa generations ledare för Kinnevik. Cristina fick följa med på både möten och resor. Ingen visste dock att maktskiftet skulle ske så abrupt.

 

Verksamheten får återigen en ny inriktning

År 2002 dog Jan Stenbeck och Cristina tog över. Hon mötte en ansträngd bolagsgrupp som var sargad efter 00-talets IT-krasch. Kinnevik kantades av komplicerat korsägande och sviktande lönsamhet. I en del fall hade Kinnevik stått i beroendeställning till hennes pappa Jan Stenbeck. Cristina behövde både rensa upp i den snåriga ägarkonstruktionen och säkra makten, något som tog några år. Dessutom behövde hon hålla ihop familjen när det kom fram att det fanns en okänd halvbror. Cristina valdes till vice ordförande för att sedan bli ordförande år 2007.

Cristina Stenbeck gav Kinnevik en ny nisch med satsningar inom exempelvis e-handel och internetbolag. Pengar investerades i företag som ryska blocketkopian Avito, och riskkapitalbolaget Rocket Internet. År 2009 köpte Kinnevik andelar i tyska Zalando, en sajt för modehandel. Då var investeringen vågad, idag är den helt rätt då e-handelsförsäljningen i Sverige växer med ungefär 20 procent per år. Zalando har blivit Kinneviks största innehav, både värdemässigt och sett till substansvärdet med 36,9 procent. Zalando finns i 15 länder och saluför omkring 2000 märken.

 

Inledningen på nästa fas

I mars 2016 lämnade Cristina Stenbeck ordförandeklubban i Kinnevik. Greppet om familjebolaget släppte hon dock inte helt då hon som sagt kontrollerar 43,8 procent av rösterna. Dessutom behåller Cristina platsen i styrelsen samtidigt som hon är valberedningens ordförande. Det är valberedningen som föreslår styrelsens sammansättning. I intervjuer var Stenbeck tydlig med att det var hennes eget beslut att avgå. Nu slipper Cristina det tunga administrativa och operativa arbetet. Ramsay Bruer från Alecta, som är en av de större institutionella ägarna i Kinnevik, säger att Cristina varit en väldigt aktiv ordförande, kanske mer exekutiv än hon borde ha varit. Vd:n har hamnat i skymundan, och det har funnits en tendens att Stenbeck agerat ordförande, huvudägare och vd på samma gång.

Hur ser framtiden ut för Cristina Stenbeck? Hennes roll hos Kinnevik är ny. Med frigjord tid kan hon jobba närmare företagen än hon gjort tidigare. I ett uttalande till nyhetssajten Breakit sa Cristina att hon hade ställt sig frågan hur man bäst kunde utnyttja det hon är duktigast på. Stenbeck hade kommit fram till att det var att stötta och arbeta tillsammans med entreprenörerna vars företag Kinnevik investerar i – något som det finns tid till nu. Cristina kommer i framtiden att fokusera på nya sektorer och utvecklandet av nya bolag – en roll hon velat ha.

Förändringsarbetet i Kinnevik pågår ständigt. Portföljbolagen ska både konsolideras och minska till antalet. Cristina Stenbeck har antytt att Kinnevik kommer att fokusera på affärsområdena hälsa, finansiella tjänster och mode. Något som syns på innehaven i Babylon, Global Fashion Group och Bayport. Hon har också framhållit att TMT-delen (teknologi, media och telekom) fortfarande är viktig för Kinnevik.

Nyligen såldes Rocket Internet som gav fyra miljarder till kassan. Investeringen i Rocket Internet är ett exempel på Cristina Stenbecks skicklighet att leta upp talanger. Det var Cristina Stenbeck själv som kom i kontakt med medgrundaren Oliver Samwer, och första investeringen gjordes redan 2009. I sin tur ledde kontakten med Samwer både till investeringen i Zalando och Global Fashion Group. En annan talang Cristina tog kontakt med är Kinneviks tillträdande vd Georgi Ganev. Han kommer närmast från vd-jobbet på it-återförsäljaren Dustin och tillträder efter årskiftet. Till skillnad från den gamla vd:n som är investmentbanker, har han kunskaper från TMT-sektorn, något som nu värdesätts högt i Kinnevik.

Under Stenbecks ordförandeskap har bolagsvärdet mer än fördubblats. Vidare har hon lyckats profilera bolaget med en tydlig nisch inom bland annat e-handel. Cristina Stenbeck ledde förändringen av Kinnevik ännu snabbare och med ett bättre resultat än sin far. Bolagsgruppen har stabiliserats och förnyats. Kinnevik har blivit mer välmående, mer effektivt och mer professionellt. Det är inte konstigt att Cristina år 2012 fick näringslivsmedaljen för att ha ”… visat stark vilja att hitta nya marknader och produkter, för att därigenom vidareutveckla Kinnevik till en betydande telekom- och mediekoncern…”.

Bolagskassan är fylld, nästa vd tillträder efter årsskiftet och Cristina Stenbeck har fått en annan roll. Nu är det bara att vänta och se vad hon och Kinnevik gör härnäst…

» Visa artiklar i samma kategori